Vobbel i styret på GSA1150

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vobbel i styret på GSA1150

Inläggav Saik78 » 2007-05-28/13:07

Första inlägget här på forumet efter att ha lämnat XRV750.se, i och med byte av hoj.
Nu till ämnet, har känning av vobbel i styret vid låga hastigheter, 20-70 kmh, försvinner sedan helt vid högre farter. Verkar inte vara några problem med styrlagret eller spindelleden. BMW och besiktningen tror att det är däcket som är ojämt i mönstret (tourance). Kan fälgen vara vind månne? Någon som har erfarenhet av slikt?
Saik78
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-05-28/12:49

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-28/13:15

Saik78;13424 skrev:Första inlägget här på forumet efter att ha lämnat XRV750.se, i och med byte av hoj.
Nu till ämnet, har känning av vobbel i styret vid låga hastigheter, 20-70 kmh, försvinner sedan helt vid högre farter. Verkar inte vara några problem med styrlagret eller spindelleden. BMW och besiktningen tror att det är däcket som är ojämt i mönstret (tourance). Kan fälgen vara vind månne? Någon som har erfarenhet av slikt?



Läs gärna den här tråden!

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=318

Själv har jag endast märkt oroligheter bakom större fordon,
lastbilar och liknande.

Kört GSA -07 650 mil

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Glömde att...........

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-28/13:16

Saik78;13424 skrev:Första inlägget här på forumet efter att ha lämnat XRV750.se, i och med byte av hoj.
Nu till ämnet, har känning av vobbel i styret vid låga hastigheter, 20-70 kmh, försvinner sedan helt vid högre farter. Verkar inte vara några problem med styrlagret eller spindelleden. BMW och besiktningen tror att det är däcket som är ojämt i mönstret (tourance). Kan fälgen vara vind månne? Någon som har erfarenhet av slikt?


......säga välkommen till vårt Forum

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Tack för det

Inläggav Saik78 » 2007-05-28/13:29

Skall kolla "gaffelklämmorna", var de nu sitter?
Är det inte dessa som är lösa, kan det kanske vara att däcket är orunt, då hela ekipaget stabiliserar sig i högre farter. Skall jobba vidare med detta.
Saik78
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-05-28/12:49

Inläggav .Z. » 2007-05-28/15:26

Thomas Weglert;13427 skrev:Läs gärna den här tråden!

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=318

Mina problem som du hänvisar till ger sig tillkänna vid högre hastigheter & jag vet nu varför (tror jag?)...

Hojen är orolig vid kraftig vind, bakom andra fordon när turbulens uppstår samt vid vägojämnheter (längsgående). Den är också otrevlig på grus nu & vandrar kraftigt i sidled...

Orsak: Jag har slitit bakdäcket platt (möjligtvis även framdäcket något), kört för mesigt helt enkelt med för lite nedlägg. Då får man dessa problem vid längsgående ojämnheter samt då , enligt min teori, när cykeln blir lite orolig vid kraftig vind & vid turbulens. Jag antar att lätta förflyttningar i sidled bak ger denna oroliga känsla när bakdäcket "vandrar". Jag upplever det dock då mest som oroligheter i framdelen...

Både jag & Bikekillarna i Trollhättan tror på detta men jag kan ju inte vara helt säker förrän jag bytt bakdäck vilket ska ske snart...

De problem trådskaparen har verkar dock bero på nåt annat då det bara ger sig tillkänna vid lägre hastigheter...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Vad jag tror.

Inläggav Mimmi » 2007-05-28/17:20

Saik78;13424 skrev:Första inlägget här på forumet efter att ha lämnat XRV750.se, i och med byte av hoj.
Nu till ämnet, har känning av vobbel i styret vid låga hastigheter, 20-70 kmh, försvinner sedan helt vid högre farter. Verkar inte vara några problem med styrlagret eller spindelleden. BMW och besiktningen tror att det är däcket som är ojämt i mönstret (tourance). Kan fälgen vara vind månne? Någon som har erfarenhet av slikt?


Hej och "hjertligt velkommen" som C-G Hammarlund brukade inleda sitt program med. Men inte till Sveriges Bilradio, utan till Sveriges bästa MC-forum för de bästa motorcyklarna och de trevligaste/bästa knuttarna:)

Jag får väl också skriva tillbaks till ämnet. Och då är det så att jag helt delar SBP´s och BMW´s åsikt i detta fallet. Jag har själv upplevt en slags pendling eller wobbling just beroende på framdäckets slitagebild. Det har varit fullt lagliga däck, många mm kvar, men ändå är mönstret inte "rätt" slitet. Senast jag kände det var när jag köpte Kalle, han var då utrustad med Pirellidäck, kommer inte ihåg typen. Det var i alla fall inte Sport Demon.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-05-28/23:15

Har du Tourance däck i fram? De tenderar att vara orundare än andra.
Jag hade problem med orunt Tourance framdäck på min tidigare 12GSA.
Jag hade samma symtom som du beskriver, typ.
Inte direkt vobbel men oscillationer i de farter du nämner.
Detta är lätt att kolla snabbt. Ställ cykeln på centralstödet och ställ
något vertikalt framför framdäcket. Be någon tynga ner cykeln i bak.
Rotera framdäcket då ser man lätt eventuell orundhet med hjälp av
"spalten" mellan det du ställt framför hjulet.
Man kan se om det är däcket eller fälgen som är orund.
Misstänker du fälgen använd "klocka" istället och mät både
axiellt och radiellt på fälgen.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Saik78 » 2007-05-29/15:14

Jo, jag har Tourance fram. Har dock bra erfarenheter med det däcket tidigare men detta kan ju vara ett måndagsex. Skall i alla fall byta däck nu och hade faktiskt tänkt köpa just Tourance. Har någon, något annat förslag på däck till GSA så dela gärna med er, (Antar att det finns en massa trådar i ämnet) , och även om ni har dåliga erfareheter av just Tourance.
Saik78
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-05-28/12:49

Inläggav ansod » 2007-05-29/15:23

Komplettera det som Glidarn tipsar om genom att ställa något nära men vid sidan av framdäcket. Då ser du om det är skevt. För att se om det kan vara fälgen lägger du en penna eller mejsel på det som du nu lagt fram så att pennan/mejseln pekar nära fälgen. Om nu fälgen är skev och du har en ekerfälg samt ett hyfsat musiköra kan du justera själv. Nåja, jag hoppas att det bara är framdäcket.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Saik78 » 2007-06-21/18:25

Har nu bytt framdäck hos den gode Wheeler-dealer på söder i Sthlm (rekomenderas, snabb, billig, bra). Han kollade det gamla däcket och det var klotrunt utan några som helst tendenser på skevhet och obalansering. Jag bytte dock däcket till ett nytt Tourance och monterade hjulet..........
Provkörning: Inte en antydan till vobbel eller ruskninger, hojen gick som ett strykjärn!!!!!! Det hela är mycket märkligt. Glad är jag i allafall att det hela slutade lyckligt. Glad midsommar!
Saik78
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-05-28/12:49

Inläggav Marie » 2007-06-21/23:37

Saik78;15246 skrev:Har nu bytt framdäck hos den gode Wheeler-dealer på söder i Sthlm (rekomenderas, snabb, billig, bra). Han kollade det gamla däcket och det var klotrunt utan några som helst tendenser på skevhet och obalansering. Jag bytte dock däcket till ett nytt Tourance och monterade hjulet..........
Provkörning: Inte en antydan till vobbel eller ruskninger, hojen gick som ett strykjärn!!!!!! Det hela är mycket märkligt. Glad är jag i allafall att det hela slutade lyckligt. Glad midsommar!



Ja de va' la' de' Mimmi skrev... ?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst