Boman;13469 skrev:Har läst en del trådar om Cat Code Plug. När man läst en del inlägg verkar det som om det går att koppla en kabel istället för pluggen. Är det verkligen så enkelt. Gör inte pluggen något mer??
Boman;12334 skrev:Cat Code Pluggen ska inte tas bort. Techlusionboxen bara "hakar på" befintlig box och elektronik och Cat Code mappling (jag är inte någon expert men ....) och ger dig möjlighet att justera bränslemängden.
Gabbe;13509 skrev:Kan inte låta bli att klippa in ditt svar som du gav mig när jag frågade i surgingfix-tråden. Din nedrans filur...
Frågan kvarstår: Kan man påverka något så länge man har Techlusionboxen inkopplad? Som jag fattar saken så kan Techlusionboxen endast förlänga tidpulsen till spridarna, men en annan cat code plug kan ev. ändra den på andra hållet. Vilket å andra sidan inte skulle hjälpa oss med äldre 1100'or.
Helmetrock;13488 skrev:I lördags gjorde jag detta själv, bytte mellan ingen plugg till gul plugg, och sänkte bensinförbrukningen med 1 dl/mil, från 0.63-0.65 till 0.53!!
Utan att motorn gick sämre vad jag märkte! Och det ska visst vara snällare mot katten med!
Boman;13511 skrev:Det är väl så Gabbe att man lär så länge man lever. Det är väl förresten tur det eftersom annars kanske man inte skulle vilja vara med mer.......
Nej jag hade ingen aning om att man kunde förändra "kurvan" genom att "byta plugg", det var någonting helt nytt för min del. När jag svarade på din fråga angående montering av Techlusionboxen så läste jag bara i instruktionerna till boxen.
Finns det idag någon lista över de 8 olika byglingarna (och ev. översättning till färg på pluggen)?
Andra tips om hur man ska eller inte ska koppla?
Gabbe;13542 skrev:För Motronic 2.2 (R1100) finns en del kortare förklaringar på denna välkända oilheadsida: http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/R11inj-surging-fixes.shtml
Men det hade ju så klart varit ännu trevligare med kurvor och liknande.
Kanske onödig överkurs om de har rätt i texten. I såna fall finns det inte många lägen att välja på.
Rockster 80;15644 skrev:Är det någon som chippat eller vet hur man ska göra för jag går bet...
Har just bytt ut orginal chippet i min r1150R -03 mot ett från wunderlich DLB25, men sedan kommer jag tillMotronik Codeplugg..
Vad är detta och hur ska man brygla OCH NÄR, med kabel eller behövs en speciell dosa, vad har uttaget för funktion.
Jag har tagit bort katten, remus system, och ett KN filter.
Hojen tenderar till att hacka något vid 5-6000 varv
Tacksam för hjälp,,,
Rockster 80;15674 skrev:Det är just själva biten med att aktivera vilka stift i motorpluggen jag inte riktigt begrep.
1. Jag ska alltså ta ur en säkring,
2. vänta ca 1 min,
3. brygla stift 5 & 6 enligt miniatyr och sedan låta bryglingen sitta kvar permanent, eller ska den tas bort innom någon viss tid?,
4. sätta tillbaka säkringen och sedan köra.
Är detta rätt??
Verkstaden var ju som frågetecken när jag ringde och frågade om detta..
(Aktoriserad bmw)
Rockster 80;15728 skrev:Tack för förklaringen
... jag kanske ska ta och byta insugen också?
Rockster 80;15728 skrev:Tack för förklaringen
Jag testade att brygla och det känns som det blev skillnad, med den hackar fortfarande till något vid 4-5000 varv, jag kanske ska ta och byta insugen också?
Rockster 80;15778 skrev:Byta insugen, dvs att kapa de befintliga strax efter kragen där de går in i luftburken.
Detta enligt en beskrivning som förljde med chippet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst