Däck

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Däck

Inläggav ansod » 2007-06-05/18:47

:confused: Jag har sökt efter åsikter och erfarenheter om däck men inte funnit (letat tillräckligt bra?). Jag kör en R1100 RS och ska nu byta däck. Vad kör ni andra på och vad har ni för erfernheter av era respektive däcktillverkare och modeller?
Jag menar absolut inte att tråden enbart ska handla om däck till r 11XX rs.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-05/22:11

ansod;14017 skrev::confused: Jag har sökt efter åsikter och erfarenheter om däck men inte funnit (letat tillräckligt bra?). Jag kör en R1100 RS och ska nu byta däck. Vad kör ni andra på och vad har ni för erfernheter av era respektive däcktillverkare och modeller?
Jag menar absolut inte att tråden enbart ska handla om däck till r 11XX rs.

Anders


Vad är ett bra däck för dig?
Vilka krav är prioriterade?

Med mina krav/behov är Michelin Macadam ett väldigt bra val. Tillräckligt goda prestanda i vått och torrt, håller profilen fint trots att jag inte är tomteblossare, mycket bra livslängd.
Beroende på att min leverantör slutade med Michelin förra sommaren, sitter det nu ett Bridgestone BT 020 fram. Också helt OK såvitt jag förstår.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Ripper » 2007-06-06/08:34

Jag har en R1100S och körde 412 mil på Pirelli Diablo Bak innan det var dags att byta, nu sitter det ett Michelin Pilot road 2ct på, får väl se hur länge det vill vara med.

Känslan i Diablo är helt ok, Michelinet känns bättre, en lite vassare profil känns det som. Allt avgjort med Rumpdynamometer så det ligger säkerligen mest placeboeffekter i känslan.

Fram har jag bytt från orginaldäcket som fortfarande satt på efter sju år...
Där sitter det nu ett Pirelli Diablo, men har ännu inte behövt byta det, så där vet jag inte miltalen.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Marie » 2007-06-06/23:16

Guzzi-Leif;14031 skrev:Vad är ett bra däck för dig?
Vilka krav är prioriterade?

Med mina krav/behov är Michelin Macadam ett väldigt bra val. Tillräckligt goda prestanda i vått och torrt, håller profilen fint trots att jag inte är tomteblossare, mycket bra livslängd.
Beroende på att min leverantör slutade med Michelin förra sommaren, sitter det nu ett Bridgestone BT 020 fram. Också helt OK såvitt jag förstår.


Jag är enig med Guzzi-Leif.
Och att jag har annan skit på Yamahan för närvarande beror på att Michelin hade allvarliga leveransproblem i hela Europa (lev början av maj) när jag behövde nya sulor i början av februari. Hade jag fortsatt till maj hade det varit helblankt och kanske inne på corden... Nästa år skall jag köpa de sulor jag förväntar mig behöva under våren redan långt före jul.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ansod » 2007-06-09/12:14

Varför tillverkas det speciella däck till BMW? Jag tänkte handla hos mcdackonline. Där kan man söka på sin mc-modell och få upp ett antal däck som rekommenderas. Det konstiga är att det finns däck i samma storlek samt belastnings- och hastighetskategori som inte rekommenderas. Vad beror det på förutom att vissa ej rekommenderade däck är billigare än de rekommenderade.
Jag har bra erferenheter av Michelin när det gäller bilar. Den lilla erfarenhet jag har av michelin mc-däck är inte positiv. Slets fort trots lugn körstil, många torrsprickor, inte runda och fick till slut "blåsor". Jag vet inte i vilket land de var tillverkade men de var tre år gamla. Är det för gammalt för att vara mc?
Av ekonomiska skäl har jag tittat på Continental. Är det billiga i längden och hur är egenskaperna? Michelin macadam har jag överhuvudtaget inte hittat på de sajter jag tittat på.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Ripper » 2007-06-09/13:49

ansod;14316 skrev: Den lilla erfarenhet jag har av michelin mc-däck är inte positiv. Slets fort trots lugn körstil, många torrsprickor, inte runda och fick till slut "blåsor".


Vilken sort var det du körde då?
Om det slets fort och blev platt tyder ju på en mjuk gummblandning, men att få torrprickor och blåsor känns inte så stabilt...
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Marie » 2007-06-09/14:02

ansod;14316 skrev:Varför tillverkas det speciella däck till BMW? Jag tänkte handla hos mcdackonline. Där kan man söka på sin mc-modell och få upp ett antal däck som rekommenderas. Det konstiga är att det finns däck i samma storlek samt belastnings- och hastighetskategori som inte rekommenderas. Vad beror det på förutom att vissa ej rekommenderade däck är billigare än de rekommenderade.
Jag har bra erferenheter av Michelin när det gäller bilar. Den lilla erfarenhet jag har av michelin mc-däck är inte positiv. Slets fort trots lugn körstil, många torrsprickor, inte runda och fick till slut "blåsor". Jag vet inte i vilket land de var tillverkade men de var tre år gamla. Är det för gammalt för att vara mc?
Av ekonomiska skäl har jag tittat på Continental. Är det billiga i längden och hur är egenskaperna? Michelin macadam har jag överhuvudtaget inte hittat på de sajter jag tittat på.

Anders


Förklaringen (som jag tror) är att mcdackonline i grunden är ett tyskt företag, och i vanlig grundlig tysk ordning så är det specat i det tyska regbeviset (Fahrzeugbrief) för en mc, inte bara däckens dimension, hastighets- och belastningsklass, utan även tillverkare och modell. Ve den tysk som hamnar hos "farbror Grön" med däck som inte stämmer med regbeviset. Jodå, eftersom en del däckmodeller är utgångna så tas det fram dispensintyg (Unbedenklichkeitsbescheinigung) för även andra däck och det dispenspapperet gör man klokast i att ha med sig i så fall.
I den databas som mcdackonline (och även andra tyska däcknasare) använder finns bara de ursprungligen tillåtna däcken med, inte "dispensdäcken".

Ett exempel är Michelin Macadam 50 till min Yamaha XJ-900. Det finns inte med i "originaldatabasen" men Michelin har tagit fram ett [url="http://www.michelin.de/de/PDFServlet?id=303"]dispensintyg[/url]. Samma sak med Metzeler Lasertech som sitter på just nu.

Jag TROR alltså att detta är grunden till att du inte hittar det däck du vill ha i "sökfunktionen". Som svensk kan du ju söka på bara dimension, och hastighetssklass och hålla belastningsklassen i huvudet. Här i landet är det ju inte så djäkla noga..... :D

Vad gäller R11xxRS så är Michelin Macadam 100X, Pilot Road och Pilot Road 2 tillåtna i Tyskland med dispenspapper. (se [url="http://www.michelin.de/de/ImageServlet?imageCode=8910628198&codeSite=ALLEMAGNE"]tabell[/url])

Vad gäller Continental finns följande dispenser i Tyskland:
R1100RS:
http://www.reifen-freigaben.de/PDF/004.pdf
http://www.reifen-freigaben.de/PDF/258.pdf

och för R1150RS:
http://www.reifen-freigaben.de/PDF/238.pdf

Som sagt, i Sverige är vi inte bundna av de strikta tyska reglerna, men de kan ju vara en vägledning om vad däck- eller hojtillverkaren anser som lämpligt och är beredd att ta ansvar för.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Räven » 2007-06-09/14:43

Däck å oljor är ofta samtalsämnen bland Mc folk.
Tycker jag hittat det däck som passar mig å min GS. Pilot Road Maxitrail.
Bra lifslängd, å fäste så mycket jag vågar köra. Men som sagt, däck å oljor sitter mycket i huvudet på användaren.
Mvh. Räv.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav ansod » 2007-06-09/15:19

Ripper: Jag har faktiskt glömt vad det var för modell på michelindäcket. Däremot vet jag att det var av "grövre" modell eftersom det satt på min supertenere. Det var inte ett grusdäck.

Marie: Tack, nu har jag lärt mig något nytt igen! Var får man tag på Michelin macadam till ett rimligt pris?

Räven är en listig en. Oljetråden (trådarna) bekräftar ju vad du säger.

Återkommer!
Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Marie » 2007-06-09/15:38

ansod;14326 skrev:Marie: Tack, nu har jag lärt mig något nytt igen! Var får man tag på Michelin macadam till ett rimligt pris?


Jag har hittills handlat i Spanien. Rodamoto och Masqueruedas. Båda finns i Vigo en hamnstad i nordvästra Spanien. Sen har Ringreparationer fått leverera någon gång också (Assbergs industriområde, Skene)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inte Swahili

Inläggav ansod » 2007-06-09/16:12

I alla fall inte för mig. Det enda problemet jag har som BMW-ägare är att jag inte behärskar tyska. Spanska däremot är en helt annan historia. Tack för tipset Marie.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Marie » 2007-06-10/10:36

Länkar till de spanska handlarna:
http://www.rodamoto.es
http://www.masqueruedas.com

och jovisst är spanska mera begripligt än swahili.... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bumse » 2007-06-10/15:22

Marie;14362 skrev:Länkar till de spanska handlarna:
http://www.rodamoto.es
http://www.masqueruedas.com

och jovisst är spanska mera begripligt än swahili.... ;)


Marie
Hur har du upplevt att handla från rodamoto respektive masqueruedas ?
Snabb och smidig leverans,inga uppstådda problem?
Mina nuvarande åk:
Cykel
Användarvisningsbild
Bumse
 
Inlägg: 142
Blev medlem: 2007-05-10/10:02

Min erf. av rodamoto

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-10/19:24

Köpte två däck för två veckor sedan hos rodamoto. Beställde, betalade med säker kortbetalning a'la Nordea, däcken leverarades prick en vecka senare till dörren av DHL (min fru var hemma). Skriv vid beställningen att du vill bli aviserad av DHL innan utkörning annars får du hämta hos dom ifall du inte är hemma.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst