R1200R olja

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200R olja

Inläggav Kiwi60 » 2007-05-26/08:36

Vilken olja ska jag hälla i min R1200R som gått ca 450 mil?
Kiwi60
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-01-07/15:45

Inläggav jomo » 2007-05-28/07:51

Kiwi60;13306 skrev:Vilken olja ska jag hälla i min R1200R som gått ca 450 mil?


Med stor sannolikhet så har du 20w 50 mineralolja, Castrol GP i från första servicen som du antagligen gjorde vid typ 100 mil. Jag skulle nog fortsatt med den tills 1000 mil, sedan byta till Syntet. (Duckar för alla attacker från oljegurus..) :D
jomo
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-10-19/07:03

Om jag...

Inläggav Mimmi » 2007-05-28/17:27

Kiwi60;13306 skrev:Vilken olja ska jag hälla i min R1200R som gått ca 450 mil?



... får råda så är det 20W/50 som gäller. Helsyntet med den viskositeten tror jag knappast finns tillgänglig, men väl som delsyntet och mineral.


(nu kommer jag att få på huden av de som föredrar att "smörja" sina motorer med olja blaskig som "pessevatten":o :) )
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-05-28/18:16

1. Gör en sökning i forumet på olja så får du hela kvällen full av trevlig läsning.

2 Följ BMWs rekommendation tills garantin inte gäller
3 Välj den falang i oljekriget du stämmer bäst med dina fördomar :D
Efter att du har gjort 1 så vet du vilka dessa är.

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Sportster » 2007-05-28/20:23

Mimmi;13450 skrev:(nu kommer jag att få på huden av de som föredrar att "smörja" sina motorer med olja blaskig som "pessevatten":o :) )


Som du väl vet Mimmi, så har ju t ex "pessevattnet" 5W-50 syntet samma viskositet
vid +100 grader (drifttemp) som 20W-50 mineral !!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Micke » 2007-05-28/20:54

Om du har 20W/50 tex i stället för tex 5W/50 så är den största skillnaden att man bör varmköra ordentligt innan man varvar lite mer.
Jag varmkör ca 15-30 sekunder innan jag åker och varvar inte mer än 3000rpm innan oljetempen närmar sej full temp.
Problemet med högt varv och kall olja är att lager samt tätningar kan dras med/förstöras. Överhuvudtaget blir det stora viskösa krafter.
En av de största anledningarna till att fabrikanterna inte föreskriver tjockare olja än de gör är just ovanstående orsaker.
Vill även påpeka att 20W/50 eller 5W/50 har ungefär samma viskositet vid driftstemperatur. Tyvärr har viskositen som är lätt att mäta blivit ett alltför domminerande mått på smörjförmågan. Ett grundtips är att använda exakt det fabrikanten rekomenderar. Att olja uppfyller någon API klass är inte nog. Seriösa motorfabrikanter har oftast egna normer ex BMW, VW osv. De nöjer sej inte med oljeindustrins klassningar.
Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43

Inläggav Sportster » 2007-05-28/21:02

Micke;13483 skrev: Vill även påpeka att 20W/50 eller 5W/50 har ungefär samma viskositet vid driftstemperatur.


Ja, precis!!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav HMRHMR » 2007-05-28/21:04

Micke;13483 skrev:Jag varmkör ca 15-30 sekunder innan jag åker och varvar inte mer än 3000rpm innan oljetempen närmar sej full temp.

Enligt BMW's rekommendationer bör man inte varmköra stillastående utan köra iväg direkt. Dvs starta inte motorn förrän du är klar att köra iväg.

Rent generellt så gäller att varmkörning på tomgång är skadligt för de flesta motorer. Inte bara BMW. Om du av någon obegriplig anledning känner behov av att varmköra stillastående så varva upp lite grand. Vid 2000 rpm fungerar smörjningen mycket bättre än vid 1000 rpm.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-28/22:07

Micke;13483 skrev:
*SNIPP*

Ett grundtips är att använda exakt det fabrikanten rekomenderar. Att olja uppfyller någon API klass är inte nog. Seriösa motorfabrikanter har oftast egna normer ex BMW, VW osv. De nöjer sej inte med oljeindustrins klassningar.


Så länge ingen håller en pistol under näsan på mig (eller övertygar mig genom flera dokumentskåp fulla med opartisk bevisning), tror jag det där helt beror på fabrikernas möjlighet att tjäna mera pengar.
Fordons- OCH oljetillverkarna i oskön symbios - så långt från seriöst som tänkas kan...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Njaaaa....

Inläggav Mimmi » 2007-05-28/23:28

Hej!

Några svar och reflektioner nedan.

Sportster;13476 skrev:Som du väl vet Mimmi, så har ju t ex "pessevattnet" 5W-50 syntet samma viskositet
vid +100 grader (drifttemp) som 20W-50 mineral !!


Nej, här håller jag inte med Dig.
Gå in på några olika oljefabrikats datablad och läs specifikationerna. Viskositeten, uttryckt i cSt vid 100°, skiljer sig åt, dels hos samma fabrikat men olika typer av olja, men även mellan olika fabrikats oljor med samma angivna viskositet. Men däremot är det ointressant om det är mineral eller syntetolja det handlar om, vilket jag heller aldrig hävdat. Vad det gäller är om det är en "låg" eller hög" första siffra. Exempelvis har Mobil syntetolja 5/W50 en viskositet vid 100° på 17,1 cSt. Mobil mineral 20W50 har 19,1cSt vid samma temperatur. Mobils MC-olja, syntet 15W/50 har däremot 20,7cSt vid 100°

Micke;13483 skrev:Om du har 20W/50 tex i stället för tex 5W/50 så är den största skillnaden att man bör varmköra ordentligt innan man varvar lite mer.
Jag varmkör ca 15-30 sekunder innan jag åker och varvar inte mer än 3000rpm innan oljetempen närmar sej full temp.
Problemet med högt varv och kall olja är att lager samt tätningar kan dras med/förstöras. Överhuvudtaget blir det stora viskösa krafter.
En av de största anledningarna till att fabrikanterna inte föreskriver tjockare olja än de gör är just ovanstående orsaker.
Vill även påpeka att 20W/50 eller 5W/50 har ungefär samma viskositet vid driftstemperatur. Tyvärr har viskositen som är lätt att mäta blivit ett alltför domminerande mått på smörjförmågan. Ett grundtips är att använda exakt det fabrikanten rekomenderar. Att olja uppfyller någon API klass är inte nog. Seriösa motorfabrikanter har oftast egna normer ex BMW, VW osv. De nöjer sej inte med oljeindustrins klassningar.



Största skillnaden är att en 5/W50 olja förbrukas mycket snabbare, motorn "drar olja" i en helt annna takt än med 20W/50. Dessutom föreskriver BMW till sina R-modeller på flera ställen en 20/W50 olja i de temperaturområden där de flesta av oss kör. Dessutom får man en tystare motor med den oljan.
Gullan förbrukade ca 4 dl/100 mil med 10W40olja, med 20W50 som jag fyllde vid bytet har det inte gått åt 1 dl på dryga 100 mil...

Däremot är det ju helt rätt att man inte skall fresta en motor innan den blivit varm, och uppvärmningen skall ske, precis som HMR skriver, med att köra med måttlig belastning, inte tomgång.

Däremot finns det moderna motorer, alltså inte BMW-boxer, som är byggda för oljor av typen 0W/40 o liknande. Exempelvis min Micra skall ha, och trivs utmärkt med sådan olja.

Men till syvende og sidst är det ju så att olja är som religion, det går inte att bevisa att man har "rätt tro", man bara vet det rent intuitivt!:) ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Torparen » 2007-05-28/23:47

Kiwi60;13306 skrev:Vilken olja ska jag hälla i min R1200R som gått ca 450 mil?


Den föreskrivna.
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gabbe » 2007-05-29/00:35

Sportster;13476 skrev:Som du väl vet Mimmi, så har ju t ex "pessevattnet" 5W-50 syntet samma viskositet
vid +100 grader (drifttemp) som 20W-50 mineral !!


Precis som Mimmi säger så är det skillnad på den 20W-50 mineraloljan som Castrol har tagit fram för twinnar och de flesta övriga oljor:

Även denna som jag själv kör på har liknande egenskaper.
Köpes med fördel hos denna killen på blocket:
http://www.blocket.se/vi/11257044.htm?ca=23_11_s

Mobil 1 5W-50 har 17,5 i kinematisk viskositet vid 100ºC.
Castrol TWS 10W-60 (helsyntet) har 24,4 vid 100ºC t.ex.
Det ska finnas en Castrol 20W-50 som har runt 23 vid 100ºC.

Bara att gå in på tillverkarnas sidor och läsa databladen.
Problemet är att utbudet varierar mellan olika länder.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Sportster » 2007-05-29/08:23

Mimmi;13500 skrev:Nej, här håller jag inte med Dig.
Gå in på några olika oljefabrikats datablad och läs specifikationerna. Viskositeten, uttryckt i cSt vid 100°, skiljer sig åt, dels hos samma fabrikat men olika typer av olja, men även mellan olika fabrikats oljor med samma angivna viskositet.



När jag menade "samma" så var det ju inte precis på siffran!!!

Eftersom jag håller mig till Biltemaoljorna så har jag jämfört två Statoil 20W-50 mineral och Biltema 5W-50 syntet.
Alla tre ligger omkring 17 vid 100 gr, men vid 40 gr (som ju är varmare än en kallstart!) är skillnaden 155 mot 112.
"Vinsten" viskositetsmässigt med 5W-50 är ju från kallstart (och då menar jag nedåt +/- 0 gr) och tills det att motorn är driftvarm. Alltså bättre oljecirkulation direkt vid start. Det sägs ju att varje kallstart av en motor sliter lika mycket som x antal körda mil.

Kan man verkligen höra att en driftvarm motor är tystare med motorolja cSt=20 jämfört med cSt=17?? Ventilspelen hörs väl ändå?

Apropå oljeförbrukning så har min motor bara tagit drygt 1 dl under 360 mil med 5W-50 helsyntetolja, vilket jag tycker är helt godkänt.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Pinne i brasan...........

Inläggav hpngs1000 » 2007-05-29/08:34

Mimmi;13500 skrev:Gullan förbrukade ca 4 dl/100 mil med 10W40olja, med 20W50 som jag fyllde vid bytet har det inte gått åt 1 dl på dryga 100 mil...


Dagens!
Kastar in en pinne i brasan och förtäljer följande:

Min ägandes R80 GS Basic är utrustad med HPN 1043 cylindrar, HPN kamaxel, höjd kompression, dubbeltändning plus plus och har/hade en icke föraktlig oljeförukning på närmare litern på 100 mil, snabb körning. För att lösa problemet var jag i kontakt em Klaus Pepperl hos HPN och Rudolf Kallenbach (som byggt motorn) hos Q-Tech. Svaren var likartade: Byt kolvringar och ventilstyrningar.
Efter massor av problem med att skaffa reservdelar, skadat NiCaSil, nya styrningar etc fick jag ihop det hela. Motorn går som aldrig förr men förbrukar fortfarande olja, visserligen något mindre men inte mycket.

Sen jag importerade mc'n har jag hela tiden kört på Pennzoil 20W/50 mineralolja som jag har god erfarenhet av både i bilen och de andra hojarna. Kontaktade åter Klaus på HPN och fick till svar att "gå ned" i viskositet, 15W/40 var rådet.

Och vad händer: Fröbrukningen minskar till acceptabla 5 dl på 100 mil!! Förbrukningen har ytterligare minskats genom att montera en mellanring till sumpen så att den rymmer ytterligare en knapp liter olja.

"Outgrundliga äro Herrans vägar"................var det inte så det hette?
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-29/10:17

Gabbe;13508 skrev:Precis som Mimmi säger så är det skillnad på den 20W-50 mineraloljan som Castrol har tagit fram för twinnar och de flesta övriga oljor:

*SNIPP*



Pratar du om Castrol GP?
Det är väl en i högsta grad alldaglig multigradeolja för vilka fyrtaktare som helst; framtagen strax efter senaste istiden och med en API som börjar lukta pensionering (OK; därmed fyller den specifika krav på vissa tillsatser, jag vet).
Vilken koppling finns till just twinnar? Skulle förresten cylinderantalet vara en parameter som påverkar oljevalet? Knappast...

Finns det några mcmotorer som är förlåtande avseende oljevalet, måste det vara just BMW och Guzzi twinnar. Stabil oljetemp, relativt låga varvtal, medelhöga effektuttag och (det som gör dem särskilt accepterande) vare sig koppling eller växellåda med i sammanhanget.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-05-29/12:00

Guzzi-Leif;13530 skrev:Pratar du om Castrol GP?


Jag har sämre koll på den eftersom jag tidigt bestämde mig för TWR 10W-60, men det finns en hel del andra med samma viskositet i bl.a. Tyskland som heter "Twin" eller "Für BMW Motorräder". Vet dock inte om det är någon av dessa som låg nära 23 vid 100ºC...

http://www.louis.de/_406f5d9300f0b173ba239bdfdd0d1947af/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10038360&anzeige=0
http://www.louis.de/_406f5d9300f0b173ba239bdfdd0d1947af/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10038233&anzeige=0
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-29/15:51

Gabbe;13536 skrev:Jag har sämre koll på den eftersom jag tidigt bestämde mig för TWR 10W-60, men det finns en hel del andra med samma viskositet i bl.a. Tyskland som heter "Twin" eller "Für BMW Motorräder". Vet dock inte om det är någon av dessa som låg nära 23 vid 100ºC...

http://www.louis.de/_406f5d9300f0b173ba239bdfdd0d1947af/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10038360&anzeige=0
http://www.louis.de/_406f5d9300f0b173ba239bdfdd0d1947af/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10038233&anzeige=0


Såvitt jag förstår är det fråga om GP 20W-50.
På flera marknader finns tydligen inte beteckningen "GP" och där heter minelaoljebaserad 4-taktsolja 20W-50 API SG just "Actevo".

Lika mycket en olja för en- två-, tre-, fem- som sjucylindriga motorer med valfritt märkesnamn på tanken samt cylindrarna i valfri vinkel visavi horisonten. Allt under förutsättning att de nöjer sig med API SG, trivs med viskositeten samt är nöjda med JASO-beteckningen (mc med våtkoppling).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-29/16:33

Oooohps! och För att vara helt reko:

Det finns trots allt ett starkt argument för att köpa exakt den butelj som fabrikanten rekommenderar om man nu inte vill dväljas i oljereligionens utmarker samt inte är så priskänslig, nämligen tryggheten. Det BMW sätter sin stämpel på är förstås ett alldeles OK val - därom behöver vi inte tvista!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Kiwi60 » 2007-05-30/10:18

Tack för alla informativa svar. Det var inte riktigt meningen att starta en ny oljetråd. Sånt brukar vara ungefär lika meningslöst som att diskutera vilken religion som är den rätta.

Det jag vill veta är vilken olja man hälde i vid 100 mil-servicen. I instruktionsboken står följande:

"Motorolja 20W-50.

...med API-specifikation SF eller bättre. ...olja med ACEA-specifikation A2 eller bättre. Minralolja första 1000 milen.

SAE 5W >30, låg temp
SAE 10W -40, mild temp
SAE 15W >40, över noll
SAE 20W >40, över noll"

Ge mig nu ett namn på en fungibel olja som funkar med den olja som BMW hällde i vid service.

PS: På kvittot från förra servicen står att läsa att man använde 20W/50, men inte vilken produkt.
Kiwi60
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-01-07/15:45

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-30/10:24

Kiwi60;13600 skrev:Tack för alla informativa svar. Det var inte riktigt meningen att starta en ny oljetråd. Sånt brukar vara ungefär lika meningslöst som att diskutera vilken religion som är den rätta.

Det jag vill veta är vilken olja man hälde i vid 100 mil-servicen. I instruktionsboken står följande:

"Motorolja 20W-50.

...med API-specifikation SF eller bättre. ...olja med ACEA-specifikation A2 eller bättre. Minralolja första 1000 milen.

SAE 5W >30, låg temp
SAE 10W -40, mild temp
SAE 15W >40, över noll
SAE 20W >40, över noll"

Ge mig nu ett namn på en fungibel olja som funkar med den olja som BMW hällde i vid service.

PS: På kvittot från förra servicen står att läsa att man använde 20W/50, men inte vilken produkt.


Castrol GP 20W-50

eller
Valfritt fabrikat mineralolja 20W-50, bättre än SF. Motoroljor är oproblematiska att blanda, särskilt om de är av samma typ.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav niklas.r » 2007-05-30/19:40

Mimmi;13500 skrev:(...)
Däremot är det ju helt rätt att man inte skall fresta en motor innan den blivit varm, och uppvärmningen skall ske, precis som HMR skriver, med att köra med måttlig belastning, inte tomgång(...)


Jovisst, men vi ska väl inte skrämma livet ur folk. Micke noterade att han varmkörde 15-30 s. BMW motiverar varningen med att det finns risk för överhettning och brand (!) i motorn om man inte åker iväg. Detta pga att motorn är fartvindskyld. 15 sekunder räcker väl knappt att värma upp kylkretsen till drifttemp.
Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Rabalder

Inläggav Micke » 2007-06-03/12:10

niklas.r;13628 skrev:Jovisst, men vi ska väl inte skrämma livet ur folk. Micke noterade att han varmkörde 15-30 s. BMW motiverar varningen med att det finns risk för överhettning och brand (!) i motorn om man inte åker iväg. Detta pga att motorn är fartvindskyld. 15 sekunder räcker väl knappt att värma upp kylkretsen till drifttemp.
Niklas R


Vilket rabalder!!
Att varmköra ca 15-30 sekunder gör att oljan i spalterna samt den absolut närmaste omgivningen har stigit med kanske runt 30C. Det är en mycket snabb temperaturstegring de första sekunderna. Vi pratar om att värma upp en oljefilm på ca 0.03mm plus en liten del av omgivande material.

Sannolikt är BMW rädda för att man skall få bensin i katen som sedan ger övervärme. 15-30 sekunder borde inte vara någon fara, katen borde inte ha hunnit komma igång. Dock vet naturligtvis BMW mycket mer om svagheterna i sitt koncept än jag, så jag får väl krypa till korset.
Känns dock som en lite fånig rekomendation, hur gör jag när jag ska köra ut från tomten på vägen?

Beträffande viskositeten så anser jag att det är ett överreklamerat begrepp. Normalt sett så finns det en betydande del blandsmörjning (det är ju därför som det blir slitage som bekämpas med friktionsmodifierare och EP-tillsatser) och skjuvhastigheten i en viskosimeter ligger inte i närheten av vad som förligger i verkliga applikationer.
För kullager, kedjor, ventilmekanismer och kuggväxlar har andra parametrar väsentligt inflytande. Det är därför som endast ett långtidsprov kan ge svaret på om en olja är lämplig eller ej. En olja som är perfekt för kuggväxlar och lager kan vara en katastof för växelförare osv.
Endast det som är ordentligt utprovat fungerar med säkerhet, allt annat är antaganden. Varför prova själv, när man redan betalt för en massa provning när man köpte cykeln?

MVH/Micke
Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43

Inläggav Gabbe » 2007-06-03/14:10

Micke;13801 skrev:Vilket rabalder!!


Forum är väl till för rabalder.
Många av föreskrifterna som man stöter på i vardagen baseras på att man ska slippa stämningar på amerikanska marknaden och då är det klart att man kan vara skeptisk till mycket som står i manualerna.
Jag tillhör gruppen som gärna vill ha reda på vad som ligger bakom föreskrifterna och de är dessutom lättare att komma ihåg om det finns en vettig förklaring bakom.

Är jag den enda som värmer motorn medan man tar på sig hjälm, handskar och rättar till utrustningen? Har svårt och tro att något skulle gå sönder p.g.a. detta.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-03/16:33

Micke;13801 skrev:
*SNIPP*

Varför prova själv, när man redan betalt för en massa provning när man köpte cykeln?

MVH/Micke


Kan bara tala för mig själv:
För att jag inte är villig att betala dubbla priset mot jämförbara produkter bara för att få ett visst varunamn. För att jag finner allianserna mellan mc-fabrikant och oljeförpackare direkt löjliga. Därför att jag (utan att på något sätt vara expert!) kan tillräckligt mycket om SAE, API och JASO för att kunna välja bland alternativen utan att bli av med tryggheten.
Så ungefär...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-03/17:05

Gabbe;13811 skrev:Är jag den enda som värmer motorn medan man tar på sig hjälm, handskar och rättar till utrustningen? Har svårt och tro att något skulle gå sönder p.g.a. detta.

Nej du är långt ifrån ensam. Jag gör likadant.

Som utbildad motorkonstruktör ser jag enbart fördelar i en kort uppvärmning på tomgång. Att låta motorn gå på (förhöjd-) tomgång under de 10-20 sekunder det tar att knäppa hjälmen och dra på handskarna ger oljetrycket en chans att stabiliseras, olja finnas framme i alla lager (all luft är ute ur oljekanalerna) och oljan har börjat värmas upp något. Dessutom har även bränslesystemet kommit i ett mera stabilt fortfarighetstillstånd, med mindre risk för "tjyvstopp". Att sedan köra lugnt tills kylvätska o/e olja nått drifttemp är också självklart.

Att låta en kall motor stå och puttra på tomgång flera minuter är däremot en helt annan sak.......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Kiwi60 » 2007-06-03/19:56

Jag valde iaf Quaker State 20W-50 och motorn har inte rasat än. På en så pass ny hoj som min är så är det väl rimligast att köra med fet mineralolja. Experementera med olika avancerade sytetoljor får man göra senare. Även om jag sannolikt kommer lämna det till service-personalen.
Kiwi60
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-01-07/15:45

Inläggav Kiwi60 » 2007-06-03/19:58

För övrigt brukar jag inte varmköra min hoj på tomgång, inte mer än den tid det tar att ta på mig handskarna. Men jag brukar försöka hålla mig från att dra fullt innan tempmätaren klättrat upp en bit.
Kiwi60
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-01-07/15:45

Inläggav Sportster » 2007-06-03/20:57

Varför är frågan om varmkörning så angelägen för just mc-motorer??

Hur gör vi med våra bilmotorer?
Där startar vi och kör väl iväg mer eller mindre direkt, oavsett om det är
sommartemp eller bistraste midvinterkyla...
Och dagens moderna bilmotorer som i många fall är mer avancerade än
våra anrika R-motorer!!

Så med hobbyfordon, som bara skall tillfredställa våra lättare sinnen, tycks
saker och ting gärna bli med en omhuldande religionskaraktär.

Är vi lika medvetna och analyserande vad gäller oljorna till våra bilars
motorer, växellådor, bakaxlar etc??

Är vi rädda för att belasta våra bilmotorer innan oljetempen nått upp till
driftvarm??

Tror inte det.

Byter vi motoroljan i bilen efter 500 mil trots att den kallstartats och
surat till sig en hel vinter?? Nä, vi kör kanske 1500 mil innan vi byter
och ingen är orolig...

Ändå förväntar vi oss att bilmotorn skall hålla i evighet.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Marie » 2007-06-03/23:15

Sportster;13830 skrev:Varför är frågan om varmkörning så angelägen för just mc-motorer??

Hur gör vi med våra bilmotorer?
Där startar vi och kör väl iväg mer eller mindre direkt, oavsett om det är
sommartemp eller bistraste midvinterkyla...
Och dagens moderna bilmotorer som i många fall är mer avancerade än
våra anrika R-motorer!!

Så med hobbyfordon, som bara skall tillfredställa våra lättare sinnen, tycks
saker och ting gärna bli med en omhuldande religionskaraktär.

Är vi lika medvetna och analyserande vad gäller oljorna till våra bilars
motorer, växellådor, bakaxlar etc??

Är vi rädda för att belasta våra bilmotorer innan oljetempen nått upp till
driftvarm??

Tror inte det.

Byter vi motoroljan i bilen efter 500 mil trots att den kallstartats och
surat till sig en hel vinter?? Nä, vi kör kanske 1500 mil innan vi byter
och ingen är orolig...

Ändå förväntar vi oss att bilmotorn skall hålla i evighet.


Även när det gäller bilen agerar jag annorlunda. Den får stå och gå tiotalet sekunder innan jag kör iväg. Jag startar motorn först, sen justerar jag sittställning efter dagsformen och tar på säkerhetsbältet. Först därefter kör jag iväg. Dessutom håller jag stenhårt på att inte köra över 1000 mil mellan oljebytena (vilket det numera aldrig blir för mig eftersom jag byter minst en gång per år, oftast då efter mellan 200 och 300 mil). Och JA jag förväntar att motorn skall hålla "i evighet", eller i varje fall längre än karossen....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

*applåder*

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-04/19:05

Håller med Marie. Bra skrivet.

Att låta smörjningen i en otto-motor komma igång lungt är klart positivt.
Att inte belasta den kraftigt/max innan den nått arbetstemperatur är positivt.
Att låta motorn komma till lägre temperatur efter en kraftig belastning innan avstängning likaså.
Har nog försökt alltid tillämpa det. Moppe, mc, lb, båtmotor m.m.

Sportster har klara poäng med.

Tror att det har att till stor del att göra med att på tok för många försöker göra mcåkandet och mekandet till något större än vad det egentligen är.
För mycket "religion"- eldat på av reklam - spritt av mcmekarvannabees som lämnar ändå allt på verkstan.:D *retas lite*

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav skylt » 2007-06-05/16:28

Har varit ute och letat en så "dålig/billig" olja som Castrol GP eller liknande i två dagar nu och inte ens Förenade Bil som sålt hojen kunde sälja denna typ olja till mig!

(Hur ska man tolka det - att olja av denna kvalitet endast går att köpa på fat?)

Hittade för en stund sedan i HD hyllan på MC huset en olja MOTUL 3000 (mineral 20W50) som möter API SG och JASO T 903 för 95 kr litern

Vad säger ni ska jag fortsätta med denna olja upp till 1000mil - vad ska jag hälla i sedan?

PS Min R1200S har dragit 1 dl på 250 mil varav en stor del bankörning :D DS
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav Räven » 2007-06-05/16:33

Varför vill du inte fortsätta köra på MOTUL 3000 ?
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-05/16:38

skylt;14006 skrev:Har varit ute och letat en så "dålig/billig" olja som Castrol GP eller liknande i två dagar nu och inte ens Förenade Bil som sålt hojen kunde sälja denna typ olja till mig!

(Hur ska man tolka det - att olja av denna kvalitet endast går att köpa på fat?)

Hittade för en stund sedan i HD hyllan på MC huset en olja MOTUL 3000 (mineral 20W50) som möter API SG och JASO T 903 för 95 kr litern

Vad säger ni ska jag fortsätta med denna olja upp till 1000mil - vad ska jag hälla i sedan?

PS Min R1200S har dragit 1 dl på 250 mil varav en stor del bankörning :D DS



Helt OK olja för din motor!
Nu och sedan om du inte tillhör de syntetfrälsta...

Om du i framtiden vill komma billigare undan, bör du hålla dig så långt borta från mc-butikerna du kan - mycket till våra BMW köps med fördel på macken eller hos biltillbehörs-nasaren.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav skylt » 2007-06-05/18:36

Jag ska tänka på det - som nybliven R ägare så är jag är en ovan oljeköpare då ingen av mina bilar eller min gamla bumse F650CS dragit en droppe mellan servicetillfällena :o
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-05/22:21

skylt;14015 skrev:Jag ska tänka på det - som nybliven R ägare så är jag är en ovan oljeköpare då ingen av mina bilar eller min gamla bumse F650CS dragit en droppe mellan servicetillfällena :o


Motor- och transmissionsoljor, bromsvätska, glödlampor, batteri, allt som har med rengöring att göra, verktyg, däck och säkert en massa annat köps bäst utanför mc-affärernas väggar.

När det gäller olje- och luftfilter vinner du nästan inget på att välja alternativ till originalgrejerna, detsamma gäller pluggtätningar och lite annat - köp hos din BMW-handlare så får du rätt prylar på tjillevippen.
Många reservdelar köps med fördel original. Hos BMW-handlare eller via andra svenska eller utländska källor.

Glöm inte att du som köpare har hela världens nasare att välja mellan! Internet ger kunden en helt ny ställning - nu får banne mig säljarna ta i rejält för att få sälja! Om vi bara slutar vara bug-och-bock-kunder med tro på det övernaturliga och mc-religiösa...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst