Klonk i drivlinan R1150RS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Klonk i drivlinan R1150RS

Inläggav r1150rs » 2007-06-12/21:14

Hej!

Var idag och provade en mycket fin R1150RS, sånär som på en punkt. När man släpper upp kopplingen för att köra iväg, och även vid gaspådrag/-uppsläpp under färd, kommer ett kraftigt klonk inifrån drivlinan. Det är precis som om det finns ett stort glapp någonstans mellan motor och hjul.

Vad kan detta vara, det känns inte normalt. Cykeln har gått ca 2700 mil.
r1150rs
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-06/14:35

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-12/21:18

r1150rs;14525 skrev:Hej!

Var idag och provade en mycket fin R1150RS, sånär som på en punkt. När man släpper upp kopplingen för att köra iväg, och även vid gaspådrag/-uppsläpp under färd, kommer ett kraftigt klonk inifrån drivlinan. Det är precis som om det finns ett stort glapp någonstans mellan motor och hjul.

Vad kan detta vara, det känns inte normalt. Cykeln har gått ca 2700 mil.


Alltid svårt att bedöma ljud, särskilt när de beskrivs i text...
Som jag förstår din upplevelse, har jag haft samma glapp och ljud (åtminstone vid start från stillastående) sedan min R1150RS var ny.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Intressant...

Inläggav r1150rs » 2007-06-12/21:54

Hej!

Tack för ditt svar.

Intressant att läsa, men mitt motoröra (och flera personer som stod runtomkring) säger mig att ljudet på just detta exemplar inte kan vara normalt. Det slamrar rejält och låter som om något tar stryk. BMW skulle väl aldrig ha släppt ut ett sådant exemplar på marknaden.

Ett visst klonk, som du skriver, kan man väl acceptera, men inte detta.

Kan det ha något med kopplingen eller kardanen att göra?
r1150rs
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-06/14:35

Inläggav Gabbe » 2007-06-12/23:56

r1150rs;14529 skrev:Hej!

Tack för ditt svar.

Intressant att läsa, men mitt motoröra (och flera personer som stod runtomkring) säger mig att ljudet på just detta exemplar inte kan vara normalt. Det slamrar rejält och låter som om något tar stryk. BMW skulle väl aldrig ha släppt ut ett sådant exemplar på marknaden.

Ett visst klonk, som du skriver, kan man väl acceptera, men inte detta.

Kan det ha något med kopplingen eller kardanen att göra?


Om samtliga lyssnare är folk som inte har viss vana av BMW så går det nog inte att lita på skulle jag tro. De är väldigt speciella dessa tvåhjulingar.
Det allra bästa är så klart att någon van BMW-förare/ägare lyssnar på det.

Du kan ju göra det klassiska testet att lägga den i 1:an utan motorn igång och rulla hjulet fram och tillbaks för att kolla hur stort glappet är på fälgkanten. Ca. 5-7 cm brukar vara normalt.
Jag har också haft mina tvivel i början av ägandet. :rolleyes:
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-13/06:19

Håller med Gabbe. Folk har en massa åsikter om BMW. Var lika brydd över "glappet" och fick provrulla en hoj som aldrig varit ute. Resultat samma "glapp". :D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Glapp

Inläggav r1150rs » 2007-06-13/17:55

Hej!

En BMW-ägare på plats gjorde samma bedömning - "glappet" och slamret är för stort.

Dock förstår jag nu att man kan vänta sig en del glapp, men inom rimlighetens gränser.

Om glappet är för stort - vad kan då vara felorsaken?

Mvh
r1150rs
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-06/14:35

Inläggav Bengt Allevad » 2007-06-14/06:18

r1150rs;14587 skrev:Hej!

En BMW-ägare på plats gjorde samma bedömning - "glappet" och slamret är för stort.

Dock förstår jag nu att man kan vänta sig en del glapp, men inom rimlighetens gränser.

Om glappet är för stort - vad kan då vara felorsaken?

Mvh


Svårt att säga utan att ta isär delarna.

"Glappet" börjar vid ingående axel och slutar vid bakväxeln. Alltså ett antal glapp som adderar sig till varandra.

Enligt min uppfattning är glappet fortfarande "BMW-normalt" om man som exempel skall försöka reglera farten med kopplingen vid en en garagevändning men upplever hojen för ryckig utan man då istället får gå runt i vändningen med koppling helt ute och reglera farten med bakbroms.

Trist men tyvärr en av många avigsidor hos kardandrivningen. Däremot kan andra MC-fabrikat ha mindre glapp i kardandrivning.

Däremot brukar BMW:na hålla ihop trots slammer, klonk och allmän glappkänsla.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Det var bättre förr!

Inläggav AnWi » 2007-06-14/17:32

Det är en oerhörd skillnad på min R100RT och min R1200ST i fråga om glapp! Glappet är så litet på R100RTn att jag trodde det var fel på maskinen när jag köpte min R1200ST.

Jag kan förstå att kontruktionen måste göras kraftigare då effekten är 110hk isf 70 men det är ju faktiskt inte en så brutal skillnad i effekt ändå att det förklarar försämringen.

Kör jag min R100RT i stan finns det bara en skön övergång mellan gaspådrag och avdrag. Inget klonk, inga ljud inget märkbart glapp.
Det är verkligen inte allt som blivit bättre.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Jämförelse

Inläggav r1150rs » 2007-06-14/20:36

Hej!

En släkting provade idag en annan R1150RS som gick mycket bättre - bara ett diskret klonkande och inget enormt glapp. Den andra cykeln kan inte ha varit helt normal...
r1150rs
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-06/14:35


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst