Cat Code Plug

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Cat Code Plug

Inläggav Boman » 2007-05-28/19:55

Har läst en del trådar om Cat Code Plug. När man läst en del inlägg verkar det som om det går att koppla en kabel istället för pluggen. Är det verkligen så enkelt. Gör inte pluggen något mer??
Kjell-Åke Boberg
R1100GS 1998
R1200GS CL 2014
R100S 1979
Motala
Boman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-04-13/06:48

Inläggav Sportster » 2007-05-28/20:16

Nej, pluggen är bara en bygling i en reläsockel!

Byglingen kan ses som en slags omkopplare som switchar mellan¨
olika parameteruppsättningar i Motronicboxen.
Se här:
http://www.bmwgsclub.nl/plugtabel.html

Lätt att tillverka med en bit kabel och vanliga flatstift för att testa!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Helmetrock » 2007-05-28/21:13

I lördags gjorde jag detta själv, bytte mellan ingen plugg till gul plugg, och sänkte bensinförbrukningen med 1 dl/mil, från 0.63-0.65 till 0.53!!

Utan att motorn gick sämre vad jag märkte! Och det ska visst vara snällare mot katten med!

Dock har jag 1150 motorn med motronic 2.4 och bara 2 användbara kurvor att välja mellan, du hade väl 1100? Då har du 8 kurvor tror jag!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Ankan » 2007-05-28/22:12

Är det där någonting som fungerar på de nya 1200 boxrarna oxå ?
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-28/22:13

Var utbildar man sig inom ämnet "Motronicens inre liv"? Kan jag alltså ställa om motorkaraktären ("annan kurva") på min 1150? Verkar så förbaskat spännande det där! Haynes & Co ger i alla fall inga ledtrådar.


Kanske kan BengtA, Sportser och Helmetrock starta distansundervisningsinstitut? BMW-klubbens egna Hermods, liksom. Efterhand utvidgat med Mimmis millimeterprecision, HMRs rakt-på-sakare och sedan fasa in alla andra duktiga mekar här...
Men vänta nu; det är ju prexist så fint Forum funkar.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Att beakta!

Inläggav Mimmi » 2007-05-28/23:45

Hej!

När vi talar om ccp måste man tänka på att 1100 och 1150 INTE har samma mappning! Inte ens samma Motronic-system! Alla 1100 har 2.2 (1100S kanske avviker och har samma som 1150) och 1150 har 2.4.
Detta innebär att man måste hålla reda på vilken mappning som gäller för just DIN maskin.

Huruvida 1200 överhuvudtaget är möjliga att modifiera i detta hänseende vågar jag överhuvudtaget inte uttala mig om. Jag har inte ägnat mig åt att studera 1200 i någon högre utsträckning, utan ägnat mig åt att läsa in mig på och lära mig 1150, samt i viss mån åt 1100.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-05-29/00:43

Boman;13469 skrev:Har läst en del trådar om Cat Code Plug. När man läst en del inlägg verkar det som om det går att koppla en kabel istället för pluggen. Är det verkligen så enkelt. Gör inte pluggen något mer??


Boman;12334 skrev:Cat Code Pluggen ska inte tas bort. Techlusionboxen bara "hakar på" befintlig box och elektronik och Cat Code mappling (jag är inte någon expert men ....) och ger dig möjlighet att justera bränslemängden.


Kan inte låta bli att klippa in ditt svar som du gav mig när jag frågade i surgingfix-tråden. Din nedrans filur...
Frågan kvarstår: Kan man påverka något så länge man har Techlusionboxen inkopplad? Som jag fattar saken så kan Techlusionboxen endast förlänga tidpulsen till spridarna, men en annan cat code plug kan ev. ändra den på andra hållet. Vilket å andra sidan inte skulle hjälpa oss med äldre 1100'or.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Boman » 2007-05-29/07:14

Gabbe;13509 skrev:Kan inte låta bli att klippa in ditt svar som du gav mig när jag frågade i surgingfix-tråden. Din nedrans filur...
Frågan kvarstår: Kan man påverka något så länge man har Techlusionboxen inkopplad? Som jag fattar saken så kan Techlusionboxen endast förlänga tidpulsen till spridarna, men en annan cat code plug kan ev. ändra den på andra hållet. Vilket å andra sidan inte skulle hjälpa oss med äldre 1100'or.


Det är väl så Gabbe att man lär så länge man lever. Det är väl förresten tur det eftersom annars kanske man inte skulle vilja vara med mer.......

Nej jag hade ingen aning om att man kunde förändra "kurvan" genom att "byta plugg", det var någonting helt nytt för min del. När jag svarade på din fråga angående montering av Techlusionboxen så läste jag bara i instruktionerna till boxen.

Finns det idag någon lista över de 8 olika byglingarna (och ev. översättning till färg på pluggen)?

Andra tips om hur man ska eller inte ska koppla?
Kjell-Åke Boberg
R1100GS 1998
R1200GS CL 2014
R100S 1979
Motala
Boman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-04-13/06:48

Inläggav Sportster » 2007-05-29/07:32

Helmetrock;13488 skrev:I lördags gjorde jag detta själv, bytte mellan ingen plugg till gul plugg, och sänkte bensinförbrukningen med 1 dl/mil, från 0.63-0.65 till 0.53!!

Utan att motorn gick sämre vad jag märkte! Och det ska visst vara snällare mot katten med!


Har själv provat med gul CCP och utan, och bensinförbrukningen ändrar sig knappat alls för mig. Ligger på lite drygt 0,5 l/mil i båda fallen.
Körmässigt känns det också ganska likartat, möjligen lite "råare" känsla på lägre varv.
Den stora (men minst viktiga) skillnaden är att jag hör ett bludder från avgasröret då jag motorbromsar, vilket väl borde tyda på att den går lite fetare.

Men det här med skillnader med/utan CCP verka skilja från hoj till hoj. Varför vet jag inte, men kanske beror det på tändpunkt, ventilspel, tändstift, luftfilter, ej original avgassystem eller nåt annat individuellt i motorn.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Gabbe » 2007-05-29/12:05

Boman;13511 skrev:Det är väl så Gabbe att man lär så länge man lever. Det är väl förresten tur det eftersom annars kanske man inte skulle vilja vara med mer.......

Nej jag hade ingen aning om att man kunde förändra "kurvan" genom att "byta plugg", det var någonting helt nytt för min del. När jag svarade på din fråga angående montering av Techlusionboxen så läste jag bara i instruktionerna till boxen.

Finns det idag någon lista över de 8 olika byglingarna (och ev. översättning till färg på pluggen)?

Andra tips om hur man ska eller inte ska koppla?


Jag försökte bara jävlas tillbaks. ;)

Själv har jag inte lyckats få tag på rätt manual till Tech-boxen.
Har mailat dem, men inte fått något svar än.

Nej, alla CCP-inställningar och med en förklaring till dessa hade piggat upp.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-05-29/13:09

För Motronic 2.2 (R1100) finns en del kortare förklaringar på denna välkända oilheadsida: http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/R11inj-surging-fixes.shtml

Men det hade ju så klart varit ännu trevligare med kurvor och liknande.
Kanske onödig överkurs om de har rätt i texten. I såna fall finns det inte många lägen att välja på.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-29/15:32

Gabbe;13542 skrev:För Motronic 2.2 (R1100) finns en del kortare förklaringar på denna välkända oilheadsida: http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/R11inj-surging-fixes.shtml

Men det hade ju så klart varit ännu trevligare med kurvor och liknande.
Kanske onödig överkurs om de har rätt i texten. I såna fall finns det inte många lägen att välja på.


Den sidan hade jag inte hittat på egen hand - spännande läsning och man tackar ödmjukast!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-05-29/19:02

På 1150 är det bara ingen plugg eller gul plugg som är av intresse, övriga byglingar sänker effekten eller gör andra dumma saker:rolleyes:

Alltså är det man kan välja på 1150 är om lambdasonden ska vara aktiv eller inte, ingen plugg avaktiverar den och gul(30-87) aktiverar den, vissa verkar ha plugg och vissa inte, min och Mimmis hade det inte, och den tidigare ägaren till min hade inte ens tvättat den, så jag tror inte han tagit bort den:D

Nu har min fått gul plugg och går mycket billigare men ändå går den bra!

1150 GS och R
R1150GS/R med Kat = Gul (30-87)
R1150GS/R med Kat för 91 oktan ROZ = Grå (30-86-87)

stift_______Funktion ansluten_______Funktion fri

30________central jordpunkt________-
86________reducerad effekt________Full effekt
87________lambdasond installerad___CO2 sensor installerad
87a_______R1100 utförande________R850 utförande (endast motronic 2.2)

Andra 1150 har jag ingen info om tyvärr...

R1100, antagligen inte 1100S

RT/RS without cat (worldwide): None
RS/RT with cat (Switzerland): Blue (30-86-86a)
RT/RS with cat (worldwide): Yellow (30-87)
GS/R without cat (worldwide): Beige (30-87a)
GS/R with cat (worldwide): Pink (30-87-87a)
GS/R with cat (Switzerland): Brown (30-86-87-87a)
R850R without cat (worldwide): None
R850R without cat (low power version): Olive Yellow (30-86)
R850R with cat (low power version): Gray (30-86-87)

Tabellerna är från olika forum och ligger i olika trådar om detta här på forumet också, jag har bara sammanställt det... Och kopplar ni fel och bränner halva hojen så lämnar jag ingen garanti;)

/Rickard
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

"Hjälp" Chippning Rockster -03

Inläggav Rockster 80 » 2007-06-27/16:56

Är det någon som chippat eller vet hur man ska göra för jag går bet...

Har just bytt ut orginal chippet i min r1150R -03 mot ett från wunderlich DLB25, men sedan kommer jag tillMotronik Codeplugg..

Vad är detta och hur ska man brygla OCH NÄR, med kabel eller behövs en speciell dosa, vad har uttaget för funktion.

Jag har tagit bort katten, remus system, och ett KN filter.

Hojen tenderar till att hacka något vid 5-6000 varv

Tacksam för hjälp,,,
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-27/20:49

Rockster 80;15644 skrev:Är det någon som chippat eller vet hur man ska göra för jag går bet...

Har just bytt ut orginal chippet i min r1150R -03 mot ett från wunderlich DLB25, men sedan kommer jag tillMotronik Codeplugg..

Vad är detta och hur ska man brygla OCH NÄR, med kabel eller behövs en speciell dosa, vad har uttaget för funktion.

Jag har tagit bort katten, remus system, och ett KN filter.

Hojen tenderar till att hacka något vid 5-6000 varv

Tacksam för hjälp,,,


Förstår inte riktigt vad du menar.
Du har ju skickat med en bild av byglingsalternativen i pluggen, för att aktivera någon av de olika mapparna i chippet. Det lutar väl mest åt vad de kallar stage 3 i ditt fall.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-27/20:53

Nu har jag aldrig chippat min, men de två kurvorna det är lönt att greja med på en 1150R är ingen och gul, det ska sitta en plugg i säkringsdosan, se länken där Mimmi förklarar var den ska vara, har du en gul plugg där, så provar du och tar ur den och tar bort en säkring i några minuter för att återställa elektroniken.
Har du ingen plugg där så får du göra en bygel av vanlig kabel med ett bladstift i varje ände och monterar som det står i beskrivningen längre upp, vilket stift som sitter var kan du se om du tar loss ett annat av reläna, det står på undersidan av dem!

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=546&page=4&highlight=plug
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Jag kan...

Inläggav Mimmi » 2007-06-27/22:14

...bara hålla med Bengt Allevad! Det måste vara "Stage 3" som är aktuellt i Ditt fall.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Nu är jag inte riktigt med

Inläggav Rockster 80 » 2007-06-27/22:19

Det är just själva biten med att aktivera vilka stift i motorpluggen jag inte riktigt begrep.

1. Jag ska alltså ta ur en säkring,
2. vänta ca 1 min,
3. brygla stift 5 & 6 enligt miniatyr och sedan låta bryglingen sitta kvar permanent, eller ska den tas bort innom någon viss tid?,
4. sätta tillbaka säkringen och sedan köra.

Är detta rätt??

Verkstaden var ju som frågetecken när jag ringde och frågade om detta..
(Aktoriserad bmw)
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

(nästan) rätt!

Inläggav Mimmi » 2007-06-27/22:28

Rockster 80;15674 skrev:Det är just själva biten med att aktivera vilka stift i motorpluggen jag inte riktigt begrep.

1. Jag ska alltså ta ur en säkring,
2. vänta ca 1 min,
3. brygla stift 5 & 6 enligt miniatyr och sedan låta bryglingen sitta kvar permanent, eller ska den tas bort innom någon viss tid?,
4. sätta tillbaka säkringen och sedan köra.

Är detta rätt??

Verkstaden var ju som frågetecken när jag ringde och frågade om detta..
(Aktoriserad bmw)



Hej!

Du har fattat det hela rätt. Det enda jag kan anmärka på är att de kontakter Du kallar 5 o 6 egentligen heter 30 och 87a. Detta enligt vedertagen fordonselektrisk terminologi.
Denna bygling skall sitta kvar så länge som Du har detta chip monterat.
Enklast byglar Du med en liten kabelbit som Du förser med en flatstiftshane i var ände.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Rockster 80 » 2007-06-28/21:35

Tack för förklaringen

Jag testade att brygla och det känns som det blev skillnad, med den hackar fortfarande till något vid 4-5000 varv, jag kanske ska ta och byta insugen också?
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Vadå?

Inläggav Mimmi » 2007-06-29/21:14

Rockster 80;15728 skrev:Tack för förklaringen

... jag kanske ska ta och byta insugen också?


Hej!

Nu måste Du förklara vad Du menar; "byta insugen", jag förstår inte vad Du avser med Din frågeställning.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-30/01:02

Rockster 80;15728 skrev:Tack för förklaringen

Jag testade att brygla och det känns som det blev skillnad, med den hackar fortfarande till något vid 4-5000 varv, jag kanske ska ta och byta insugen också?


Insuget är troligtvis det enda som är kvar i ditt fall.
Ett K&N-filter kan ju vara det enklaste ingreppet, men det finns ju andra insugskanaler att köpa om man är redo att satsa de pengarna. Har dock inte lyckats läsa några riktigt positiva kundrecensioner angående dessa, men teoretiskt skulle dessa kunna förbättra motorns sätt att jobba.

Hade du inte redan köpt chippet så skulle jag nog rekommendera en Techlusionbox istället. Med denna kan man åtminstone laborera lite själv med inställningarna. Det är inte helt lätt att förstå eller förklara sånt som du kallar "hackar till", men om det alltid uppkommer vid samma tillfälle så skulle det snarast kunna härledas till bränslerelaterat problem.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Rockster 80 » 2007-06-30/10:01

Byta insugen, dvs att kapa de befintliga strax efter kragen där de går in i luftburken.
Detta enligt en beskrivning som förljde med chippet.
_____________________________________
Rockster 80
Användarvisningsbild
Rockster 80
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-05-06/09:26

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-30/10:30

Rockster 80;15778 skrev:Byta insugen, dvs att kapa de befintliga strax efter kragen där de går in i luftburken.
Detta enligt en beskrivning som förljde med chippet.


Vad du kan uppnå med det är kanske något lite mera effekt på topp men också en något toppigare momentkurva.

Om du vill uppnå den karaktäristiken kan du också följa efter med grenrör utan utjämningsrör- Finns åtminstone till R1100S men det går säkert att få ihop till din.

Nu börjar du däremot närma dig en motor som trots att det är en boxer inte är lika följsam som tidigare på vägkörning och banor typ gokart.
Däremot om du bara kör stora banor (jag gissar det med tanke på dina trimambitioner) får du nog mera kraft att ge på rakorna.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-01/09:56

Hur menar du att kapa insugsrören??
Är det inne i luftburken du menar då?

Annars har boxer-design andra insugsrör och grövre "snabel", och jag tror Touratech och Wunderlich har andra grenrör och Y rör utan kat, det är samma på R och GS, dessutom har Laser ett riktigt grymt helsystem till R, med grova rör som går ihop i ett Y framför motorn och sen går under sumpen och raka vägen till ljuddämparen. Men då låter det rejält!!!

Jag kan rekommendera Remus Revolution dämpare i kolfiber med, ser riktigt fina ut och låter gott!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst