R1150RS drar svagt till höger vid motorbroms

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1150RS drar svagt till höger vid motorbroms

Inläggav r1150rs » 2007-06-14/20:39

Hej!

Är spekulant på en R1150RS som är mycket fin, men drar något åt höger om man släpper styret vid motorbroms från högre farter. Ägaren säger att detta har att göra med drivlinan och boxermotorn och att det är normalt. Det är inte störande men ändå något jag vill fråga er om. Hur beter sig era cyklar?

Cykeln har såvitt jag förstår aldrig varit krockad eller lagd på sidan och har låg körsträcka.
r1150rs
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-06/14:35

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-14/20:43

r1150rs;14663 skrev:Hej!

Är spekulant på en R1150RS som är mycket fin, men drar något åt höger om man släpper styret vid motorbroms från högre farter. Ägaren säger att detta har att göra med drivlinan och boxermotorn och att det är normalt. Det är inte störande men ändå något jag vill fråga er om. Hur beter sig era cyklar?

Cykeln har såvitt jag förstår aldrig varit krockad eller lagd på sidan och har låg körsträcka.


Jag kan inte släppa styret på min heller. Drar iväg rejält och känns helt enkelt inte stabilt.
Minns dock inte åt vilket håll den drar.

Det är inte en naturlig följd av vevaxel i längdriktningen + kardan i alla fall. På mina Guzzi har jag kunna släppa styret och rulla ned till gångfart utan några serpentintendenser.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-15/00:16

Har också för mig att man måste lägga sig ganska mycket åt vänster för att häva den effekten. Troligvis normalt p.g.a. konstruktionen.

Edit: Varför inte Guzzi gör likadant kan man ju undra i såna fall... vrider de sig lika kraftigt vid gaspådrag vid stillastående som BMW? Jag gillar det, men är kanske knäpp. /Edit.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-15/06:06

Gabbe;14681 skrev:Har också för mig att man måste lägga sig ganska mycket åt vänster för att häva den effekten. Troligvis normalt p.g.a. konstruktionen.

Edit: Varför inte Guzzi gör likadant kan man ju undra i såna fall... vrider de sig lika kraftigt vid gaspådrag vid stillastående som BMW? Jag gillar det, men är kanske knäpp. /Edit.


Äldre Guzzi vrider mycket mer vid stillastående gasning än vad moderna BMW gör. Antagligen enbart en fråga om roterande massa.
Jag gillar också den där egenheten av någon orsak...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-06-15/10:04

r1150rs;14663 skrev:Hej!

Är spekulant på en R1150RS som är mycket fin, men drar något åt höger om man släpper styret vid motorbroms från högre farter. Ägaren säger att detta har att göra med drivlinan och boxermotorn och att det är normalt. Det är inte störande men ändå något jag vill fråga er om. Hur beter sig era cyklar?

Cykeln har såvitt jag förstår aldrig varit krockad eller lagd på sidan och har låg körsträcka.

Tung kardan på högersidan? Jag har inte vågat släppa styret på min R1150R (än).
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58

Inläggav Zedor » 2007-06-15/10:34

r1150rs;14663 skrev:Hej!

Är spekulant på en R1150RS som är mycket fin, men drar något åt höger om man släpper styret vid motorbroms från högre farter. Ägaren säger att detta har att göra med drivlinan och boxermotorn och att det är normalt. Det är inte störande men ändå något jag vill fråga er om. Hur beter sig era cyklar?

Cykeln har såvitt jag förstår aldrig varit krockad eller lagd på sidan och har låg körsträcka.


Hej!
Upplever inte att min 1150r drar åt något håll när man släpper styret, känns mycket stabil, mycket stadigare än min gamla K100. kan säkert bero på hur kraftig motorbroms som det är vid tillfället man släpper styret. (vilken växel och fart) Å andra sidan så släpper jag inte styre så ofta.

Bengt
Zedor
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-01-15/15:48

Inläggav Gabbe » 2007-06-15/10:45

Zedor;14699 skrev:Hej!
Upplever inte att min 1150r drar åt något håll när man släpper styret, känns mycket stabil, mycket stadigare än min gamla K100. kan säkert bero på hur kraftig motorbroms som det är vid tillfället man släpper styret. (vilken växel och fart) Å andra sidan så släpper jag inte styre så ofta.

Bengt


Det ligger nog mycket i det du säger om motorbroms.
Om man har hög växel och låg fart så brukar det inte märkas så mycket.
Kan inte påstå att jag kör omkring utan att hålla i styret särskilt mycket, men det händer efter längre körning. Har också märkt att det skiljer från gång till gång, vilket pekar på att motorbromsen inverkar.

När man gasar vid stillastående "roterar" cykeln åt höger... borde inte dragningen vid motorbroms vara åt vänster då? :confused:
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Zedor » 2007-06-15/10:58

Hej igen!

Det verkar logiskt, får nog ta ut hojen på en testtur och kolla lite extra.
En sak till som påverkar är givetvis om man har packning på MC:n och hur den är fördelad och förståss passageraren hur hon/han är fördelad.

Bengt
Zedor
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-01-15/15:48

Inläggav ansod » 2007-06-15/13:45

Det finns ju flera faktorer som kan inverka som t ex vind, vägens lutning, hur man sitter på cykeln m.m.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-15/14:46

Gabbe;14701 skrev:*SNIPP*
När man gasar vid stillastående "roterar" cykeln åt höger... borde inte dragningen vid motorbroms vara åt vänster då? :confused:
*SNIPP*


Jag försökte tänka till lite här, och det begriper ju var och en på detta forum att det var en ganska dödfödd tanke. Hursomhelst, detta var vad jag tänkte:

Om man torrgasar så gungar ju hojen till åt höger. Detta motverkas till stor del men inte helt av hjulens gyrokrafter när maskinen har börjat röra sig och därför är fenomenet inte speciellt märkbart vid dessa tillfällen, likväl så gungar den, bara så mycket mindre.

Här gick jag bet lite :confused: och kunde inte reda ut huruvida cykeln går åt samma håll när man motorbromsar, men skitsamma som man säger på franska. Om man får cykeln att luta lite åt ena hållet, är det inte då rimligt att anta att det blir samma effekt som vid motstyrning - dvs. att hojen styr in i en sväng åt det håll den lutar och därmed kanske drar lite åt ena hållet.

Om det inte var uppenbart tidigare så är det väl nu att tänkande inte tvunget är min starka sida. :o

Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav ansod » 2007-06-15/15:02

Jag försökte en gång jag också - med att tänka alltså. Att motsyra en motorcykel som står upp kan man väl ändå inte göra? -Då styr man ju. Endast den motorcykel som lutar inåt kurvan går väl att motstyra?
Jag ska ut o forska i helgen. Enligt Magnus o Brasse (för er som minns dom) heter det ju så när man inte vet vad man gör. Sen återkommer jag gärna i ämnet. Jag har hittills inte haft några problem med att släppa händer på min R RS men då har jag kanske inte motorbromsat hårt. Däremot går det alldeles utmärkt (om än trögt) att styra den med knäna.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Gabbe » 2007-06-15/15:24

Som Zedor mycket riktigt påpekar så är det mycket annat som inverkar.
Jag har lyckats riktigt bra ibland och mindre bra andra gånger.

Det luktar himla mycket bränd kork i denna tråden... många som försöker tänka? :D
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-15/16:01

Gabbe;14721 skrev:
Det luktar himla mycket bränd kork i denna tråden... många som försöker tänka? :D


OK, point taken. Skall inte göra om det!!!;)
Magnus Brobeck
 


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst