Plasten smälter på RT !!?!?!??!!?!!!!????

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Plasten smälter på RT !!?!?!??!!?!!!!????

Inläggav Pacman » 2007-06-14/10:06

Hej

Var och tittade på en fin R1100RT. Allt såg kalas ut och jag skulle precis lägga pengarna på bordet då han informerar mig om att plasten har smält/lyft sig på kåpan precis under där avgaskröken är bultad på cylindern , på båda sidorna :eek:
Säljaren sa att det berodde på att en givare hade gått sönder och orsakat att avgasröret blivigt så varmt så plasten smält !? Detta var åtgärdat och han hade inte märkt att motorn hade tagit skada av detta !?

Det blev ingen affär :cool:

Har du hört talas om detta problemet :confused:

Vågar man köpa en hoj där motorn/avgasrören varit så varma så plasten smält :confused:

Hot Pacman
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-14/12:02

Pacman;14640 skrev:Hej

Var och tittade på en fin R1100RT. Allt såg kalas ut och jag skulle precis lägga pengarna på bordet då han informerar mig om att plasten har smält/lyft sig på kåpan precis under där avgaskröken är bultad på cylindern , på båda sidorna :eek:
Säljaren sa att det berodde på att en givare hade gått sönder och orsakat att avgasröret blivigt så varmt så plasten smält !? Detta var åtgärdat och han hade inte märkt att motorn hade tagit skada av detta !?

Det blev ingen affär :cool:

Har du hört talas om detta problemet :confused:

Vågar man köpa en hoj där motorn/avgasrören varit så varma så plasten smält :confused:

Hot Pacman


Jag har aldrig hört talas om detta fenomen, vilket inte är det samma som att det inte kan hända. Jag skulle i vart fall vara mycket tveksam till att köpa en maskin som hade varit utsatt för en sådan hetta.

Jag har mycket svårt att förstå hur luft i 70 - 100 kmh kan bli så varm på de millisekunder den passerar att den förmår smälta plast. Min erfarenhet är att med en helt "nykörd" motor är det inga problem att hålla handen i närheten men inte på ett avgasrör utan att bränna sig så att värmetransmissionen kommer av ren infrastrålning verkar också långsökt (vid normala driftsförhållande). Det låter som att maskinen har stått stilla med motorn igång en längre stund eller att avgasröret har varit lossat när det har varit varmt och lagts på plasten.

Sa säljaren något om vilken givare det var som orsakade felet, vet du det kan du ju fråga en BMW verkstad som kanske kan bringa mer klarhet i fallet.

Vill avslutningsvis markera att detta är min personliga åsikt som bara baserar sig på mina erfarenheter och att det finns riktiga gurus här forumet som kanske kan bekräfta felet och dess "ofarlighet".

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav bandit » 2007-06-14/17:36

Pacman;14640 skrev:Hej

Var och tittade på en fin R1100RT. Allt såg kalas ut och jag skulle precis lägga pengarna på bordet då han informerar mig om att plasten har smält/lyft sig på kåpan precis under där avgaskröken är bultad på cylindern , på båda sidorna :eek:
Säljaren sa att det berodde på att en givare hade gått sönder och orsakat att avgasröret blivigt så varmt så plasten smält !? Detta var åtgärdat och han hade inte märkt att motorn hade tagit skada av detta !?

Det blev ingen affär :cool:

Har du hört talas om detta problemet :confused:

Vågar man köpa en hoj där motorn/avgasrören varit så varma så plasten smält :confused:

Hot Pacman


Jag har haft en R1100Rt och om jag inte missminner mig så står det att man inte skall ha motorn gående på tomgång länge. Den kan bli överhettad. Ganska naturligt eftersom den är olje och luftkyld. Utan fartvind så är kylningen otillräcklig. Om man har en varmkörd motor och sedan låter den stå på tomgång en längre stund kan man säkert få blåsor i plasten. Min hade också början till detta just över avgasrörens utlopp.
bandit
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-28/15:10

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-14/18:04

Möjligen kan ha talat om tempgivaren och att han därför inte fått varningslampa och pinn-fullt i FIDen. Ooooohps; kanhända saknas de agremangerna på 1100?

Min käpphäst avseende värme är vad som händer när man finlirar trottelsynk stillastående. Ganska snabbt går temperaturen upp väldigt högt om man inte leder bort värmen från topparna. Tyvärr stipuleras inte fläktning ens i BMW serviceföreskrifter men det är verkligen att rekommendera.

Om maskinen tagit skada? Pålitligt besked om den saken kräver nästan att topparna och helst även cylindrarna plockas bort. Kolvar, ventiler och kolvringar kan mycket väl ha farit illa men att veta....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-14/20:17

Guzzi-Leif;14656 skrev:Möjligen kan ha talat om tempgivaren och att han därför inte fått varningslampa och pinn-fullt i FIDen. Ooooohps; kanhända saknas de agremangerna på 1100?



Vet inte om jag köper resonemanget helt. Det skall till en (ursäkta) helvetes oljetemperatur, skillnaden mellan normal och full på FID är väl bara några tiotal grader. Jag har för mig att normal är mellan 80 och 110 och hett är det närmar sig 140 grader. Den skillnaden kan knappast ge sådan skillnad vad avser avgastemperaturer att plasten krullar sig, allra minst om maskinen är i rörelse.

Jag tror mer på teorin att den har stått stilla för länge med motorn igång och att det är det som är problemet, kanske i samband med att spjäll synk som du säger.

När jag jobbade i maskin på fartyg mätte man alltid avgastemperaturen per cylinder för att kolla att allt stod rätt till. Det är stor skillnad på temperaturen om maskin gick på 10% eller 85%.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-14/20:40

mbrobeck;14660 skrev:Vet inte om jag köper resonemanget helt. Det skall till en (ursäkta) helvetes oljetemperatur, skillnaden mellan normal och full på FID är väl bara några tiotal grader. Jag har för mig att normal är mellan 80 och 110 och hett är det närmar sig 140 grader. Den skillnaden kan knappast ge sådan skillnad vad avser avgastemperaturer att plasten krullar sig, allra minst om maskinen är i rörelse.

Jag tror mer på teorin att den har stått stilla för länge med motorn igång och att det är det som är problemet, kanske i samband med att spjäll synk som du säger.

När jag jobbade i maskin på fartyg mätte man alltid avgastemperaturen per cylinder för att kolla att allt stod rätt till. Det är stor skillnad på temperaturen om maskin gick på 10% eller 85%.

MVH Magnus



Jag delar din bedömning helt och fullt.
Försökte bara härleda snacket om givare. Då kan jag inte komma på någon annan än den som ger utslag på FID samt ger varningslampa för hög temp.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst