pålitlig verkstad

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

pålitlig verkstad

Inläggav fritze » 2007-06-16/11:21

Hej
Har äntligen fått ihop hojen och har en nyrenoverad växellåda. Drivlagret var helt kass och små metallbitar var i omlopp i lådan. Jag hade en otrolig tur att jag stannade i tid, ett par km till så hade jag fått byta ut hela växellådan!!!
Nu skall jag göra en kontroll och smörja splines i drivaxel - bakväxeln. Vad jag har förstått så är det ett precisionsarbete att sätta ihop det igen så jag söker en bra och pålitlig BMW-verstad i Småland (Bor utanför Växjö)
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-16/12:32

fritze;14771 skrev:Hej
Har äntligen fått ihop hojen och har en nyrenoverad växellåda. Drivlagret var helt kass och små metallbitar var i omlopp i lådan. Jag hade en otrolig tur att jag stannade i tid, ett par km till så hade jag fått byta ut hela växellådan!!!
Nu skall jag göra en kontroll och smörja splines i drivaxel - bakväxeln. Vad jag har förstått så är det ett precisionsarbete att sätta ihop det igen så jag söker en bra och pålitlig BMW-verstad i Småland (Bor utanför Växjö)


Att göra rent och smörja splines:en på kardanaxeln kräver varken specialverktyg eller -kunskaper, däremot en viss noggrannhet samt de rätta 'smörjorna'. Jag gjorde det på ett par timmar på K100RT första gången jag gav mig på det (med god ledning av verkstadshandbok samt detta Forum).
Däremot krävs det nog både vana och en hel del utrustning, om man ska plocka isär själva bakaxelväxeln (vinkelväxeln), men det är å andra sidan inget 'normalt' underhållsjobb utan det handlar i så fall om reparation/renovering.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav fritze » 2007-06-18/20:25

gunnare;14780 skrev:Att göra rent och smörja splines:en på kardanaxeln kräver varken specialverktyg eller -kunskaper, däremot en viss noggrannhet samt de rätta 'smörjorna'. Jag gjorde det på ett par timmar på K100RT första gången jag gav mig på det (med god ledning av verkstadshandbok samt detta Forum).
Däremot krävs det nog både vana och en hel del utrustning, om man ska plocka isär själva bakaxelväxeln (vinkelväxeln), men det är å andra sidan inget 'normalt' underhållsjobb utan det handlar i så fall om reparation/renovering.


Ok, men det var få tips om var det fanns seriösa verkstäder, kanske för att hojarna inte går sönder, men någonstans måste de väl servas.
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-07-03/16:11

fritze;14771 skrev:.........
......så jag söker en bra och pålitlig BMW-verstad i Småland (Bor utanför Växjö)

Hur gick det med att hitta en verkstad i Småland?
Vet att Oves motor öppnade butiker i både Växjö o Vetlanda men inte om dom i samband med det även körde igång verkstäder?
http://193.13.74.188/clients/ovesmotor.htm
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst