Ska man satsa på en långmilare?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ska man satsa på en långmilare?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-02/07:46

Senare idag ska jag och titta på en R850R -95, som gått 16.000 mil.

Vi är ju ute efter en bra hoj till Monica att övningsköra/köra upp på, och efter att ha tittat på ett antal östasiatiska 750-maskiner från 80-talet (plus en Guzzi 750) kan jag bara konstatera att det finns väldigt många skrothögar till salu, och att de priser som begärs inte står i paritet till skicket. Ribban för priset ligger på 30.000, och jag har nu börjat snegla på hojar från 90-talet - en Honda SevenFifty, som många talar väl om, kan gå att få för det priset, liksom den uppenbart missförstådda Suzuki VX800. Kawasaki 750 Zephyr är också en kandidat.

Just den här R850R:en har jag sneglat på tidigare, men tvekat inför miltalet. Det som talar för den - förutom att det är en BMW - är att den har ABS-bromsar och kat, samt att det är en hoj som man kan tänka sig att ha kvar (de övriga skulle mest vara för att fixa A-kortet och skaffa lite körvana, för att sedan byta till en vettig BMW). Plus att det begärda priset är inom ramarna.

Kan det vara vettigt att satsa på en så pass långmilad, tidig 'oilhead'? Något särskilt att se upp med? Rimligt pris? Jag antar att även R850R kan vara drabbad av surging-problemen som R1100-maskinerna har, och självklart får man kolla de vanliga 'slitdetaljerna' samt att servicen är skött.

Tackar på förhand för råd, tips och erfarenheter!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Drivlinan?

Inläggav Räven » 2007-06-02/08:33

Den motorsvagare 850 Borde vara snällare mot drivlinan. Kopplingen brukar vara utsliten om den inte underhållits väl.Försök att kolla vad som åtgärdats, ryck å slit i bakhjulet med handfattning kl 12-6.Lägg i ettans växel dra hojen fram å bakåt. Om du tycker att du inte har tillräcklig kompetens själv,försök få med dig någon som har. Välskött motor har kappasitet för ytteligare 16000.Pris å skick ?Kommer hojen att köras mycket i er ägo? Inga raka svar men lite tips.
Mvh. räven
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Liten länk

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-02/09:35

Här får du länk till en mkt bra begagnat köpguide som går genom hojen på ett bra sätt. http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html
Även en som köpt hoj tidigare får ett bra stöd.

850 är en trevlig hoj som hänger med.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-02/11:40

Tack! Återkommer när jag kikat på cykeln!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Villrådig

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-02/17:27

Nu har jag kikat på den långmilade R850R:en, och provkört en kort sväng.
Inte fasen blev jag mycket klokare för det, utom att jag kunde konstatera att hojen är mycket smidig och lättmanövrerad, alltså utmärkt för övnings- och uppkörning.
Mätarställning 15.700 mil, hojen fungerar vad jag kan bedöma perfekt. Förvånansvärt lite rassel och klonk, och motorn gick helt utan missljud eller andra konstigheter. Kopplingen verkar fungera som den ska, men säljaren visste inte om den var bytt (han har bara kört 2.000 mil under de 5 år han haft den). Fullstämplad servicebok fram till 13.000 mil (MC-Proffsen), därefter 'hemmaservad' men killen verkar veta vad han gör.
Enda omedelbara åtgärden som krävs är ett nytt framdäck, bakdäcket är nästan nytt. Bromsarna verkar OK, dock är nog bakre bromsskivan snart mogen för byte. Dessutom visade det sig att hojen saknar ABS, vilket jag trodde var standard på svensksålda 95:or. Batteriet är ett sprillans nytt BMW original Gel-batteri.
Kosmetiska skavanker finns, t ex är lacken lite avnött vid 'knäskålarna' på tanken, färgen på instrumenthuset har flagat, och 'gummiramen' mellan tank och sadel såg rätt avskavd ut. Packväskorna var hela, men såg lite skavda ut.
Körmässigt kändes hojen helt OK, tight utan att ha några konstigheter för sig. Helhetsintrycket var väl 'sådär', ett hyfsat bruksskick - hojen har nog blivit omskött, men ingen har brytt sig om att putsa och hålla den 'blank och fin'.
Hojen är obesiktigad, men tid för bes. finns nästa måndag.
Begärt pris 30.000, går kanske att få ner ett par tusen - är det vettiga pengar?

Var också och kikade på ett alternativ - en Suzuki VX800 -95, som gått 3.400 mil. Den har en vridstark V-twin (samma som Intruder), är vätskekyld och har kardandrift. Skick något 'skabbigare' än BMW:n, jag fick intrycket att den stått ute i ur och skur utan att få någon puts på åratal. Tveksam servicestatus, okunnig ägare. Kopplingen kändes kostig, det kändes nästan som dragläget flyttade sig. Nästan nya däck (Macadam). Trevlig hoj att köra, lättmanövrerad och smidig, men klena bromsar (enkelskiva fram). Begärt pris 23.000, kanske kan få den för 20-21.000.

Bägge hojarna känns som bra 'förstahojar', för Monica att övningsköra/köra upp på. Hjärtat säger förstås BMW, och det finns onekligen ett par till saker som talar för R850R:en - den är körsäker och smidig, tillgång/pris på reservdelar är sannolikt bättre än Suzukin, och det är en hoj som man kan tänka sig att behålla en längre tid. Det som talar mot är miltalet/risken för dyra reparationer.
Argument för Suzukin är priset, och att den gått förhållandevis lite. Argument mot är osäker reservdelstillgång, klena bromsar, och att det sannolikt inte är en hoj man behåller länge efter att körkortet är avklarat.

Ska också och titta på en Honda SevenFifty -96 i morgon, och på en K75 -86 på måndag (den har enligt ägaren bara gått 3.000 mil!) - bägge dessa till ungefär samma pris som R850R:en.

Synpunkter och råd mottas tacksamt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-06-02/18:43

gunnare;13782 skrev:Ska också och titta på en Honda SevenFifty -96 i morgon, och på en K75 -86 på måndag (den har enligt ägaren bara gått 3.000 mil!) - bägge dessa till ungefär samma pris som R850R:en.

Synpunkter och råd mottas tacksamt!



Hej Gunnar, vill du testa en Sevenfifty som jämförelse är du välkommen till mig att provköra. Min har bara gått strax över 2 000 mil. Fast det förutsätter ju att du är i trakterna kring Götet.

//Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-02/19:42

Roma55;13784 skrev:Hej Gunnar, vill du testa en Sevenfifty som jämförelse är du välkommen till mig att provköra. Min har bara gått strax över 2 000 mil. Fast det förutsätter ju att du är i trakterna kring Götet.

//Ronnie


Tackar, det erbjudandet tar jag nog fasta på! Om inte annat som jämförelse med den SevenFifty jag ska titta på i morgon.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav niklas.r » 2007-06-02/22:22

Kolla Lime's kontrollista i den här tråden:
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=612

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Tvehågsen.... ge mig råd!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-03/21:20

Roma55;13784 skrev:Hej Gunnar, vill du testa en Sevenfifty som jämförelse är du välkommen till mig att provköra. Min har bara gått strax över 2 000 mil. Fast det förutsätter ju att du är i trakterna kring Götet.

//Ronnie


gunnare;13786 skrev:Tackar, det erbjudandet tar jag nog fasta på! Om inte annat som jämförelse med den SevenFifty jag ska titta på i morgon.


Nu har jag varit och tittat även på SevenFifty:n. (Ledsen, Ronnie, men jag hann helt enkelt inte till dig först - har legat under en bil halva dan och svetsat avgasrör... :mad: ).

Den var väl i hyggligt bruksskick, kan man säga, lite dålig puts men inga större defekter. De fel som jag hittade var kass kedja och slitet framdäck, plus ett par skönhetsfläckar i form av en minimal buckla i tanken (ca 5 x 10 mm), en lite krökt bromspedal och en ca 2 cm lång spricka i sadelns klädsel.
Dessutom kändes kopplingen lite skum, det var alldeles för stort spel i vajern.
Batteriet är nytt, men från Biltema vilket gör att det inte drar upp värdet direkt i mina ögon. Hojen är importerad från Tyskland 2003.

Suzukin jag kikade på igår blev såld idag till begärt pris, så den är ute ur leken.

Nu återstår att väga BMW R850R och Honda SevenFifty mot varann - tror jag kan få bägge för ungefär samma pengar, 26-27.000 nånstans.
Bägge är lättkörda och smidiga, Hondan har är mindre sliten (4.600 mil) men BMW:n (som gått 15.700 mil) verkar i gengäld vara bättre ompysslad.
Hondan är nog mera lättsåld när den ska bytas ut, men å andra sidan är det sannolikt mindre risk att man tröttnar på BMW:n så det kanske är ett korkat argument.....
En skillnad, som möjligen kan vara betydelsefull, är att Hondan har lite för hög sitthöjd för Monica. Hon når ner med fötterna, men inte så bägge hälarna är i backen samtidigt. På BMW:n nådde hon precis ned med hälarna, trots att sadeln satt i högsta läget.
Hondan kändes mycket trevlig att köra. Otroligt smidig och 'snäll' motor, med bra bottenvrid, gör det enkelt att få precision i krypkörningen. Bra balans i hela hojen, lätt att 'få med sig' - väsentligt för övnings- och uppkörning.
SevenFifty är möjligen snäppet enklare att precisions-köra än R850R:en, men skillnaderna därvidlag är försumbara.

Den springande punkten här är nog om BMW:n kommer att hålla ihop ett antal år. Den kommer kanske köras 500 mil/år eller nåt, vad vet jag... Är det någon som har erfarenhet av en 'oilhead' med så pass många mil? Vad är det värsta som kan hända? Och, framför allt, är det någon som vill köpa en hoj med jättemånga mil den dan den ska säljas? Nuvarande ägare erkänner att många spekulanter backat för miltalet..... Själv är jag mer orolig för hojens marknadsvärde än för den tekniska statusen, den är uppenbart väl servad och fungerar som den ska.

Hondan är som den är, en beprövad konstruktion utan större kända svagheter.
4.600 mil borde inte vara någon fara såvitt jag förstår, någon som vet (Ronnie?).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Bud

Inläggav ansod » 2007-06-04/07:40

Det låter ju som om BMW:n är den cykel du helst vill köpa med reservation för miltalet. Bestämm dig för vad du tycker att den är värd och lägg ett bud.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Jag backade..

Inläggav Jee7 » 2007-06-04/10:43

på den 850:R en när den var ute till försäljning förra våren, helt på grund av milen, köpte en annan 850R med ca 3000 mil på mätaren för 40000:-, jag tror att det är väldigt svårt att sälja en cykel med dom milen för det priset.

In my humble opinion anyway....
Jee7
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/11:33

Inläggav Torparen » 2007-06-04/11:06

Köp BMW.n! Miltalet kan kvitta om den känns okej. Likaså spelar skavd lack ingen roll. Vill man lägga en peronlig lack över vinteruppehållet så är det en baggis.
Originalpackväskor är ett stort plus.
R850R ligger dessutom ljusår före i fjädringsutveckling jämfört med de andra du nämner. Att det är en 850cc är bara ett plus, då är drivlinan inte så hårt sliten. Inte resten heller, (ingen fullgastyp köper ju en så´n modell).
Ingen ABS är ju inte bara nackdel, det är ett plus sett ur servicesynpunkt och dessutom mindre som kan strula.

Välbalanserad och tillgång till billiga reservdelar, och den går att meka med själv - gör att den kommer att kunna rulla lika mycket till om man så vill.

Japsen däremot är ju inte mycket att hålla på med..inget roligt heller.. blä..

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Tack.....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-04/12:02

...för råd o tips, allihop!
Jag har lagt ett bud på R850R:en, får se om han nappar.
Hondan har jag skippat.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Det blev R850R....

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-05/00:12

gunnare;13890 skrev:...för råd o tips, allihop!
Jag har lagt ett bud på R850R:en, får se om han nappar.
Hondan har jag skippat.


...jag slog till i kväll på 'långmilaren'. Fick den till det pris jag för mig själv satt som max, så jag är nöjd med 'dealen'. Hämtar den till helgen, ska bli spännande att se hur den sköter sig! Ska också bli spännande att lära Monica köra, men med en så 'snäll' cykel ska det säkert gå vägen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-05/05:45

gunnare;13959 skrev:...jag slog till i kväll på 'långmilaren'. Fick den till det pris jag för mig själv satt som max, så jag är nöjd med 'dealen'. Hämtar den till helgen, ska bli spännande att se hur den sköter sig! Ska också bli spännande att lära Monica köra, men med en så 'snäll' cykel ska det säkert gå vägen.


Grattis!
Till den otroligt fina cykeln och till att våndan är över.
Håller tummarna för problemfria mil och mycket skoj för/med Monica!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav ansod » 2007-06-05/07:15

Instämmer med G L.
Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-05/22:50

Guzzi-Leif;13964 skrev:Grattis!
Till den otroligt fina cykeln och till att våndan är över.
Håller tummarna för problemfria mil och mycket skoj för/med Monica!


ansod;13968 skrev:Instämmer med G L.
Anders


Tackar! Rapport kommer så fort hojen är hemfraktad!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-09/15:08

gunnare;14038 skrev:Tackar! Rapport kommer så fort hojen är hemfraktad!


Idag har jag hämtar R850R:en - tyvärr är det körförbud på den pga att det inte gick att få besiktningstid innan 1/6, men tid är bokad på måndag. Bara att hålla tummarna att den går igenom....

Körde den i alla fall hem, det är väl gränsfall om det är tillåtet men det gick bra i alla fall. Till att börja med känns den väldigt 'tight', och visar inga symptom på att vara sliten eller 'trött'. Allt funkar, den går jämnt och fint, svarar bra på gasen, bromsarna känns distinkta och nyper fint.

När jag nu fått känna lite mer på den, får jag säga att jag är positivt överraskad! Hojen är mycket smidig och lättkörd, reglagen är lätthanterade och balansen utsökt. Motorn drar bra på låga varv, och varvar glatt - den KÄNNS starkare än 71 hk, det sticker iväg riktigt bra! På krokväg (körde slingerbulten mellan Hyssna och Seglora, som jag kan rätt bra) är den oförskämt kul! Viker lätt in i böjarna, och sväljer alla ojämnheter utan att tappa spåret en millimeter. Satt en stund och funderade på om jag rent av skulle köpa en till och sälja K12RS:en..... Vindrutan skyddar riktigt bra, det var inte alls jobbigt att marscha i 120 mätarfart på motorvägen.

Kort sagt väldigt mycket motorcykel för pengarna, nu återstår att se hur den håller ihop med tanke på att den ju faktiskt gått 15.700 mil.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Grattis.

Inläggav Räven » 2007-06-09/15:38

Kanske sitter milen mer i ditt huvud än i hojen.:)
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-09/22:59

Räven;14327 skrev:Kanske sitter milen mer i ditt huvud än i hojen.:)


Tackar!

Nä, mitt huvud är inte så oroligt för milen, hojen har en väl dokumenterad historia och har av allt att döma blivit minutiöst skött i hela sitt liv. Hade jag inte trott att den ska fungera ett bra tag, hade jag aldrig köpt den. Är väldigt nöjd, har ägnat dagen åt att gå igenom "allt" och putsa lite på mitt fynd.....
Enda felet jag hittat var att glödlampan till parkeringsljuset var trasig - givetvis fixat! Härnäst väntar som sagt besiktning på måndag, sen ska hon få nytt framdäck, ny bromsvätska, ny generatorrem och lite allmän omsorg. Alla oljor + filter är nybytta av Mats (förre ägaren), så det behöver jag inte göra något åt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst