Kiwi60;13306 skrev:Vilken olja ska jag hälla i min R1200R som gått ca 450 mil?
Kiwi60;13306 skrev:Vilken olja ska jag hälla i min R1200R som gått ca 450 mil?
Mimmi;13450 skrev:(nu kommer jag att få på huden av de som föredrar att "smörja" sina motorer med olja blaskig som "pessevatten":o )
Micke;13483 skrev:Jag varmkör ca 15-30 sekunder innan jag åker och varvar inte mer än 3000rpm innan oljetempen närmar sej full temp.
Micke;13483 skrev:
*SNIPP*
Ett grundtips är att använda exakt det fabrikanten rekomenderar. Att olja uppfyller någon API klass är inte nog. Seriösa motorfabrikanter har oftast egna normer ex BMW, VW osv. De nöjer sej inte med oljeindustrins klassningar.
Sportster;13476 skrev:Som du väl vet Mimmi, så har ju t ex "pessevattnet" 5W-50 syntet samma viskositet
vid +100 grader (drifttemp) som 20W-50 mineral !!
Micke;13483 skrev:Om du har 20W/50 tex i stället för tex 5W/50 så är den största skillnaden att man bör varmköra ordentligt innan man varvar lite mer.
Jag varmkör ca 15-30 sekunder innan jag åker och varvar inte mer än 3000rpm innan oljetempen närmar sej full temp.
Problemet med högt varv och kall olja är att lager samt tätningar kan dras med/förstöras. Överhuvudtaget blir det stora viskösa krafter.
En av de största anledningarna till att fabrikanterna inte föreskriver tjockare olja än de gör är just ovanstående orsaker.
Vill även påpeka att 20W/50 eller 5W/50 har ungefär samma viskositet vid driftstemperatur. Tyvärr har viskositen som är lätt att mäta blivit ett alltför domminerande mått på smörjförmågan. Ett grundtips är att använda exakt det fabrikanten rekomenderar. Att olja uppfyller någon API klass är inte nog. Seriösa motorfabrikanter har oftast egna normer ex BMW, VW osv. De nöjer sej inte med oljeindustrins klassningar.
Sportster;13476 skrev:Som du väl vet Mimmi, så har ju t ex "pessevattnet" 5W-50 syntet samma viskositet
vid +100 grader (drifttemp) som 20W-50 mineral !!
Mimmi;13500 skrev:Nej, här håller jag inte med Dig.
Gå in på några olika oljefabrikats datablad och läs specifikationerna. Viskositeten, uttryckt i cSt vid 100°, skiljer sig åt, dels hos samma fabrikat men olika typer av olja, men även mellan olika fabrikats oljor med samma angivna viskositet.
Mimmi;13500 skrev:Gullan förbrukade ca 4 dl/100 mil med 10W40olja, med 20W50 som jag fyllde vid bytet har det inte gått åt 1 dl på dryga 100 mil...
Gabbe;13508 skrev:Precis som Mimmi säger så är det skillnad på den 20W-50 mineraloljan som Castrol har tagit fram för twinnar och de flesta övriga oljor:
*SNIPP*
Guzzi-Leif;13530 skrev:Pratar du om Castrol GP?
Gabbe;13536 skrev:Jag har sämre koll på den eftersom jag tidigt bestämde mig för TWR 10W-60, men det finns en hel del andra med samma viskositet i bl.a. Tyskland som heter "Twin" eller "Für BMW Motorräder". Vet dock inte om det är någon av dessa som låg nära 23 vid 100ºC...
http://www.louis.de/_406f5d9300f0b173ba239bdfdd0d1947af/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10038360&anzeige=0
http://www.louis.de/_406f5d9300f0b173ba239bdfdd0d1947af/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&artnr_gr=10038233&anzeige=0
Kiwi60;13600 skrev:Tack för alla informativa svar. Det var inte riktigt meningen att starta en ny oljetråd. Sånt brukar vara ungefär lika meningslöst som att diskutera vilken religion som är den rätta.
Det jag vill veta är vilken olja man hälde i vid 100 mil-servicen. I instruktionsboken står följande:
"Motorolja 20W-50.
...med API-specifikation SF eller bättre. ...olja med ACEA-specifikation A2 eller bättre. Minralolja första 1000 milen.
SAE 5W >30, låg temp
SAE 10W -40, mild temp
SAE 15W >40, över noll
SAE 20W >40, över noll"
Ge mig nu ett namn på en fungibel olja som funkar med den olja som BMW hällde i vid service.
PS: På kvittot från förra servicen står att läsa att man använde 20W/50, men inte vilken produkt.
Mimmi;13500 skrev:(...)
Däremot är det ju helt rätt att man inte skall fresta en motor innan den blivit varm, och uppvärmningen skall ske, precis som HMR skriver, med att köra med måttlig belastning, inte tomgång(...)
niklas.r;13628 skrev:Jovisst, men vi ska väl inte skrämma livet ur folk. Micke noterade att han varmkörde 15-30 s. BMW motiverar varningen med att det finns risk för överhettning och brand (!) i motorn om man inte åker iväg. Detta pga att motorn är fartvindskyld. 15 sekunder räcker väl knappt att värma upp kylkretsen till drifttemp.
Niklas R
Micke;13801 skrev:Vilket rabalder!!
Micke;13801 skrev:
*SNIPP*
Varför prova själv, när man redan betalt för en massa provning när man köpte cykeln?
MVH/Micke
Gabbe;13811 skrev:Är jag den enda som värmer motorn medan man tar på sig hjälm, handskar och rättar till utrustningen? Har svårt och tro att något skulle gå sönder p.g.a. detta.
Sportster;13830 skrev:Varför är frågan om varmkörning så angelägen för just mc-motorer??
Hur gör vi med våra bilmotorer?
Där startar vi och kör väl iväg mer eller mindre direkt, oavsett om det är
sommartemp eller bistraste midvinterkyla...
Och dagens moderna bilmotorer som i många fall är mer avancerade än
våra anrika R-motorer!!
Så med hobbyfordon, som bara skall tillfredställa våra lättare sinnen, tycks
saker och ting gärna bli med en omhuldande religionskaraktär.
Är vi lika medvetna och analyserande vad gäller oljorna till våra bilars
motorer, växellådor, bakaxlar etc??
Är vi rädda för att belasta våra bilmotorer innan oljetempen nått upp till
driftvarm??
Tror inte det.
Byter vi motoroljan i bilen efter 500 mil trots att den kallstartats och
surat till sig en hel vinter?? Nä, vi kör kanske 1500 mil innan vi byter
och ingen är orolig...
Ändå förväntar vi oss att bilmotorn skall hålla i evighet.
skylt;14006 skrev:Har varit ute och letat en så "dålig/billig" olja som Castrol GP eller liknande i två dagar nu och inte ens Förenade Bil som sålt hojen kunde sälja denna typ olja till mig!
(Hur ska man tolka det - att olja av denna kvalitet endast går att köpa på fat?)
Hittade för en stund sedan i HD hyllan på MC huset en olja MOTUL 3000 (mineral 20W50) som möter API SG och JASO T 903 för 95 kr litern
Vad säger ni ska jag fortsätta med denna olja upp till 1000mil - vad ska jag hälla i sedan?
PS Min R1200S har dragit 1 dl på 250 mil varav en stor del bankörning DS
skylt;14015 skrev:Jag ska tänka på det - som nybliven R ägare så är jag är en ovan oljeköpare då ingen av mina bilar eller min gamla bumse F650CS dragit en droppe mellan servicetillfällena
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst