Vanliga fel på R1200GS(A)?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vanliga fel på R1200GS(A)?

Inläggav StiffenStorm » 2007-05-29/10:24

Hej vänner!

En arbetskompis, som kör en Varadero, hade på ett forum läst om diverse fel som drabbade BMW:s R1200GS(A) modeller. Det var f.ö. ett forum för ägare av just Varaderos.

Nu får man ju anta att detta forum knappast är ett ställe för helt opartiska jämförelser mellan dessa två motorcyklar. Människor har en tendens att prisa sin egen och såga andras. Personligen tycker jag det är en smula barnsligt. Man kan väl vara nöjd med sitt val utan att behöva såga andras.

Finns ju anledningar till att jag valde en GSA framför en Varadero. Den var helt enkelt mer rätt för mig.

Men nu till saken.

På detta forum så pratade man väldigt mycket om att drivaxeltätningen enligt skribenterna ofta gick sönder på R1200GS(A). Felet skulle vara mycket vanligare på 1200:an än på den tidigare 1150:n. En trolig orsak skulle vara att man lättat konstruktionen ordentligt.

Så nu undrar jag om någon här haft sådana bekymmer och om det finns andra saker som man bör hålla ett öga på?

Bromsbeläggen bak behöver vi inte ta upp. Det finns en annan tråd för det. Kan väl bara påminna om att man bör hålla ett öga på dem :D

mvh. Stefan
StiffenStorm
 

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst