Vad tänka på när man köper importhoj ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vad tänka på när man köper importhoj ?

Inläggav Pacman » 2007-05-18/11:39

Har en Bmw r1100rt -97 med 5800 mil på mätaren på gång. Kollade på vägverket och det visade sig att den importerad från Tyskland.
Kan du ge mig något tips på vad man ska tänka på eller kolla upp lite extra innan man lägger ett bud !!

Tackar på förhand.

Mvh Pacman
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Torparen » 2007-05-19/01:03

Du behöver inte vara extra rädd för att den är importerad, men som alltid så är det lika givande att titta på ägaren, som att titta på hojen...
Kolla :) det vanliga: Glapp och konstiga ljud, skaffa en allmän känsla för hojen (och nuvarande ägaren), och slå till. De riktigt dyra reperationerna är ändå mycket svåra att förutse.

En sak kan du dock prova under provkörningen. :) Dra upp i 50-60 på trean eller sådär, så att du får ganska bra motorbroms när du släpper på gasen. Prova sedan att frikoppla under motorbroms och notera ifall frikopplin:) gen dröjer eller om den inträffar omedelbart. Om den dröjer ett ögonblick, så tyder det på att kopplingssplinesen behöver smörjas.

//L-E Jönsson (full o go....)
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lars Levén » 2007-05-19/10:17

Det framgår inte om den är nyligen importerad eller om den haft ägare i Sverige tidigare.

Jag brukar göra så här när jag kollar upp en hoj som tidigare varit körd i Sverige:
- Begär en faxutskrift från vägverkets hemsida så får du de tre senaste ägarna.
- Kolla hur länge varje ägare haft hojen (eller bilen för all del, tekniken är likadan). Har den bytt ägare med korta mellanrum så kan det vara något att fundera på.
- Ring upp de tidigare ägarna och hör med dem vad de tycker om hojen, historik, service, mätarställning, körsträcka etc. Samma sak med den nuvarande ägaren.
- Lägg samman svaren och fundera på om allt hänger samman. Om JA så gå vidare.
- Kolla upp serviceboken, servicehistorik etc. Bestäm om det är viktigt med dokumenterad service. Ursäkten "serviceboken försvann i flytten" betyder för mig att jag skippar hojen.
- Gå igenom hojen noga, ta med en kompis för två personer ser mer än en.
- Titta på flera cyklar innan du bestämmer dig.

Rutinen har som synes i stort inget att göra med om det är en importhoj eller inte. För importhoj kan du också tänka på:
- En tysk cykel kan ha annan spec än dito i Sverige, exempelvis när det gäller hästkrafterna.
- Du bör kunna få en importhoj lite billigare än en svensk dito.
- IF-försäkringen omfattar INTE motorn på en importhoj om jag minns rätt.
- IF kräver en besiktning hos auktoriserad BMW-verkstad för att teckna försäkring (normalt inget problem).

Slutligen, sunt förnuft gäller som vanligt!

PS
Hoppas du fortfarande mår bra, "go-Torparn"!
DS
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-19/10:26

Det som är annorlunda mot de flesta andra mc är förstås transmissionen med torrkoppling + kardan. Hållbara saker men beroende på underhåll och eventuella stillestånd kan du gärna kolla det.
Kopplingen har du redan fått tips om men kolla också glapp i transmissionen, oljud i slutväxel, malande vibrationer främst i höger fotpinne (från kardanknuten), att bälgen mellan sving o växellåda är hel (risk för rost i knuten annars). Inte fel att titta på oljan i slutväxel så den inte är vattenbemängd (risk för korrosion i lager o drev).
En allmän sak som jag tycker berättar en hel del är om alla delsystem (värmehandtag, varningslampor, mätare, sadellås, med mera) funkar. Den som nöjer sig med att inte 100% funkar brukar ofta vara en slarver. Med det mesta...
Är mc'n i hyfsat skick kommer du att ha en fin färdkamrat i många mil och år!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Man bugar å bockar !!

Inläggav Pacman » 2007-05-25/20:54

Tackar tackar.

Nu har jag fått kött på benen. Skrivaren går varm. Finfint att få lite stalltips. Känns mycket bättre när man ska klämma på hojen.

Hau en brau dau.

Pacman
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst