r1100rs kopplings beskymmer

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

r1100rs kopplings beskymmer

Inläggav MAGNUSL » 2007-05-28/23:17

trodde först det var så att hojen halka till när man gav full gas men det verkar som kopplingen slirar till när det blir fullt vridmoment, frågan är om det går att sjustera kopplingen eller om man måste byta den hojen är en -94a
MAGNUSL
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-05-28/23:09

Justering?

Inläggav Mimmi » 2007-05-28/23:32

MAGNUSL;13499 skrev:trodde först det var så att hojen halka till när man gav full gas men det verkar som kopplingen slirar till när det blir fullt vridmoment, frågan är om det går att sjustera kopplingen eller om man måste byta den hojen är en -94a




Hej!

På en -94 har Du wiremanövrerad koppling. Detta innebär att det finns justeringsmöjlighet. Kontrollera att spelet vid kopplingsarm samt handtag är de föreskrivna. Om inte, så justera till rätt spel. Hjälper inte detta så är det nog tyvärr kopplingsbyte som gäller...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav MAGNUSL » 2007-05-29/00:21

tack för det snabba svaret, jag saknar tyvärr manualen på denna hoj ,så vart hittar man uppgifter om spel oliknande?
MAGNUSL
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-05-28/23:09

Spel

Inläggav ansod » 2007-05-29/07:36

Hej Magnus! Jag har ett spel på cirka 15 mm i ytterkant på handtaget och 6 mm invid fästet. Det fungerar alldeles utmärkt på min r 1100 rs -94.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Kopplingsjustering.

Inläggav Mimmi » 2007-05-29/11:05

Hej!

Nu har jag letat i mina handböcker och funnit följande för kopplingen på Din mc.

Spelet i handtaget, mätt mellan kopplingshantaget och fästet skall vara 5 mm.
Om så icke är fallet skall justeringen göras sålunda:
Lossa låsningen på wirejusteringen vid handtaget, skruva, ut eller in, justeringshylsan så att det blir 10mm mellan justeringshylsan och låsningen, dvs 10mm fri gänga mellan dem. Dra fast låsningen. Detta mått skall nu inte ändras innan det är dags för nästa justering av kopplingen.

Därefter skall justeringen utföras vid kopplingshävarmen på växellådan. Lossa låsmuttern och skruva på justerskruven så att det rätta måttet, dvs. 5mm erhålles vid handtaget. När det rätta måtett uppnåtts, kontrollera att de båda låsningarna, vid hävarmen och vid handtaget är åtdragna.

Jag hoppas nu att detta räcker så att Du slipper ett kopplingsbyte nu mitt i sommaren...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav MAGNUSL » 2007-05-30/08:41

Provade att ställa in efter de beskrivningar jag fick av er ( Tack för de snabba svaren)och det blev tyvärr inte bättre så det är lika bra att byta kopplingen , ska ner till Italien i sommar o vill inte stå där med brunnen koppling.
så nu söker jag en sprängskiss på denna hoj så jag inte river fel saker , är det någon som sett en sådan på nätet?
MAGNUSL
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-05-28/23:09

Inläggav Mats Liifv » 2007-05-30/10:13

Här hittar du sprängskisser på de flesta BMW http://www.realoem.com/bmw/

Har själv haft liknande problem med min 1100GS i det fallet var det en packbox som börjat läcka, med olja på lamellen och slirande koppling som följd.

Håkan Runfeldt på PD-service fixade det åt mig för en kostnad av runt 4.500:-

Gissar att en BMW-auktoriserad verkstad tar runt det dubbla.

Mycket pengar att spara för den som kan göra det själv, vilket ju verkar aktuellt i ditt fall.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Ett råd.

Inläggav Mimmi » 2007-05-30/13:29

Hej!

Om jag bara får ge ett litet råd i all välmening, så tycker jag inte att Du skall ge Dig på att byta koppling utan en ordentlig verkstadshandbok! Jag skulle inte ge mig på ett sådant arbete första gången enbart med hjälp av en sprängskiss... Det är ju inte en gammal enkel traktor eller bil bbyggd enligt "standardformulär 1A" det handlar om. Det finns många ställen där åtdragningsmomemt, mått och annat är av största betydelse.

Det finns flera verkstadshandböcker att välja mellan, alltifrån BMW Original på CD, till traditionella böcker av flera fabrikat. Utöver BMW original CD rekommenderar jag den tyska Bucheli som bl.a säljs av Wunderlich. Haynes är jag också nöjd med. Men till Gullan tycker jag att Bucheli är bättre. Många rekommenderar Clymer, men av dem har jag ringa erfarenhet. Min personliga reflektion av Clymer är att jag inte trivs med den amerikanska jargongen och har lite svårt för teknisk amerikansk engelska. Av den anledningen tycker jag att Haynes är bättre.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kenwin67 och 1 gäst