Justera bakfjädring

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Justera bakfjädring

Inläggav ansod » 2007-06-01/12:52

Jag har just införskaffat ett hakverktyg för att justera bakre dämparen på min r 1100 rs. Verktyget är inte BMW-original men greppar bra. Problemet är att jag inte får ringen att röra på sig. Under det år jag ägt mc:n har jag inte justerat fjädringen och vem vet när föregående ägare gjorde det sist? Ska man bara ta i på gränsen till hjärnblödning eller är det något mer man ska tänka på?

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Marie » 2007-06-02/01:21

Med risk att bli utskälld för att jag säger en självklar sak som du redan har koll på, så hoppas jag ändå att du kollat ordentligt att du vrider på rätt håll....
Är det rätt håll så kanske en dusch WD-40 lite väntetid medan det verkar och sedan lagom hårdhänt lirkande får loss förspänningsjusteringen.
På Kalle är det Öhlinare med "fjärrstyrd" förspänningsjustering, men på Yamahan är det en förspänningsjustering snarlik den på BMW original, och där funkade det föreslagna receptet.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ansod » 2007-06-02/16:51

Tack Marie! Med lite olja och våld löser man det mesta.;)
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst