Kabelbrott

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kabelbrott

Inläggav Fred » 2007-06-13/17:11

Hej & Hå!

Sist jag var ute med moppen påpekade en kompis att bakljuset inte lyste :mad:
Stannade på macken och bytte glödlampa trots att den som satt i såg hel ut. Tyvärr uteblev önskad effekt, fortfarande fungerade bara bromsljuset...:(
Har nu upptäckt att felet består i att en ledare i en av kabelstammarna vänster om styrkronan gått av:o

Har någon ett bra tips på lagning?
Byta hela stammen? Löda in en bit ny kabel?

Mvh
Fredrik
R1150GS -00
Fred
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2007-04-03/20:06

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-13/18:58

Fred;14585 skrev:Hej & Hå!

Sist jag var ute med moppen påpekade en kompis att bakljuset inte lyste :mad:
Stannade på macken och bytte glödlampa trots att den som satt i såg hel ut. Tyvärr uteblev önskad effekt, fortfarande fungerade bara bromsljuset...:(
Har nu upptäckt att felet består i att en ledare i en av kabelstammarna vänster om styrkronan gått av:o

Har någon ett bra tips på lagning?
Byta hela stammen? Löda in en bit ny kabel?

Mvh
Fredrik
R1150GS -00


Skaffa lite krympslang. Löd dit en ny bit kabel, trä på två bitar krympslang innan du gör sista lödskarven. Sen isolerar du lödskarvarna med krympslangen.
Antagligen får du lov att slitsa upp höljet över hela kabelstammen en bit för att kunna göra detta - det kan du 'återförsluta' genom att linda antingen vulktejp (så'n som man lindade hockeyklubbor med förr) eller bred eltejp i industrikvalitet ('vanlig' eltejp blir varken snyggt eller hållbart).

När du skarvar i den nya kabelstumpen, kan det vara smart att lägga skarvarna en bit ifrån brottstället, så du inte får en lödskarv precis där brottet var, det är sannolikt stora böjpåkänningar och alltså olämpligt med en 'styv' lödskarv just där.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Fred » 2007-06-13/20:37

Tack för tipset, det känns bara lite som att om EN ledare har gått av kan de andra oxå göra det snart. Den var av precis invid första "stripset" där kabeln knäcks rätt hårt(höljet hade sprukit).
(Ikväll har jag kört med en 4mm lång majblomme-nål som bygling).

Mvh
F
Fred
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2007-04-03/20:06

Inläggav HMRHMR » 2007-06-13/21:37

gunnare;14590 skrev:Skaffa lite krympslang. Löd dit en ny bit kabel, trä på två bitar krympslang innan du gör sista lödskarven. Sen isolerar du lödskarvarna med krympslangen.

Jo så hade nog oxå jag gjort. Men titta över hur kabelpacken rör sig vid styrutslag och försök justera så att du inte får en skarp knyck.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Nu lyser kärlekens glöd

Inläggav Fred » 2007-06-17/21:51

Så, nu har jag lött i en (kort) bit kabel. Pga det och att jag var snål med att sprätta upp stamhöljet fick jag lite problem med att krympslangen krympte vid lödningen (innan den var på plats). Löste sig dock till slut, sedan på med nittovulktejp, blev vackert som äkta kärlek:D
Vi får se hur det håller, skall justera kabel stripsen lite bakåt tror jag.
Mvh
F
Fred
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2007-04-03/20:06


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst