Knorr i magen på R1100R?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Knorr i magen på R1100R?

Inläggav niklas.r » 2007-05-24/20:20

Jag har nu haft min nyinköpta R1100R -2000 i en och en halv vecka. Hojen är i sagolikt skick, ser ut som splitter ny och har fullstämplad servicebok. Har gått 5000 mil. En sak jag undrar över är att vid kallstart (temp lägre än 12-13 C) knorrar eller smattrar den lite under motorbröstet vid lågvarv. Om man känner med handen på den svarta polymerstycket på framsidan av motorblocket känns det som det kommer därifrån. Det spelar ingen om roll om man kopplar ur eller i och och lägger i eller ur växeln. Ljudet försvinner så fort maskinen blir varm. I övrigt går maskinen som tåget och är välsynkad i trottlarna och vibrationsfri och fin.

Är detta en del av det normala skramlet i boxerlådorna :confused:

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Boxerljud.

Inläggav Mimmi » 2007-05-24/21:21

niklas.r;13189 skrev: ...knorrar eller smattrar den lite under motorbröstet vid lågvarv. Om man känner med handen på den svarta polymerstycket på framsidan av motorblocket känns det som det kommer därifrån. Det spelar ingen om roll om man kopplar ur eller i och och lägger i eller ur växeln. Är detta en del av det normala skramlet i boxerlådorna :confused: ...

Niklas R


Hej!

Grattis till Din nya maskin:)
Nej, alla "konstiga" (o)ljud i en BMW-boxer behöver inte komma från växellådan:) :p
Det ljud Du hör och som Du beskriver är mest sannolikt generatorremmen.
4-ventilboxern har nämligen generatorn driven av en Poly-V rem.
Denna för ofta lite oljud när den är kall. Det är helt normalt och inget alls att oroa sig för.

Denna rem är av något olika utförande beroende på årsmodell och mc-typ. Den äldre remmen skall justeras regelbundet, medan den nya typen är justeringsfri. Den skall däremot bytas var 6.000:e mil. Bytesintervall på den äldre minns jag inget om.
Alla 1150 har den nyare typen såvitt jag förstår, men när/om det infördes på 1100 kan jag inte i huvudet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav niklas.r » 2007-05-28/20:59

Mimmi;13201 skrev:Hej!

Grattis till Din nya maskin:)
Nej, alla "konstiga" (o)ljud i en BMW-boxer behöver inte komma från växellådan:) :p
Det ljud Du hör och som Du beskriver är mest sannolikt generatorremmen.
4-ventilboxern har nämligen generatorn driven av en Poly-V rem.
Denna för ofta lite oljud när den är kall. Det är helt normalt och inget alls att oroa sig för.

Denna rem är av något olika utförande beroende på årsmodell och mc-typ. Den äldre remmen skall justeras regelbundet, medan den nya typen är justeringsfri. Den skall däremot bytas var 6.000:e mil. Bytesintervall på den äldre minns jag inget om.
Alla 1150 har den nyare typen såvitt jag förstår, men när/om det infördes på 1100 kan jag inte i huvudet.


Tack Mimmi, träffsäkert och adekvat svar som vanligt. Låter helt rimligt.
-Niklas
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst