Pacman;14640 skrev:Hej
Var och tittade på en fin R1100RT. Allt såg kalas ut och jag skulle precis lägga pengarna på bordet då han informerar mig om att plasten har smält/lyft sig på kåpan precis under där avgaskröken är bultad på cylindern , på båda sidorna
Säljaren sa att det berodde på att en givare hade gått sönder och orsakat att avgasröret blivigt så varmt så plasten smält !? Detta var åtgärdat och han hade inte märkt att motorn hade tagit skada av detta !?
Det blev ingen affär
Har du hört talas om detta problemet :confused:
Vågar man köpa en hoj där motorn/avgasrören varit så varma så plasten smält :confused:
Hot Pacman
Jag har aldrig hört talas om detta fenomen, vilket inte är det samma som att det inte kan hända. Jag skulle i vart fall vara mycket tveksam till att köpa en maskin som hade varit utsatt för en sådan hetta.
Jag har mycket svårt att förstå hur luft i 70 - 100 kmh kan bli så varm på de millisekunder den passerar att den förmår smälta plast. Min erfarenhet är att med en helt "nykörd" motor är det inga problem att hålla handen i närheten men inte på ett avgasrör utan att bränna sig så att värmetransmissionen kommer av ren infrastrålning verkar också långsökt (vid normala driftsförhållande). Det låter som att maskinen har stått stilla med motorn igång en längre stund eller att avgasröret har varit lossat när det har varit varmt och lagts på plasten.
Sa säljaren något om vilken givare det var som orsakade felet, vet du det kan du ju fråga en BMW verkstad som kanske kan bringa mer klarhet i fallet.
Vill avslutningsvis markera att detta är min personliga åsikt som bara baserar sig på mina erfarenheter och att det finns riktiga gurus här forumet som kanske kan bekräfta felet och dess "ofarlighet".
MVH Magnus