Så har man tappat sin GSA i backen

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Så har man tappat sin GSA i backen

Inläggav StiffenStorm » 2007-05-28/13:12

Jojo. Idag när jag kom tillbaka från lunchen så skulle jag snirkla in och parkera hojen. Men det var en massa hojar som stod där och jag insåg till sist att det inte var möjligt att komma sig riktigt dit jag ville, så jag fick bromsa, och besten fick lite slagsida. Jag satte instinktivt ut benet för att ta emot men pga att jag har en helt obeskrivlig träningsvärk så fanns det inte en chans i världen att jag orkade hålla emot denna fulltankade bjässe.

Så där låg den, likt en strandad val på parkeringen. Ett monument över min fysiska ynklighet.

Men det är ju därför det sitter en massa skydd på den och skadorna var tämligen marginella. Lite repor på cylinderskydd och bågar.

Så nu är man till sist tvångsansluten i "jag-har-också-tappat-min-GSA-i-backen-klubben" :D
StiffenStorm
 

Inläggav Thomas Weglert » 2007-05-28/13:22

StiffenStorm;13426 skrev:Jojo. Idag när jag kom tillbaka från lunchen så skulle jag snirkla in och parkera hojen. Men det var en massa hojar som stod där och jag insåg till sist att det inte var möjligt att komma sig riktigt dit jag ville, så jag fick bromsa, och besten fick lite slagsida. Jag satte instinktivt ut benet för att ta emot men pga att jag har en helt obeskrivlig träningsvärk så fanns det inte en chans i världen att jag orkade hålla emot denna fulltankade bjässe.

Så där låg den, likt en strandad val på parkeringen. Ett monument över min fysiska ynklighet.

Men det är ju därför det sitter en massa skydd på den och skadorna var tämligen marginella. Lite repor på cylinderskydd och bågar.

Så nu är man till sist tvångsansluten i "jag-har-också-tappat-min-GSA-i-backen-klubben" :D


Jag har bara varit nära att välta "den lilla elefanten" så jag kan inte bli med i klubben ännu;)

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Fick du upp den?

Inläggav Saik78 » 2007-05-28/13:33

hojjen alltså!!!

Har ännu inte vält med min gsa1150 men det är väl bara en tidsfråga. Har dock tränat att lyfta upp den och det är inte så svårt, som man tror, med rätt teknik som en kompis lärde mig.
Saik78
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-05-28/12:49

Inläggav runeo » 2007-05-28/13:40

Enda skillnaden mellan HP2 och GSAdv i detta hänseende är hastigheten i färdriktningen när man polererar cylinderskydden.

Ett bra sätt med GSAdv är att förbereda hjärnan på att sätt ner foten längre ut från cykelns lodlinje när man försöker stoppa "fallikull"et. När man har satt ner foten och har cykelns "lutningtyngd" på den, är det försent att flytta foten längre utåt.

Sen kan det också vara på sin plats att träna att balansera upp cykeln med vridning av styret. Även när den redan är på väg neråt.

När det har gått för långt, försök aldrig att rädda den, cykeln får så lite skador att det inte är värt ett ryggskott eller krampande muskler i armarna.

hälsar
/Fallikull-Rune, som passerar 8 bitarsgränsen för inlägg snart. ($FF)
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav StiffenStorm » 2007-05-28/15:23

Har inga som helst planer på att lägga mig själv mellan hojen och marken. När jag passerade "point-of-no-return" så klev jag bara åt sidan och gjorde vad jag kunde för att den skulle landa så mjukt som möjligt.

Men det var bara cylinderskyddet som fick en lite grov polering. Borde gå att bättra på det ifall man retar sig på det. Har inte bestämt ifall jag retar mig på det eller inte ... kanske lite :rolleyes:

Hur som helst. Blev ju i alla fall närmare 1000 mil innan detta hände.
StiffenStorm
 

Inläggav .Z. » 2007-05-28/15:36

StiffenStorm;13426 skrev:Men det är ju därför det sitter en massa skydd på den och skadorna var tämligen marginella. Lite repor på cylinderskydd och bågar.

Så nu är man till sist tvångsansluten i "jag-har-också-tappat-min-GSA-i-backen-klubben" :D

Vet inte om man ska gratulera eller :rolleyes:

Jag har ju lagt min en gång + fått den styrd av en lastbil medan den låg ned... Vid den sista incidenten så var det just cylinderskyddet som fick ta smällen, lugnt annars så tåligheten kan man inte klaga på :)

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Huuuh!

Inläggav Mimmi » 2007-05-28/17:23

Hej!

Trist att råka ut för att tappa omkull sin ögonsten. Jag hoppas verkligen inte att jag råkar ut för det med Gullan. Då måste jag tillkalla hjälp, för den lyfttekniken finns ej som gör att jag kan resa upp en omkullvält mc. Jag kan inte lyfta ens 20 kg numera...:( :mad:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Forslund » 2007-05-28/18:30

Saik78;13432 skrev:hojjen alltså!!!

Har ännu inte vält med min gsa1150 men det är väl bara en tidsfråga. Har dock tränat att lyfta upp den och det är inte så svårt, som man tror, med rätt teknik som en kompis lärde mig.


Har inte lyckats välta min ännu.....men det är väl bara en tidsfråga.... :rolleyes: vad är rätt teknik ? eller kan man resa den med bara muskel kraft ?

Forslund !
Forslund
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2007-01-01/12:26

Inläggav runeo » 2007-05-28/19:09

Forslund;13454 skrev:Har inte lyckats välta min ännu.....men det är väl bara en tidsfråga.... :rolleyes: vad är rätt teknik ? eller kan man resa den med bara muskel kraft ?

Forslund !


1. Vänta ett par minuter och hämta andan och andas ut. Risken är annars att du gör illa dig.

2. Lägg om möjligt in växel så att inte cykeln rullar på väg upp. Annars får du lösa detta på annat sätt.

3. Vrid styrändan som ligger mot marken framåt för att få positiv utväxling.

4. Ta bra position vid den främre delen av styret. Lyft mest med benen och höftböjarna.

5. Gå igenom i huvudet hur du skall lyfta upp cykeln, och se dig själv göra det. Mycket viktigt att förbereda hjärnan på att aktivera ALLA nödvändiga muskelfibrer.

6. Kom ihåg, speciellt om du är ovan, att du måste ta i allt vad du kan första gången. Då du försöker andra gången har du redan tröttat ut en del av muskelfibrerna.

7 Om det är riktigt besvärligt kan du förbereda material att sparka in under cylindern, på väg upp, om du inte orka ta alltihop på en gång. I så fall kan du också lyfta enbart med benen. Då med händerna i chassiet under sadeln, och stussen i underkant på sadeln. Jobba dig uppåt och mot cykeln.

Alternativt, skaffa en HP2a. Den brukar jag bara ta tag i båda handtagen i styret och resa upp, och jag är inte stark. Däremot min pappa som lyfte fulla 200 liters bränslefat upp på lastbilsflaket ensam. :)

Det är aldrig fel att öva i förväg, då med nånting som skydd mellan cykeln och marken.

Ha kul
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Forslund » 2007-05-28/19:31

tackar :) ska en liten tripp upp till Kaitumälven (flugfiska)om 3 veckor.... kan vara ide´att träna innan.... :rolleyes:

Forslund !!!
Forslund
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2007-01-01/12:26

Inläggav Sportster » 2007-05-28/20:09

Har också råkat tappa/välta hojen nyligen!
Skulle vända på en liten avstickare i skogen. Förstod inte hur lös och
mjuk sanden var förrän framhjulet bara for iväg och hojen låg där med
höger sida ned i sanden!
Turligt nog var det bara topplocket som träffat marken och sanden innehåll
inga stenar just där!
I det lätta "chocktillstånd" jag hamnade i kommer jag inte riktigt ihåg hur
jag fick upp hojen igen, men det gick relativt bra.

Hade tur som slapp skråmor den här gången...
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Välkommen

Inläggav Micke » 2007-05-28/20:28

Välkommen i Weltmeister gänget. Har begränsat antalet vältningar genom att inköp av lägre sadel. De sista centimetrarna är viktiga. Och som någon sa -Sätt inte i foten för nära.

MVH/Micke
Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43

Inläggav StiffenStorm » 2007-05-29/09:44

Weltmaister. Jojo, man är en sådan alltså. Hmm ... Nåväl. Ingen större skada skedd. Lite skrap på cylinderskyddet och det kan jag definitivt leva med. En polare välte sin R1:a och det kostade många sköna slantar. Min mammut fick ju bara lite slagsida och låg där på sniskan. Styret tar ju inte ens i marken.

Min stackars polare fick plasten uppskrapad, bromshandaget gick av och backspegeln rök. Tack och lov tippade aldrig min Fireblade medan jag hade en sådan.

Undrar om det finns något sätt att gömma skador på dessa skydd. Så klart så får man en lätt ångest, men jag gissar att det är övergående. Men jag satt och spekulerade igår över möjligheten att minska ner skadorna med någon form av blästring. Tänkte närmast på glasblästring.

Nåväl ... det går över :D

Som någon vis man sa

"Human beings shouldn't worry to much about non living things"
StiffenStorm
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-29/15:37

StiffenStorm;13527 skrev:Weltmaister. Jojo, man är en sådan alltså. Hmm ... Nåväl. Ingen större skada skedd. Lite skrap på cylinderskyddet och det kan jag definitivt leva med. En polare välte sin R1:a och det kostade många sköna slantar. Min mammut fick ju bara lite slagsida och låg där på sniskan. Styret tar ju inte ens i marken.

Min stackars polare fick plasten uppskrapad, bromshandaget gick av och backspegeln rök. Tack och lov tippade aldrig min Fireblade medan jag hade en sådan.

Undrar om det finns något sätt att gömma skador på dessa skydd. Så klart så får man en lätt ångest, men jag gissar att det är övergående. Men jag satt och spekulerade igår över möjligheten att minska ner skadorna med någon form av blästring. Tänkte närmast på glasblästring.

Nåväl ... det går över :D

Som någon vis man sa

"Human beings shouldn't worry to much about non living things"


Är det inte en del statushöjning att ha märken "från livets hårda skola" när man åker offroadare? Tror nog en del åkare med "liten personlig utrustning" sitter i garaget och filar fram artificiella vurpminnen med raspen - en parallell till de vägåkare som slipar ned chicken stripes med sandpapper så det inte ska synas att... :D
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav StiffenStorm » 2007-05-29/16:09

Tack Leif!

Det var det lilla som krävdes för att jag inte ska vidta några åtgärder :)
StiffenStorm
 

Inläggav Helmetrock » 2007-05-29/19:29

Du vill inte se under mina cylinderskydd:D

Tappade Rockstern stillastående i en korsning, jag hade beställt cylinderskydden, men inte hämtat ut dem:( Men nu blev ju cylinderskydden inte skadade iallafall!!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav StiffenStorm » 2007-05-30/12:24

Satt och kollade ett par avsnitt av "Long Way Round" igår. Inser att min lilla hoj lever ett lungt och stillsamst liv. Höll på att skratta ihjäl mig när de besökte Ukraina. När värden kliver ner för trappen halvknall, med en gitarr i den ena handen och en kalashnikov i den andra.

Knuttarna blev en aning spaka vid åsynen av detta.

Har bara sett 2 avsnitt ännu, men där tappas det hojar till höger och vänster, och resan har bara börjat.

För den som inte hört talas om denna serie så kan jag slå ett slag för den. En dokumentär om några vildhjärnor som bestämmer sig från att köra från London till New York.

http://en.wikipedia.org/wiki/Long_Way_Round

Just nu spelas "Long Way Down" in med samma gäng. Denna gång åker de på andra ledden. Startade den 17 maj i år och serien ska sändas på BBC i England med start i september.

Lite off-topic, men, om man grämer sig lite över någon liten repa på sin hoj så kan man kika på dessa grabbar :D
StiffenStorm
 


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron