Fast i service träsket

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Fast i service träsket

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-04/15:16

Hej
Jag har blivit oerhört sugen på en 1150GS eller alternativt 1200GS.Ni som kör sagda hoj.Hur mycket service och underhåll är det? Klarar man som vanlig glad amatör att serva själv eller är det bara att lämna in när det är dax?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav StiffenStorm » 2007-06-04/15:25

Har en 1200 GSA och lämnar lite surt bort det. Men ännu är den rätt ny och jag vet inte om jag även efter några år kommer att lämna bort det eller göra det själv. Basservicen är väl inte något som jag inte kan göra själv. Men på min sitter det servobromsar och dessa har jag viss respekt för.

Service görs var 1000:e mil. Varannan liten och stor. Vid stor service byts även oljan i växellådan och jag tror även att de då byter bromsvätska. Sedan är det lite this and that som görs beroende på miltal. 6000 mil är en svettig sak som kostar många sköna slantar. Tror att man då byter bl.a. generatorrem.

Vill väl inte säga att den är värst törstig på service, men ventilerna ska väl justeras var 1000:e mil tror jag. Men det borde inte vara direkt omöjligt att göra själv. Beror väl på hur pass glad amatör man är. Men det är garanterat görbart.

Sedan får man ta ställning till om det är värt att hålla liv i "goodwillgarantin" på 5 år genom att serva den hos aukroriserad meck.
StiffenStorm
 

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-04/15:28

Jag har hittat en 1150 från -03 på blocket som var lite intressant.En ny måste man ju naturligtvis serva på verkstad för att garantin ska gälla men en lite äldre borde vara avlusad från mjukvarufel och sånt kan man tycka..
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Va

Inläggav AnWi » 2007-06-04/15:44

Fredrik Åkesson;13913 skrev:Jag har hittat en 1150 från -03 på blocket som var lite intressant.En ny måste man ju naturligtvis serva på verkstad för att garantin ska gälla men en lite äldre borde vara avlusad från mjukvarufel och sånt kan man tycka..
//FÅ


Är du på väg att bryta mot din sköna devis?:eek:

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-04/15:45

Jo.Efter vår Skottlandsresa när det var ett mindre helvete att kunna hänga med dom andra så måste jag ha en med större motor :D
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Marie » 2007-06-04/15:50

Fredrik Åkesson;13918 skrev:Jo.Efter vår Skottlandsresa när det var ett mindre helvete att kunna hänga med dom andra så måste jag ha en med större motor :D


Jo det är som jag själv brukar säga. Slagvolym, cylinderantal och effekt kan man knappast få för mycket av....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-04/19:43

Helt korrekt.Speciellt i just detta fall när han som tråkade mig mest har en Triumph 900 nånting så måste jag ju bräcka honom :D .Men åter till ämnet.Hur mycket gör man vid dom normala servicearna på 1150 och 1200 snurrorna?.Klarar man av det med en Clymer bok i ena handen och ett verktyg i andra eller måste man ha speciella datorinstrument?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Kan svara för 1200:an

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-04/20:11

Fredrik Åkesson;13930 skrev:Klarar man av det med en Clymer bok i ena handen och ett verktyg i andra eller måste man ha speciella datorinstrument?
Fredrik


Har du mekat tidigare och har inte tummen-mitt-i-handen, så klarar 80-90% av det som görs på verkstad.
Verkstan kan läsa av dina felmedelanden. Bara.
Byta bromsvätska är lite svårt dock inte omöjligt.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-04/20:14

Visst arbete inser jag att man måste lämna bort.Det gör jag redan med den jag har.Sist så var det styrlager och ventiljustering som dom fick göra.Men byta olja,filter,glykol,bromsvätska och sånt fixar jag själv.Nu är det förgasarservice på schemat som ska utföras nån dag.....:(
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Mats Liifv » 2007-06-04/21:05

Hej Fredrik!
Ser att du bor i Stockholm, precis som jag. För min del gör jag vad jag kan och vill göra själv. Resten låter jag Håkan Runfeldt på PD-service göra. Suveräna jobb till högst anständiga priser. Håkan brukar annonsera i Bumsen, där kan du hitta e-mailadress etc.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-04/22:07

Av alla servicepunkter på en BMW boxer, oavsett ventiler/cylinder, anser jag just ventiljustering vara det absolut enklaste jobbet (förutom att kolla luften i däcken då...).

Synkronisering av spjällen är viktigt, kräver instrument (behöver inte bli dyrt om du väljer Mimmimeter) och stor noggrannhet. Om man följer anvisningarna är det dock inte komplicerat.

Byte av motor- och transmissionsoljor + filter är superenkelt.

Elektronik för insprutning, tändning, ABS och servo är inget man ger sig på utan diagnosinstrument och gedigna kunskaper. Å andra sidan brukar dessa bitar inte vålla några mekbehov.

En del mekande kräver en hel del strippning av din mc men det är inte heller något märkvärdigt.

Det du kan behöva hjälp med är bromsvätskebyte (en årlig åtgärd + lite extra jobb vartannat år) samt förstås om det händer något elände som kräver avancerad felsökning/renovering fast så illa skall det inte behöva vara!

Det finns tre huvudsakliga varianter av verkstadshandbok: BMWs egna på CD, Clymer och Haynes. Samtliga fina stöd till hemmameken!
Åsså har du förstås Forum + en massa fina handledningar på nätet. Kolla gärna den utmärkta http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/index.shtml

Å andra sidan:
Är du det minsta osäker samt har pengar nog, bör du förstås lämna in till verkstad. Det handlar om säkerhet för dig och dessutom avsevärda ekonomiska värden om något går sönder.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Lime » 2007-06-04/22:20

Om du vill ha mera humph men inte bryta devisen... köp en F800S...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-04/22:34

Lime;13951 skrev:Om du vill ha mera humph men inte bryta devisen... köp en F800S...


Nu när vi hade honom nästan ända framme...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Egenvård.

Inläggav Mimmi » 2007-06-04/23:23

Hej!

Jag kan inte komma på något som jag inte själv skulle utföra på Gullan, (höll nästan på att skriva att det enda jag knappast vill göra är att köra henne...:p )
frånsett följande. Som tidigare påpekats är det endast ren felsökning i elektroniken som man måste vända sig till BMW-verkstad för att få gjort.
Så länge Du inte köper en så ny GS att den har integral- och/eller servobromsar är dessutom bromsvätskebytet enkelt.
Ventiljusteringen är i och för sig lätt att utföra, men skall det bli så perfekt som dessa motorer behöver för att gå riktigt bra, så fordras tålamod och känsla för "skruvande", samt att verkligen veta vad man gör.

En GS har den fördelen framför andra samtida R-maskiner att det mesta sitter lättåtkomligt utan tidsödande demontage av kåpor och liknande detaljer.

Vår värde vän Guzzi-Leif glömde bort den i mitt tycke nästan bästa verkstadshandboken; nämligen Bucheli! Den har förnämliga illustrationer samt tabeller över det mesta och verkar synnerligen vederhäftig. Efter vad jag har konstaterat kommer de flesta bilder och annat direkt från BMW originalverkstadshandboken.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-05/08:56

När kom servo/delintegreal bromsarna? Jag har hört både det ena och det andra om dom mest negativt men jag har inte provat själv så jag har ingen egen åsikt. Spjällsynk? Är det inte sprut på 1150 och 1200? Behöver även det synkas?. En F800 är inte ett alternativ för jag vill ha en hoj jag kan köra med lite varstans och inte bara på asfaltsvägen. Men om det hade funnits en F800GS så hade det varit ett klart alternativ..:D Jag har inte tummen mitt i handen men föredrar att veta vad jag gör innan man sätter igång så litteratur på engelska om det finns någon sådan som är bra är ett måste.Tyskan går fet bort det är ett språk som jag inte förstår mig på trots idoga försök att lära mig.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-05/09:07

Fredrik Åkesson;13978 skrev:När kom servo/delintegreal bromsarna? Jag har hört både det ena och det andra om dom mest negativt men jag har inte provat själv så jag har ingen egen åsikt. Spjällsynk? Är det inte sprut på 1150 och 1200? Behöver även det synkas?. En F800 är inte ett alternativ för jag vill ha en hoj jag kan köra med lite varstans och inte bara på asfaltsvägen. Men om det hade funnits en F800GS så hade det varit ett klart alternativ..:D Jag har inte tummen mitt i handen men föredrar att veta vad jag gör innan man sätter igång så litteratur på engelska om det finns någon sådan som är bra är ett måste.Tyskan går fet bort det är ett språk som jag inte förstår mig på trots idoga försök att lära mig.
Fredrik


Tack vare motorkonstruktionen kan man knappast ha fasta länkar mellan spjällen på en boxer utan man har löst det med en vajer till varje gasspjäll. Motorgången, bland annat vibrationerna, påverkas starkt av hur väl spjällen är synkroniserade. Hur ofta man behöver synka varierar lite; "värst" är det förstås medan vajrarna är nya.
Med någon form av instrument som hjälp (finns ett antal trådar i ämnet här på Forum) är det relativt lätt/snabbt fixat, speciellt på en GS som är lite mer "tillgänglig"

Såväl Clymer som Haynes är engelskspråkiga (självklar de facto-standard alldeles oavsett vad några germanofiler råkar anse). Hur det är med BMWs CD vet jag inte.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-05/09:16

Ok det förklarar det hela med synken.Tyskspråket är ett elände iaf för mig det kan säkert Herr Alevad den yngre intyga då vi gick i samma tyska klass :D Jag tror jag fick en 1:a i betyg iof så hade vi väl inte världens bästa lärarinna men ändå :o Engelska däremot är inget problem.
Jag får ta mig iväg och provköra en 1150 och 1200. Risken är att det blir dyrt riktigt dyrt om jag gör det och blir förälskad...:rolleyes:
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst