Varför blått avgasrör?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Varför blått avgasrör?

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-06-07/17:37

Hej

Varför blir avgasröret missfärgat, när jag tittar på andra R så har nästan alla missfärgat( kanske fel uttryck, jag tycker inte det ser fult ut) avgasrör men inga andra MC har det fenomenet. Någon sa att det beror på felaktigt ställd tändning men jag har svårt att tro att alla BMW boxers skulle ha samma felaktiga inställning.

Ytterligare en noobfråga från
/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-07/18:04

Spiff;14175 skrev:Hej

Varför blir avgasröret missfärgat, när jag tittar på andra R så har nästan alla missfärgat( kanske fel uttryck, jag tycker inte det ser fult ut) avgasrör men inga andra MC har det fenomenet. Någon sa att det beror på felaktigt ställd tändning men jag har svårt att tro att alla BMW boxers skulle ha samma felaktiga inställning.

Ytterligare en noobfråga från
/jorgen


BMW (och Guzzi) har i regel enkelväggiga avgasrör medan de flesta japaner har dubbelväggiga. Omöjligt att undvika missfärgning med de enkelväggiga.
Finessen med japanernas lösning är att kromet håller sig snyggare (lägre temperatur) samt att avgaserna håller sig varmare längre - borde leda till mindre kondensrelaterad rost i ljuddämparna men det vete fasen.

Sedan har jag personligen exempel på att missfärgningen kan bli mer intensiv och gå längre ner på "kröken" om man står länge och kör på friläge utan att ha kylfläktar på (vid spjällsynkronisering).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-06-07/19:41

Tack GL!

Visste väl att det fanns en naturlig orsak.
Skönt med denna källa av visdom när man själv inget vet =)

/jorgen
Jörgen I Larsson
 

Inläggav niklas.r » 2007-06-07/21:40

Guzzi-Leif;14177 skrev:BMW (och Guzzi) har i regel enkelväggiga avgasrör medan de flesta japaner har dubbelväggiga. Omöjligt att undvika missfärgning med de enkelväggiga.
Finessen med japanernas lösning är att kromet håller sig snyggare (lägre temperatur) samt att avgaserna håller sig varmare längre - borde leda till mindre kondensrelaterad rost i ljuddämparna men det vete fasen.

Sedan har jag personligen exempel på att missfärgningen kan bli mer intensiv och gå längre ner på "kröken" om man står länge och kör på friläge utan att ha kylfläktar på (vid spjällsynkronisering).


Om man nu vill peta i detaljer, men det vill man ju i detta forum: Jag jobbade tidigare med att räkna på rök/avgaskondensering i bl.a. gasturbiner och kolvmotorer och jag kan med säkerhet säga att avgasen ur en frisk bensinmotor inte kommer i närheten av daggpunkten inne i slutpipan, hur flortunn än väggen är. Då ska det till extremt stora regenerativa värmeväxlare, med yta av handbollsplans storlek (går på en oljeplattform men inte på en mc).

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-07/22:59

niklas.r;14201 skrev:Om man nu vill peta i detaljer, men det vill man ju i detta forum: Jag jobbade tidigare med att räkna på rök/avgaskondensering i bl.a. gasturbiner och kolvmotorer och jag kan med säkerhet säga att avgasen ur en frisk bensinmotor inte kommer i närheten av daggpunkten inne i slutpipan, hur flortunn än väggen är. Då ska det till extremt stora regenerativa värmeväxlare, med yta av handbollsplans storlek (går på en oljeplattform men inte på en mc).

Niklas R


Fakta kan ju vara väldigt störande men jag kan bara tacka för din vänliga näpsning - är alltid skoj med kompetent folk!
Varför rostar mc-ljuddämpare upp inifrån då? I mitt fall handlade det inte om att jag fått in vatten vid tvätt i alla fall... :o
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-07/23:16

Guzzi-Leif;14211 skrev:Fakta kan ju vara väldigt störande men jag kan bara tacka för din vänliga näpsning - är alltid skoj med kompetent folk!
Varför rostar mc-ljuddämpare upp inifrån då? I mitt fall handlade det inte om att jag fått in vatten vid tvätt i alla fall... :o



Utan att vara så kompetent som niklas.r så har jag teorin att det handlar om en ogynnsam utformning av ljuddämparen strömningsmässigt, dvs att det blir områden med stillastående avgaser på en del ställen, och att man då kan få lokala områden där gasen närmast ytterväggarna får så låg temp att kondensutfällning sker.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ZiP » 2007-06-08/21:52

Marie;14213 skrev:...så har jag teorin att det handlar om en ogynnsam utformning av "ljuddämparen" strömningsmässigt, dvs att det blir områden med stillastående gaser på en del ställen, och att man då kan få lokala områden där gasen närmast mellanväggen får så låg temp att kondensutfällning sker.


Är du läkare, eller... :D :rolleyes: ;)
"ZiP"/R1200GS-05
Användarvisningsbild
ZiP
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-05-05/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-06-08/22:35

hahahahaha, roflmaofbbq
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Marie » 2007-06-08/23:35

ZiP;14285 skrev:Är du läkare, eller...


Ja du ZiP, nu har du allt avslöjat mig!:D
Inte anade jag att du visste hur många föreläsningar jag i smyg suttit av på både medicinsk och odontologisk fakultet under den tid jag studerade vid tekniska fakulteten och upplevde att jag hade för lite att göra....:o :eek:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Kondens ?

Inläggav Boss » 2007-06-15/19:24

Guzzi-Leif;14211 skrev:Fakta kan ju vara väldigt störande men jag kan bara tacka för din vänliga näpsning - är alltid skoj med kompetent folk!
Varför rostar mc-ljuddämpare upp inifrån då? I mitt fall handlade det inte om att jag fått in vatten vid tvätt i alla fall... :o


Vad jag fått lära så uppstår kondensen vid avsvalning. Varför små korta körningar eller garagevärmare = mer kondens. Jag har aldrig bytt avgassystem på en taxibil exempelvis. Små turer sliter mer på grejorna än man vill tro. Och tro´t den som vill.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-15/22:04

Boss;14733 skrev:Vad jag fått lära så uppstår kondensen vid avsvalning. Varför små korta körningar eller garagevärmare = mer kondens. Jag har aldrig bytt avgassystem på en taxibil exempelvis. Små turer sliter mer på grejorna än man vill tro. Och tro´t den som vill.


Kallstarter och kortkörning är djävulens påfund.
Ett bevis för att den lede är inblandad är att jag får lov att cykla till jobbet - hinner nog inte upp på fem pinnar om jag skulle ta bågen...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Asterix » 2007-06-16/06:34

Håller med Dej. När jag arbetade gick jag 1.5 km. Fick motion på kuppen, gick nästan fortare,sparade bensin och slitage på motorn.Småkörningar är ett fördärv för motorer.
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54

Inläggav Tundra_OLD » 2007-06-16/09:10

Marie;14294 skrev:Ja du ZiP, nu har du allt avslöjat mig!:D
Inte anade jag att du visste hur många föreläsningar jag i smyg suttit av på både medicinsk och odontologisk fakultet under den tid jag studerade vid tekniska fakulteten och upplevde att jag hade för lite att göra....:o :eek:
"Av en del intellektuelle resonemang framgår tydligt att även tankearbete ger förslitningsskador"
Tundra_OLD
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2006-04-01/17:35

Inläggav Inge H » 2007-06-16/14:56

Hej
På min 1100 s blir krökarna olikfärgade dvs. den vänstra blir lätt blåanlöpt medan den högra blir gulbrun. Borde man oroa sig för att den vänstra får för mager blandning eller? insprutningen borde väl ge samma på båda sidor, eller kan det ha med spjällsynkning att göra?
mvh Inge
Inge H
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2006-12-27/20:59

Hmmmm...

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-16/15:22

Har det alltid varit så eller är det något som dykt upp nyligen?

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-16/16:27

Inge H;14788 skrev:Hej
På min 1100 s blir krökarna olikfärgade dvs. den vänstra blir lätt blåanlöpt medan den högra blir gulbrun. Borde man oroa sig för att den vänstra får för mager blandning eller? insprutningen borde väl ge samma på båda sidor, eller kan det ha med spjällsynkning att göra?
mvh Inge


Insprutningen är parallellkopplad och ger samma mängd om de är friska.
Hade någon insprutare varit dålig skulle du märkt det på gång/körbarhet.
Synkningen kan klart göra att det blir olika varmt på rören och det är inte helt säkert att man märker att de är osynkade om det inte är kraftigt fel.
Jag vet fortfarande inte hur en perfekt inställd R-cykel ska gå p.g.a. av en del problem med inställningar.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron