Oljeläckage på 1100 GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljeläckage på 1100 GS

Inläggav Mats Liifv » 2007-06-04/06:51

Min 1100Gs har börjat läcka olja vid påfyllningshålet på vänstra cylinderns ovansida. Det kommer ut en hel del. Har ett tillbehörslock från Wunderlich. Locket har hel o-ring och kan inte se något fel på det. Någon annan som varit med om samma fenomen? Tänkte ta en sväng förbi MC-proffsen under dagen för att inhandla ett originallock. Började bara helt plötsligt. Inget tilltagande läckage utan gick från torrt till rätt kraftig läcka på ett par mil.

Uppdatering:
Läckan kom sig av att hela insatsen hade fallit för ålderstrecket. Jag bytte hela insatsen med o-ring och allt. Kostade runt 60:- för hela klabbet inklusive ett nytt lock. MC-proffsen hade det, som vanligt, hemma. Lennart är suverän att ha med att göra. Ännu har jag aldrig gått från honom utan allt jag har velat ha. I Solna råder det motsatta. Fick aldrig allt, eller ens det mesta av det jag ville ha. Har lovat mig själv att aldrig handla delar där mer, trots läget, fem minuter hemifrån. Åker hellre till Hägersten från Kista.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-04/06:58

Mats Liifv;13869 skrev:Min 1100Gs har börjat läcka olja vid påfyllningshålet på vänstra cylinderns ovansida. Det kommer ut en hel del. Har ett tillbehörslock från Wunderlich. Locket har hel o-ring och kan inte se något fel på det. Någon annan som varit med om samma fenomen? Tänkte ta en sväng förbi MC-proffsen under dagen för att inhandla ett originallock. Började bara helt plötsligt. Inget tilltagande läckage utan gick från torrt till rätt kraftig läcka på ett par mil.



Har du bytt insatsens O-ring någon gång. Åldras rätt så fort är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-06-04/09:02

På min R1150R följde plastringen (som ska sitta fast i cylindern) med upp när oringen var för tjock. Där kan det säkert läcka olja också även om oringen är OK.
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst