Köpa 1200GSA?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Köpa 1200GSA?

Inläggav xrs » 2007-05-17/17:36

Hej!

Jag är ny här och är på väg att skaffa
en GSA. Tittat både på nya och beg.
Har märkt att det är stora skillnader på
pris om det är en import hoj eller svensksåld.

Var ska man handla? Tips på någon bra handlare?

Är inte så förtjust i den handlare vi har här i sta´n.
Bor i Götet.

Mvh
XRS
xrs
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-05-17/17:28

Inläggav kirre777 » 2007-05-17/18:13

xrs;12767 skrev:Hej!

Jag är ny här och är på väg att skaffa
en GSA. Tittat både på nya och beg.
Har märkt att det är stora skillnader på
pris om det är en import hoj eller svensksåld.

Var ska man handla? Tips på någon bra handlare?

Är inte så förtjust i den handlare vi har här i sta´n.
Bor i Götet.

Mvh
XRS


Jag handlade min 1200GS på Bike i Trollhättan och är helnöjd med service och bemötande därifrån. Tyvärr är jag inte så förtjust i BMW Göteborg. MC-avdelningen känns som en sidoverksamhet för deras del. På Bike känns de mer seriösa.

Det är givetvis min egen åsikt och den representerar endast mina erfarenheter. Det är ju mycket möjligt att de haft en dålig dag på bmw de få gånger jag varit där för att titta på hoj och vice versa med Bike. Vore kul att höra andras erfarenheter.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Håller med Kirre

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-18/09:31

Bmw i Mölndal verkar inte vara specielt engagerade, men för det mesta funkar det ok. Delar och så får man mkt fort.
MCverkstan fungerar bra men inte så mkt mer.
Skulle jag ha något mer alvarligt att göra är det Kennets MC Service som gäller. De gör Bmw med. Kolla up dom, trevliga och kunniga. Tyvärr är det rätt späckat med folk och ibland ont om tider.
Trollhättan är klart bättre men vilken lång och tråkig väg dit, så dåliga är dom inte i Mölndal.:D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Bike i Trollhättan

Inläggav Jan M Andersson » 2007-05-18/16:33

Hej,

Jag köpte min 1200 GSA på Bike i Trollhättan för ganska precis ett år sedan. Bra folk att ha å göra med, vädigt hjälpsamma i alla frågor - men helt hopplösa att få tag i per telefon och e-post. Nog kan jag ha haft lite otur kanske men jag har hört fler som haft samma synpunkter som jag. "Svåra att få kontakt med - men när man får kontakt, hur trevliga och kunniga som helst". Gäller såväl försäljning, verkstad som reservdelar/tillbehör. Här hoppas jag att BIKE ser över sina rutiner runt "kundmottagning/kundkontakter".

Jag kan varmt rekommendera dig en R12GSA. Resor till och från Trollhättan från Göteborgstrakten ska väl inte vara några problem. Undvik E45:an - det finns många fina småvägar dit (om man inte är rädd för några extra mil). Det brukar inte jag vara ;)
2659881
Jan Andersson
Skövde
Användarvisningsbild
Jan M Andersson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2005-02-16/01:00

Tack för svaren!

Inläggav xrs » 2007-05-18/20:50

Det verkar som att fler tycker som jag om BMW-Göteborg.
Jag var i kontakt med Bike idag och dom hade några cyklar på ingång
men dom har lite olika extrautrustning som är förbeställda!
Säljaren menade att kunderna alltid vill ha extrautrustning.
Jag har kört cykel sedan 1976 och undrar nu, använder ni antispinn-
funktionen ofta? Jag visste inte ens att det fanns till Mc.

Vad bör man ha med och vad bör man skippa?

Mvh XRS
xrs
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-05-17/17:28

Inläggav .Z. » 2007-05-18/22:06

xrs;12849 skrev:Det verkar som att fler tycker som jag om BMW-Göteborg.
Jag var i kontakt med Bike idag och dom hade några cyklar på ingång
men dom har lite olika extrautrustning som är förbeställda!
Säljaren menade att kunderna alltid vill ha extrautrustning.
Jag har kört cykel sedan 1976 och undrar nu, använder ni antispinn-
funktionen ofta? Jag visste inte ens att det fanns till Mc.

Vad bör man ha med och vad bör man skippa?

Mvh XRS

Antispinn är ju så pass nytt så det är nog inte så många som har erfarenhet av det än. Intressant funktion men kanske lite väl oprövad än?
Dimljusen har jag men de är klart onödiga & alldeles för dyra, bör finnas bättre & billigare alternativ av varselljus eller nåt liknande i stället.
Larm tycker jag är mycket värt & däcktryckskontroll som jag fick levererat på min. Det sista fick dom dock montera bort pga problem med den på GSA så det blir nog inte aktuellt på en som man köper idag.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-20/21:13

xrs;12767 skrev:Hej!

Jag är ny här och är på väg att skaffa
en GSA. Tittat både på nya och beg.
Har märkt att det är stora skillnader på
pris om det är en import hoj eller svensksåld.

Var ska man handla? Tips på någon bra handlare?

Är inte så förtjust i den handlare vi har här i sta´n.
Bor i Götet.

Mvh
XRS


Det är långt till Umeå men Du blir garanterat nöjd:)

God kväll
Thomas Wglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Gsa

Inläggav Szinbad » 2007-05-20/23:54

Jag/vi är inne i våran andra säsong med GSA-n. Just hemkommen från en otrolig fin Ölands resa. Hojen passar perfekt för två, -om Du vill ha kärasten med.Även på riktig utmanande grusvägar! (well tills ÖB-n säger stopp...)
- Jag tycker att de extra strålkastarna är värda varje krona, de lyser upp vägen verkligen när man bökar sig på kvällen.
Jag har original aluminum väskorna, som rymmer bra. (köpte mina inneväskor hos Intersport for 45 - 100 samt 144 riksdaler. 3 storlekar förståss...)
Larm, ja, men förmodligen för psychnings syfte. Nämligen man kan tömma alla väskorna utan att larmet kommer igång!! Så, jag skulle hellre satsa på BMWs eller Touratech's tankväska.
Enda minus: rumpvärmaren. Jag fattar inte varför kan man inte få en fabriksmonterad rumpvärmare? Hellre det än antispinn....
En sällsynt trevlig hoj, med otroliga touring egenskaper. Den tar Dig ÖVERALLT utan protest...."a klass för sig själv..."
Go for it!
Zs:)
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Inläggav .Z. » 2007-05-23/14:04

[quote="zsolt;12969"]Nämligen man kan tömma alla väskorna utan att larmet kommer igång!! QUOTE]
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2007-05-23/14:07

zsolt;12969 skrev:Nämligen man kan tömma alla väskorna utan att larmet kommer igång!! Zs:)

Tror knappast man kan bryta upp låsen på dem utan att larmet går igång men om dom är olåsta så är det förstås inga problem.
Dock så tycker jag att larmet låter lite mesigt, borde vara lite mer power i ljudet!

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Ripper » 2007-05-24/15:04

hubbiken;12823 skrev:Bmw i Mölndal verkar inte vara specielt engagerade, men för det mesta funkar det ok. Delar och så får man mkt fort.
MCverkstan fungerar bra men inte så mkt mer.
Skulle jag ha något mer alvarligt att göra är det Kennets MC Service som gäller. De gör Bmw med. Kolla up dom, trevliga och kunniga. Tyvärr är det rätt späckat med folk och ibland ont om tider.
Trollhättan är klart bättre men vilken lång och tråkig väg dit, så dåliga är dom inte i Mölndal.:D

/mark


Kör valfri väg till Kungälv (om du kommer på E6 tag avfart 86) kör mot Diseröd, sedan mot Lilla Edet, i Lilla Edet kör du mot Hjärtum, och slutgiltligen kommer du fram i Trollhättan, liten smula nordväst om Bike men Hjärtumsvägen kategoriseras som ytterst åkvärd.

Skall man ta hojen på släp för att lämna den på verkstad så förstår jag tanken om att det är lite längre/tråkigare väg att åka. Men tyvärr i den här branschen så får man tydligen leta med ljus o lykta efter en anständig servicenivå.

Kan även jag stämma in i kören om Beemer-GBG är under all kritik... KennethsMCservice är kanon!
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Ser inte skogen för alla träna!

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-24/15:55

Ripper;13176 skrev:Kör valfri väg till Kungälv (om du kommer på E6 tag avfart 86) kör mot Diseröd, sedan mot Lilla Edet, i Lilla Edet kör du mot Hjärtum, och slutgiltligen kommer du fram i Trollhättan, liten smula nordväst om Bike men Hjärtumsvägen kategoriseras som ytterst åkvärd.

Tackar ödmjukats för detta tips.
Jag körde 45 till T-hättan så sent som idag. Booooriiing!
Skall ta den alternativa vägen nästa gång.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Tack alla för tipsen!

Inläggav xrs » 2007-05-24/22:34

Det är bra att få råd av er som redan har testat,
då har man lite mer "kött" på benen när det drar ihop sig
till beslut.;)
xrs
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-05-17/17:28

Inläggav HMRHMR » 2007-05-25/06:08

Jag har kompisar i Skåne som efter att ha ringt Bike i Trollhättan fann det värt besväret att köra ända dit.

Men jag har oxå en bekant i Göteborg som efter att ha ringt runt valde att göra affär med Oves i Olofström. Själv har jag köpt två nya MC av dem.

Jag hade definitivt ringt dessa två till att börja med!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-25/07:44

HMR;13215 skrev:Jag har kompisar i Skåne som efter att ha ringt Bike i Trollhättan fann det värt besväret att köra ända dit.

Men jag har oxå en bekant i Göteborg som efter att ha ringt runt valde att göra affär med Oves i Olofström. Själv har jag köpt två nya MC av dem.

Jag hade definitivt ringt dessa två till att börja med!


Och vissa tar tåget till Umeå:)
God förmiddag
Thomas Weglert

PS
Tack för tipset om var man köper bromsbelägg
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-05-25/14:00

xrs;12767 skrev:Hej!
Jag är ny här och är på väg att skaffa
en GSA. Tittat både på nya och beg.
Har märkt att det är stora skillnader på
pris om det är en import hoj eller svensksåld.
Var ska man handla? Tips på någon bra handlare?
Är inte så förtjust i den handlare vi har här i sta´n.
Bor i Götet.
Mvh
XRS

Hej. Körde upp till TwoWheels i Umeå med min F650GS som jag bytte in mot en 12GSA. Tyckte det var lite långt att köra upp. Hemvägen var givetvis lättare! ;)
Är mycket nöjd med det lilla jag har haft att göra med Umeåkillarna!
Förövrigt har jag servat mina F650 hos BMW i Mölndal och hos Kenneths i Göteborg. Aldrig haft nån anledning att klaga på nån. Lite dyrt men det är det väl överallt?? :confused:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav StiffenStorm » 2007-05-29/12:05

Från Göteborg till Umeå för att köpa hoj. Kul. Köpte också min GSA där. Men i det var faktiskt närmaste stället för mig. Trevligt och hjälpsamt folk. Servicen kostar så vitt jag vet lika mycket överallt.

Hade samma erfarenhet om upp och nedresa, även om min var lite kortare. Resan dit skedde på en Fireblade och de milen kändes väldigt mycket mer än resan tillbaka.

Adventuren är en vansinnigt trevlig hoj att åka. Har kört 1000 mil nu och det är fortfarande lika kul och TwoWheels i Umeå är ett bra ställe att köpa den på.
StiffenStorm
 

Inläggav runeo » 2007-05-29/12:33

StiffenStorm;13537 skrev:Trevligt och hjälpsamt folk. Servicen kostar så vitt jag vet lika mycket överallt.


Nix, jag kollad då jag gjorde 100 milaservicen på den cykel som jompa njuter av nu.

ca 3400 i sth,
ca 2600 i ume,
ca 1950 hos KW i Strängnäs.

Alla tar nog betalt för samma tid men timdebiteringen varierar beroende på ort!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-30/00:20

xrs;12849 skrev:... dom hade några cyklar på ingång
men dom har lite olika extrautrustning som är förbeställda!
Säljaren menade att kunderna alltid vill ha extrautrustning.
Jag har kört cykel sedan 1976 och undrar nu, använder ni antispinn-
funktionen ofta? Jag visste inte ens att det fanns till Mc.

Vad bör man ha med och vad bör man skippa?



Men varför montera anti-spinn på en äventyrshoj ?!? :confused: Själv tycker jag det är kryddan på moset att få spinna på grusvägarna, gärna över krön, i kurvor och i grussträngar...

Skippa att bocka för anti-spinnsystemet i tillbehörslistan! Fabriksmonterat larm är ju fint. Färddator är inte alls nödvändigt, enligt mig en lyxpryl som kanske roar, och ibland vill man kanske unna sig lyx.

Lufttrycksfallskontroll är kanske bra, men behöver man detta? Kanske finns det alternativ som funkar för en mindre penning, typ "sparka" lite på däcken innan avfärd, känn med kroppen om hojen känns underlig. Ja jag vet inte, men kanske är detta ytterligare en lyxpryl som är användbar.

Mycket elektronik kan dessutom ge mycket huvudvärk om den krånglar. BMWs hojar har massor av detaljer av elektronisk karaktär.

Själv funderade jag på en 12GSA, man får mycket godis med från början, men valde en vanlig 12GS för den lättare vikten och det kompaktare bygget. Gillar att köra på grusvägar, säkert är 12GSA lika fungerande där, men föredrar att spinna loss 30 kg lättare :D
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav .Z. » 2007-06-03/07:35

DustRat;13584 skrev:Men varför montera anti-spinn på en äventyrshoj ?!? :confused: Själv tycker jag det är kryddan på moset att få spinna på grusvägarna, gärna över krön, i kurvor och i grussträngar...

Skippa att bocka för anti-spinnsystemet i tillbehörslistan! Fabriksmonterat larm är ju fint. Färddator är inte alls nödvändigt, enligt mig en lyxpryl som kanske roar, och ibland vill man kanske unna sig lyx.

Lufttrycksfallskontroll är kanske bra, men behöver man detta? Kanske finns det alternativ som funkar för en mindre penning, typ "sparka" lite på däcken innan avfärd, känn med kroppen om hojen känns underlig. Ja jag vet inte, men kanske är detta ytterligare en lyxpryl som är användbar.

Mycket elektronik kan dessutom ge mycket huvudvärk om den krånglar. BMWs hojar har massor av detaljer av elektronisk karaktär.

I det stora hela så håller jag med dig, mycket som kan fallera... Antispinnen kan ju dock vara en räddning vid vissa tillfällen & när man vill spinna på grus så kopplar man självfallet ur den...

Däcktryckskontroll hade jag ju monterat på min GSA men p.g.a. problem på vissa hojar så återkallades den & funktionen monterades bort. Det jag såg som störst med den var väl inte att alltid kunna se trycket utan mer larmfunktionen som finns när däcktrycket faller snabbt, en mycket bra säkerhetsdetalj som kanske kan rädda mig vid punktering i hög hastighet... Nu saknar jag den dock ej & alla dessa prylar kostar ju också en del extra.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Olsson » 2007-06-04/19:33

DustRat;13584 skrev:
Själv funderade jag på en 12GSA, man får mycket godis med från början, men valde en vanlig 12GS för den lättare vikten och det kompaktare bygget. Gillar att köra på grusvägar, säkert är 12GSA lika fungerande där, men föredrar att spinna loss 30 kg lättare :D


Hmm, har funderat lite på det där, var ligger dom 30 Kg någonstans?
1. 0.5 Kg tyngre ruta
2. Omkullkörningsbågar, Ca:3 Kg
3. Lite mera plast för att rymma 33 liter bränsle, max 3 Kg
4. Längre slaglängd fjädring? 0.5 Kg?
5. Bagage fäste (som jag tagit bort) 3 Kg?
6. Pakethållare som är rejälare mot vanliga GS 1-2 Kg?
7. Sen har vi ekerhjulen, jag har fått ovanstående till ca:12 Kg så fälgarna måste alltså väga typ 18 kg för att jag ska få ihop ditt resonemang DustRat!

Något jag missat?

Själv förstår jag inte vart den vikten ligger från 205 kilos GS till GS/A!
Olsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-04-05/16:28

Inläggav .Z. » 2007-06-04/19:47

Olsson;13928 skrev:Något jag missat?

Större generator...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2007-06-04/20:00

För övrigt så är det väl inte 30 kg skillnad?

199 vs. 223 torrvikt tycks jag ha för mig...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-04/20:04

OOOOooooooooo......
Rör inte den heliga GSAkon!:D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav .Z. » 2007-06-04/20:13

hubbiken;13933 skrev:OOOOooooooooo......
Rör inte den heliga GSAkon!:D

/mark

I vissa trängda lägen så funderar jag faktiskt på om jag borde valt GS istället, mest när jag har fulltankat :rolleyes:
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Marie » 2007-06-04/22:05

.Z.;13932 skrev:För övrigt så är det väl inte 30 kg skillnad?

199 vs. 223 torrvikt tycks jag ha för mig...

//Larsa


Ja TORRVIKT ja...

Men kolla fulltankad.... Tanken är ju större på GSA ;)

Den intressanta vikten är ju vad tingesten väger fulltankad och klar, och där skiljer väl sisådär 30 kg?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-06-05/03:37

RuneO;13540 skrev:Nix, jag kollad då jag gjorde 100 milaservicen på den cykel som jompa njuter av nu.

ca 3400 i sth,
ca 2600 i ume,
ca 1950 hos KW i Strängnäs.

Alla tar nog betalt för samma tid men timdebiteringen varierar beroende på ort!

hälsar
/Rune

Härligt med lite prisuppgifter! :)
Har du länk/adress till KW i Strängnäs?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Thomas Weglert » 2007-06-05/08:00

Jompa;13963 skrev:Härligt med lite prisuppgifter! :)
Har du länk/adress till KW i Strängnäs?



http://www.rendonline.se/kwservice/

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav .Z. » 2007-06-05/16:03

Marie;13948 skrev:Ja TORRVIKT ja...

Men kolla fulltankad.... Tanken är ju större på GSA ;)

Den intressanta vikten är ju vad tingesten väger fulltankad och klar, och där skiljer väl sisådär 30 kg?

Jodå, självfallet men Olsson funderade på vari den största viktskillnaden låg & jag fick för mig att det var torrvikt han menade.

För övrigt så måste man ju inte tanka fullt ;)
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Svaret å frågan om man ska köpa GSA!

Inläggav runeo » 2007-06-06/18:22

Bild
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-06/23:34

.Z.;14004 skrev:För övrigt så måste man ju inte tanka fullt ;)


Att inte tanka fullt är väl bästa sättet att få en massa kondensvatten under bensinen? (och vatten har högre specifik vikt än bensin:p )
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav StiffenStorm » 2007-06-07/09:40

Den främsta anledningen till att jag valde GSA framför GS var den större tanken, vind- och vurpskydden. Sedan är det inte bara fråga om kilon utan även var dessa extrakilon sitter. Tycker att GSA:n, trots sin smått astronomiska vikt, är väldigt lätthanterlig och smidig. Detta beror på att tyngdpunkten är så pass låg. Glömmer faktiskt ofta att den faktiskt väger ett kvarts ton fulltankad. När man har rull på den är den bedrägligt smidig. Men när man fått lite slagsida på den, och då går det ofta sakta, så gör vikten åter sig påmind och då kommer de där vurpskydden väl till pass.

Jag var rätt orolig för vikten när jag skulle skaffa min, men nu tänker jag inte så mycket på det. Nu är jag bara så vansinnigt nöjd med min hoj. Stor aktionsradie, tämligen vindstilla bakom styret och man sitter som en kung. Riktigt bra fjädring. Jag kan sitta och långköra på motorväg, sladda på grus och ta mig ut i lättare terräng. Allt med en och samma hoj. Detta är en näst intill omöjlig men lyckad kompromiss. Man skulle bara haft ett par extra hjul så att man lätt kunde kastbyta mellan mer eller mindre grova däck. Då skulle lyckan vara total. Men sist jag kollade så kostade dessa runt 20 000 kr.

Till sist så tycker jag att GSA är ett vackrare bygge än GS, men det är ju min högst personliga åsikt och om detta råder det garanterat delade meningar om.

Jag älskar min hoj och tankar ALLTID fullt. Efter mina år som sporthojsåkare så är jag rätt trött på att tanka i tid och otid :)
StiffenStorm
 

Inläggav StiffenStorm » 2007-06-07/09:55

Förbaskat vad vacker den där HP2:an var!

Vill ha en sådan också :)
StiffenStorm
 

Inläggav xrs » 2007-06-07/21:16

StiffenStorm, det känns som du lagt till viktiga tankar för mig.
Jag har vacklat som bara den de senaste veckorna. Var och provsatt en GSA
hos Bike och den är ju "rätt" hög, men så fick jag prova med BMW:s lägsta sadel och då blev den ju "normal" men kör geomitrin (stavas det så?) blev helt fel tyckte jag. Man kanske ska pröva med GS:ens original sadel då måste det ju lite "mellan" på allt. Jag är 177 cm i strumplästen, hur långa är ni?
xrs
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-05-17/17:28

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-06-07/22:29

181, inga problem! fast jag får inte ner båda hälarna i backen med normal förspänning.
Men som försäljaren sa:vem f*n åker omkring med fötterna i backen :-)

Med passagerare och packning och uppskruvad förspänning så sitter jag med böjda knän, det känns bra för med den vikten så är det skönt att stå stadigt.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Olsson » 2007-06-08/06:43

StiffenStorm;14141 skrev:Den främsta anledningen till att jag valde GSA framför GS var den större tanken, vind- och vurpskydden. Sedan är det inte bara fråga om kilon utan även var dessa extrakilon sitter. Tycker att GSA:n, trots sin smått astronomiska vikt, är väldigt lätthanterlig och smidig. Detta beror på att tyngdpunkten är så pass låg. Glömmer faktiskt ofta att den faktiskt väger ett kvarts ton fulltankad. När man har rull på den är den bedrägligt smidig. Men när man fått lite slagsida på den, och då går det ofta sakta, så gör vikten åter sig påmind och då kommer de där vurpskydden väl till pass.

Jag var rätt orolig för vikten när jag skulle skaffa min, men nu tänker jag inte så mycket på det. Nu är jag bara så vansinnigt nöjd med min hoj. Stor aktionsradie, tämligen vindstilla bakom styret och man sitter som en kung. Riktigt bra fjädring. Jag kan sitta och långköra på motorväg, sladda på grus och ta mig ut i lättare terräng. Allt med en och samma hoj. Detta är en näst intill omöjlig men lyckad kompromiss. Man skulle bara haft ett par extra hjul så att man lätt kunde kastbyta mellan mer eller mindre grova däck. Då skulle lyckan vara total. Men sist jag kollade så kostade dessa runt 20 000 kr.

Till sist så tycker jag att GSA är ett vackrare bygge än GS, men det är ju min högst personliga åsikt och om detta råder det garanterat delade meningar om.

Jag älskar min hoj och tankar ALLTID fullt. Efter mina år som sporthojsåkare så är jag rätt trött på att tanka i tid och otid :)


Oj, ja det skulle kunnat varit jag som skrev det där, på spiken som jag tycker. Förutom det där med plastraket då, ägde en XRV750 före.

Och det där med helig ko som en viss sade, far man fram med osanning så...
Sen köpte jag GS/A för att jag provat en GS förut och gillade inte vind-draget, sen ville jag ju gärna ha lite skydd OM man råkade vurpa lite lätt. Så, GS/A så klart. Det jag tycker är det jag uppskattar mest är vindrutan, större tanken och fjädringen
Olsson
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-04-05/16:28

Inläggav StiffenStorm » 2007-06-08/08:20

xrs;14194 skrev:Jag är 177 cm i strumplästen, hur långa är ni?


182 cm över havet, en bra morgon.
StiffenStorm
 

Inläggav DustRat » 2007-06-10/14:23

Klart att GSA:n är en fin hoj! Ingen tvekan om saken! :)

Dessutom spelar oftast inte några kilon här eller där någon roll. Kanske snarare tvärt om när man söker en bra långfärdsvän för allsidigt underlag. Höjden är imponerande på GSA:an och där saknar jag erfarenhet, sånär som på en kort provtur på en enligt mig extremt hög KTM 950. Häftig hoj faktiskt och säkert vänjer man sig vid att enbart nå ner med en fot åt gången?

Körde en 1150 GS i sju år, gärna på trixiga grusvägar. Den är några kilo tyngre (kanske 20-30 kg ?) än 1200GS och ungefär (?) lika tung som 12GSA. Valet var att stanna kvar på en ungefärlig vikt eller sänka den något. Oavsett utgör 1200GS(A) ett generationsskifte. I mitt personliga fall valde jag det viktmässigt något lättare alternativet.

Är helnöjd med den vanliga GS:en och unnar alla av annan åsikt störta möjliga glädje med sina val. Ibland lockas jag dock av att skaffa mig en ännu lättare hoj, just för att kunna hänga med i de mer krävande sammanhangen på små slingriga och kluriga grusvägar. Fast då väntar jag på att anfallet skall gå över ;) och tänker på alla de fina egenskapena hojarna i GS-familjen har.

Ha det skönt i sommarvärmen
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst