nils-erik;12904 skrev:efter den nyligen timade "grännaträffen" är det inte utan än att det känns lite lockade att byta upp sig så där 20 ( eller drygt) årsmodeller.
kan nån kortfattat beskriva dom väsentliga skillnaderna mellan
R1100RT, R1150RT o R1200RT ? :confused:
att motorerna är lite olika stora, att dom tillverkats vid olika tidpunkter och att kåporna ser lite olika ut är självklart
men vad skiljer mera ?
o sen det här med oljan, har hört o läst att Airheads drar olja, varför o vad göra
?
hälsn
n-e
Vi börjar med 1100RT vs 1150RT
- Det första är de uppenbara "50 kubiken" som ger ca 5 hkr (1100 90 hkr och 1150 95 hkr) och 5 NM (1150 hr definitivt 100 NM) (diffen i vrid är jag lite tveksam på, skall kolla, mer blir det i vart fall).
- 1100 har 5 vxl 1150 6 vxl. I princip är de likadant stegade t.o.m. 5an så 6an är en ren överväxel.
- EVO bromsar på 1150 (servo och kopplat fram och bak, kallas på BMW språk integral. Om du bromsar med handbromsen eller fotbromsen spelar ingen roll, bromskraften fördelas automatiskt mellan fram och bakhjul)
- Lite bättre ljus, framförallt halvljus på 1150
- Uppdaterad "knappoligi", dvs du hittar t.ex handtagsvärmeknappen på styret (1150) i stället för långt fram i kåpan (1100)
- 1100 hade en funktion där man med en spak kunde leda varmluft från oljekylen upp motföraren som försvann med senare årsmodeller.
- Diverse uppdateringar i insprutning och motorelektronik
- 1150 har en modernare kardanlösning
- Kåpor, komfort (så när som att 1100 kan vara lite surrigare pga saknad av överväxel) är i princip identiska.
Summa summarum, mellan årsmodellerna i 1150 serien brukar det skilja ca 10.000 SEK och jag tycker att det bör minst vara den skillnaden mellan en sen 1100 och en tidig 1150. Ofta är en 1100 överprisad är min uppfattning och jag skulle slanta upp mellaskillnaden till en 1150. Det är värt mer än 6-7000 för vad som hände mellan dessa modeller.
1150RT vs 1200RT
Utan att överdriva så vill jag påstå att det mesta skiljer. I rena hårda fakta så är huvudskillnaderna
- Återigen "50 cc" som ger 15 hkr och 15 NM vilket ger en mer snärtig, nästan sportig, karaktär
- Balansaxel som ger en gång som är mer lik en fyra med en boxertvåas charm kvar. (Motorn på 1200 är guld)
-Om utseendet kan man ha många åsikter!
- Väderskyddet är i princip lika bra på både 1150(1100) och 1200. Visst finns det skillnader men ingen är bäst på allt.
- 1150 är en kanon touring maskin med ganska sävliga egenskaper. Man åker "i stil" och det kan gå underhållande fort utan tvekan. Det är kanske inte första val för bandagen om man så säger. 1200 är bättre på allt här, den är riktigt rolig att köra, på gränsen till sportig. Återigen kanske det inte är ett förstaval för en bandag, men man skulle definitivt inte behöva skämmas bland gubbarna på en bana eller krokväg.
- Uppdaterat chassi och kardan
- ESA, ESA, ESA köp köp köp (det bästa tillbehör som jag lagt pengar på, alla kategorier. Närmast efter kommer AC i bilen).
- Smidigare vxl låda
Om skillnaden mellan 1100 till 1150 kan ses som en uppdatering som ger "10% extra" så är 1150 -> 1200 en helt ny maskin som ger ett klart lyft, så även på prisbilden.
Hoppas att det hjälpte.
MVH Magnus
PS Kortfattat, det vet i fan förstås
DS
PSPS Eftersom du frågar om 1100 - 1200 antar jag du menar oilheads. Ja BMW boxrar drar olja, en del mer en del mindre. Mellan 2 och 5dl / 100 mil på de tidigare verkar vara normalt. 1200 verkar ha fått ordning på detta så det är radikalt minskade siffror. DSDS