Hur mycket spel är normalt i drivlinan på HP2?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur mycket spel är normalt i drivlinan på HP2?

Inläggav surfted » 2007-05-27/15:23

Har vart ute idag och kört rejäl offroad och märker att det slamrar och slår en hel del när man kör på riktigt ojämn mark. Antar att det är spelet i drivlinan som spökar. Det låter riktigt illa tycker jag. Men jag har ingen större erfarenhet av bmw så. Dock så jämförde jag med brorsans adventure 06 som hade enligt mig betydligt mindre spel. Hojen har ju bara gått 150mil.

Men det märks inget så länge du har fullt fäste på bakhjulet(slät mark).

Någon som har nån kommentar på detta? Jag kanske bara är nojig men har fått för mig att det kan bli ganska dyrt om det rasar.

/Ted
surfted
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-05-13/14:37

Inläggav surfted » 2007-05-28/14:21

Tittade lite närmare på det idag. Men det verkar mer som om det är växellådan som glappet ligger i. Det blir mer glapp ju högre växel du väljer. På ettan är kan man rulla bakhjulet ca 5cm.

Ingen som har någon kommentar?
surfted
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-05-13/14:37

Inläggav Gabbe » 2007-05-28/23:52

surfted;13435 skrev:Tittade lite närmare på det idag. Men det verkar mer som om det är växellådan som glappet ligger i. Det blir mer glapp ju högre växel du väljer. På ettan är kan man rulla bakhjulet ca 5cm.

Ingen som har någon kommentar?


Eftersom ingen annan säger något...
Om det är i samma stil som övriga BMW så verkar "glappet" vara normalt, men om det skiljer sig mot vanliga K och R-cyklar så har jag ingen aning.
Men det borde vara ungefär som de andra och då är det säkert OK.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav runeo » 2007-05-29/06:04

PÅ BMW ska man inte lyssna efter ljud eller leta efter glapp i överföringen.

Väldigt många ljud att stänga ute i endurospåret. Mycket mer ljud när man växlar. hörs som om metallen var tunnare. Där det är stening och ojämnt på tvåan då låter det lite lingrävare! Speciellt då det lutar neråt och man motorbromsar ibland. Slirkoppling??

Jag skojar inte med dig, utan är väldig oironisk just nu.

"They all do that sir"!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav surfted » 2007-06-01/08:42

Jag mailade PG då han förmodligen har kört längre på HP2 än alla oss andra tillsammans och enligt han så är allt som det ska. :)

Jag vill bara försäkra mig om att allt håller så man inte behöver göra en stor och dyr renovering lite senare bara för att prylarna inte var monterade riktigt. :confused:

Skulle gärna vilja jämföra med någon annan HP2 nån gång.
Någon som bor i närheten av uddevalla?
surfted
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-05-13/14:37


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst