Oljebyte, R1100GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljebyte, R1100GS

Inläggav nik76her » 2007-06-10/17:14

Hej.
Har fått rådet att prova att byta oljan i växellådan för att eventuellt få lite smidigare växlar. Måste säga att ibland så är växellådan lite som en stridsvagn, KLONK KLONK, Razzel...

Men så tänkte jag att ett oljebyte kan ju inte skada. Till min förvåning så verkar det inte så enkelt som jag trodde! Hur är egentligen skruvarna placerade? Olja vill ju rinna i vertikal riktning på grund av diverse rådande tyngdlagar. Men BMW verkar ha valt att placera skruvarna horizontellt?!?!?! :eek:
Hur kladdigt blir ett sånt här oljebyte? Några tips på hur man får i oljan? Ska man lägga hojen på sidan??

Bifogar en bild för att säkerställa att jag inte är helt dum i huvudet..:)

Ge mej lite råd ni som kan!
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-10/17:22

nik76her;14378 skrev:Hej.
Har fått rådet att prova att byta oljan i växellådan för att eventuellt få lite smidigare växlar. Måste säga att ibland så är växellådan lite som en stridsvagn, KLONK KLONK, Razzel...

Men så tänkte jag att ett oljebyte kan ju inte skada. Till min förvåning så verkar det inte så enkelt som jag trodde! Hur är egentligen skruvarna placerade? Olja vill ju rinna i vertikal riktning på grund av diverse rådande tyngdlagar. Men BMW verkar ha valt att placera skruvarna horizontellt?!?!?! :eek:
Hur kladdigt blir ett sånt här oljebyte? Några tips på hur man får i oljan? Ska man lägga hojen på sidan??

Bifogar en bild för att säkerställa att jag inte är helt dum i huvudet..:)

Ge mej lite råd ni som kan!


Du är absolut inte dum!
Däremot har väl BMW gjort det lite klurigt för oss glada mekar...

Under avtappningen viker du med fördel en styv papp- eller plastbit som får forma en ränna mot kärlet.

När det gäller påfyllning kan du försöka hitta oljeflaska med "snabel" alternativt använda stor sköljspruta eller en tratt + slang.

Lycka till!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav nik76her » 2007-06-10/17:32

Tack för tippset! Då är det bara att sticka till macken o köpa olja.
Funderar på den där packningen.. Är man för galen om man låter den gamla användas en gång till? De sitter ju så synligt att man kan göra en visuell kontroll efter läckage till o från..
Enligt boken säger de att man ska köpa
Hypoid gear oil, SAE 90, API Class GL 5... Vad nu det innebär..
Får väl se vad jag hittar på statoil..
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-10/18:44

nik76her;14381 skrev:Tack för tippset! Då är det bara att sticka till macken o köpa olja.
Funderar på den där packningen.. Är man för galen om man låter den gamla användas en gång till? De sitter ju så synligt att man kan göra en visuell kontroll efter läckage till o från..
Enligt boken säger de att man ska köpa
Hypoid gear oil, SAE 90, API Class GL 5... Vad nu det innebär..
Får väl se vad jag hittar på statoil..


Packningen kostar någon enstaka krona så köp en ny. Finessen med den nya är att du inte behöver dra så förbenat hårt för att få tätt (och då minskar risken för gängpaj).
"Hypoid" betyder att oljan klarar det ökade kuggtrycket/gnidningen i en slutväxel av hypoidtyp (där pinjongen inte går in radiellt versus kronhjulet). SAE 90 berättar om viskositeten/tjockleken. GL-5 är en sammanfattande beteckning för vilka egenskaper oljan har; berättar om """kvaliteten""" eller snarare i vilka tillämpningar den passar.
Tror du får problem att hitta en singel 90 i din butik. Anges inga alternativ med multigrade?

Edit:
Haynes säger att du gott kan använda en 80W-90 och då ökar urvalet. Gör heller inget om det går mot lite större spann så länge inte den lägre siffran överstiger 80 och den högre inte understiger 90.
För egen del kör jag med Statoils "PS45 75W-90" och har inte hittills upplevt några problem. Möjligen kan någon av de verkliga gururna här ge dig bättre råd.

När det gäller växellådan kan du inte förvänta dig lika silkeslen operation som i en (bra) japan. Beror bland annat på stor massa hos roterande delar samt att ingående axel i lådan inte har den dramatiska nedväxling som japanernas (jämfört med vevaxelvarvtalet).
Med lite rutin och en speciell teknik kan du dock växla närapå ljudlöst - du lär dig snabbt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-10/19:38

Gör ett litet tillägg till Guzzileifs tipz.
Byt gärna oljan efter en körning då är skräpet är upprört i oljan och inte ligger på botten.
Låt gärna rinna ut över natten om du inte har bråttom.
Det ger en renare låda att fylla på.:cool:

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Transmissionsolja.

Inläggav Mimmi » 2007-06-10/22:58

Hej!

Det är alldeles rätt att oljepluggarna sitter så som Du antagit. Påfyllning är inte svårt med en slangstump av lämplig dimension på en liten tratt. Jag brukar tillverka en avtappningsränna av någon gammal plastflaska eller liknande. Senast nu på Gullan fick bottendelen av en korvförpackning:) , "Krakauerkorv" från Lidl göra tjänst. Inte en droppe rann vid sidan.

Beteckningen GL5 innebär att den kemiska sammansättningen passar för just de lagermetaller som används. Det finns även GL4, som passar ihop med andra metaller. Fel olja kan förstöra diverse bussningar och annat. Men det har Du ju redan konstaterat att det skall vara GL5.

Jag använder en olja som heter Spectro Helsyntet 75/W140 GL5 i mina BMW transmissioner.
Enligt mitt tycke har den några stora fördelar. Dels så är den väldigt luktsvag, en fördel åtmimstone för mig, som nästan mår illa och kväljs av transmissionsoljelukt.
Dessutom ger den en mycket smidig och behaglig växellåda. Talet om BMW´s klonkande lådor förstår jag ärligt talat inte alls. Jag tycker de är hur smidiga och tysta att växla som helst.
Kanske jag alltid har växlat på BMW-vis så det är därför...:confused: :)

Precis som Guzzi-Leif skriver så skall Du montera nya pluggbrickor! Det är bara dumt att snåla på sådant, de kostar nästan inget alls.

Lycka till med oljebytet!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav nik76her » 2007-06-12/00:37

Kanske har det hänt massor med växellådan mellan modellerna 1100-1150? Vem vet?
Jag har inga som helst bekymmer med växellådan när det gäller normal körning. Hittar alltid rätt växel o det sker oftast utan någon märkbar skillnad mot andra lådor jag kört.
Problemet uppstår då man kör väldigt aktivt. När man drar på ordentligt så helt plötsligt så kan det vara från 1:an till 2:an eller från 2:an till 3:an som man hör ett ordentligt "KLONK" eller ett mindre "Razzel"..
Jag har ju inte provat några andra BMW så det skulle kunna vara så att det är just mitt exemplar som har en dålig låda.. Oj oj Hemska tanke.. Men det kan oxå ha ett samband med den i övrigt väldigt väl ljuddumpade cykel som kör att man hör så mkt mer missljud..?!?
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav nik76her » 2007-06-21/14:25

Tänkte berätta vad jag upplevde efter oljebytet.
Oljan jag köpte heter:Gearway PS45 75W-90.
Egenskaperna i växellådan ändrades betydligt. Helt anorlunda att växla.
Visst kan man hitta klonken om man växlar för långsamt i fel varvtal. Det verkar vara väldigt mycket teknik att växla tyskarnas låda..
Det verkar som att man i stort sätt ska slänga i växeln samtidigt som man trycker in kopplingen. Hmm verkligen kasta i växlarna för att lyckas bra när 2an eller 3:an ska i. Växel 4:a och 5 känns som vilken annan växellåda som helst helt bekymmersfritt hur man än bär sig åt..
Kanske sliter kuggarna till sig o blir bättre med tiden... Vad vet jag?

Är det verkligen sånna här lådor på alla GS eller BMW? Blir 1150 eller 1200 bättre?? Tycker alla verkar klaga på lådorna?
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

1200 låda

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-21/14:37

Den går inte att jmf med 1150 eller 1100:lådan. Fast jag har inget minne av att de lådorna skulle vara så hemskt klonkiga inte i jämförelsen med japsar jag kört. 1200:ans låda är en helt ny generation med sneda kuggtänder som är helt lyrisk när man träffar rätt. Växlar man rätt är det mkt lite till ingen klonk. Det enda som jag skulle vilja ha är en högre utväxlad etta.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Växling...

Inläggav Mimmi » 2007-06-21/22:08

nik76her;15225 skrev:... Det verkar vara väldigt mycket teknik att växla tyskarnas låda..
Det verkar som att man i stort sätt ska slänga i växeln samtidigt som man trycker in kopplingen. Hmm verkligen kasta i växlarna för att lyckas bra när 2an eller 3:an ska i. Växel 4:a och 5 känns som vilken annan växellåda som helst helt bekymmersfritt hur man än bär sig åt..
Kanske sliter kuggarna till sig o blir bättre med tiden... Vad vet jag?

Är det verkligen sånna här lådor på alla GS eller BMW? Blir 1150 eller 1200 bättre?? Tycker alla verkar klaga på lådorna?


Hej!

Hmmm... kasta i växlarna..?
Det gamla klassiska sättet att växla en BMW är inte att kasta i växlarna, utan så här: vid uppväxling skall man innan man växlar upp ansätta ett tryck på växelspaken, eller förspänna pedalen med foten. När man sedan skall växla behöver man bara blixtsnabbt släppa gasen litegrann och göra en snabb kopplingsmanöver. Då glider växlarna i alldeles som av sig själva och för det mesta alldeles ljudlöst, eller med ett lite diskret "klick" mera kännbart i foten än hörbart med örat:)
Vid nedväxling är det mellangas för att anpassa varvtalet som gäller.

Vet att många klagar, men JAG har aldrig klagat på en BMW-låda!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Ännu högre?

Inläggav Mimmi » 2007-06-21/22:12

hubbiken;15226 skrev:... Det enda som jag skulle vilja ha är en högre utväxlad etta.

/mark



Hej!

Lustigt, en av alla de saker jag vantrivs med/avskyr hos Gullan är just den vansinnigt höga ettan!
Fullständigt hopplös, det går inte att smyga igång på tomgång eller köra sakta på den växeln. Start i backe är en mardröm...
2000rpm är ju nästan 30km/h!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav nik76her » 2007-06-22/13:41

Hmm... Har testat det mesta... Mitt sätt att kasta i växlarna funkar ju ganska bra.. Nu kan jag villigt erkänna att jag inte har testat att förspänna växelpedalen innan jag drar åt kopplingen. Får helt klart prova detta. Kan ju även vara så att just min växellåda är lite sliten.. Hmm.. fast det vore ju inget vidare betyg på en bmw om den är slut när mätaren knappt står på 3500?
Det är helt klart inga problem att få till den där perfekta växlingen men för att lyckas med det så krävs att man anpassar hela körstilen efter växellådan.. Det bara vägrar jag. Jag gillar att variera min körstil genom att varva ut olika långt på växlarna hela tiden.

Trevlig midsommar förresten.. Här (Blekinge) vräker regnet ner..
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav PierreC » 2007-06-23/11:47

nik76her;14378 skrev:Hej.
Har fått rådet att prova att byta oljan i växellådan för att eventuellt få lite smidigare växlar. Måste säga att ibland så är växellådan lite som en stridsvagn, KLONK KLONK, Razzel...

Men så tänkte jag att ett oljebyte kan ju inte skada. Till min förvåning så verkar det inte så enkelt som jag trodde! Hur är egentligen skruvarna placerade? Olja vill ju rinna i vertikal riktning på grund av diverse rådande tyngdlagar. Men BMW verkar ha valt att placera skruvarna horizontellt?!?!?! :eek:
Hur kladdigt blir ett sånt här oljebyte? Några tips på hur man får i oljan? Ska man lägga hojen på sidan??

Bifogar en bild för att säkerställa att jag inte är helt dum i huvudet..:)

Ge mej lite råd ni som kan!


Hittade en kork med c:a 1dm genomskinlig plastslang på OKQ8, perfekt när man ska fylla på oljan.

/Pierre
PierreC
 

Inläggav nik76her » 2007-07-01/20:02

TACKAR SÅÅÅ MYCKET!!
Nu har jag fattat hur man växlar en bmw.. Det går som smör.. underbara fina klick är det enda jag hör.. Tack igen..
Det gäller bara att trycka med foten innan man trycker in kopplingen.. så underbart.. Nu gillar jag min GS!!

Mimmi;15269 skrev:Hej!

Hmmm... kasta i växlarna..?
Det gamla klassiska sättet att växla en BMW är inte att kasta i växlarna, utan så här: vid uppväxling skall man innan man växlar upp ansätta ett tryck på växelspaken, eller förspänna pedalen med foten. När man sedan skall växla behöver man bara blixtsnabbt släppa gasen litegrann och göra en snabb kopplingsmanöver. Då glider växlarna i alldeles som av sig själva och för det mesta alldeles ljudlöst, eller med ett lite diskret "klick" mera kännbart i foten än hörbart med örat:)
Vid nedväxling är det mellangas för att anpassa varvtalet som gäller.

Vet att många klagar, men JAG har aldrig klagat på en BMW-låda!:)
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst