Växellåda r1100rt?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växellåda r1100rt?

Inläggav Forsrännaren » 2007-06-16/13:21

Fråga?
Min växellåda går tungt vid växling, dvs. det behövs kraft för att få växeln att gå in. Inga missljud eller annat, och jag har kört 2000 mil totalt med RT'n men det känns som att den går trögare nu. Dax för ett snabbbyte av oljan i lådan eller?:confused:

Någon här som har verkstadshandboken i pdf-format som kan PMa så kan jag kanske få denna? (Eller länkadress)
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Gabbe » 2007-06-16/14:05

Forsrännaren;14781 skrev:Fråga?
Min växellåda går tungt vid växling, dvs. det behövs kraft för att få växeln att gå in. Inga missljud eller annat, och jag har kört 2000 mil totalt med RT'n men det känns som att den går trögare nu. Dax för ett snabbbyte av oljan i lådan eller?:confused:

Någon här som har verkstadshandboken i pdf-format som kan PMa så kan jag kanske få denna? (Eller länkadress)


Jag skickade ett PM...

Om det går tungt så är sannolikheten att oljan orsakar problemet inte så stor, men byta olja kan man nog bara göra för sällan.
Hur mycket har den gått sammanlagt?

Det är också svårt att veta vad som menas med tungt/trögt när man inte har provat den själv. Svårt att säga vad problemet är, men kopplingsproblem kan vara en trolig gissning kanske.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inte oljan?

Inläggav Forsrännaren » 2007-06-16/14:31

OKej, oljebyte blir det vilket fall som hellst.
Nja, den har gått 5400mil.
Kopplingen kan det ju vara, ska dubbelkolla inställningen på kopplingsspelet.
Tack för hjlpen i PM'et
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Gabbe » 2007-06-16/16:34

Forsrännaren;14787 skrev:OKej, oljebyte blir det vilket fall som hellst.
Nja, den har gått 5400mil.
Kopplingen kan det ju vara, ska dubbelkolla inställningen på kopplingsspelet.
Tack för hjlpen i PM'et


Jag slog i rena sirapen sist och har inte upplevt någon skillnad mot innan.
Vet visserligen inte vad det var i tidigare, men konsistensen var rena blasket mot nu. Hade faktiskt förväntat mig någon skillnad.

Kopplingen är kanske lite långsökt också, men kopplar den inte ur riktigt så kan det bli såna problem. De har tydligen haft tendens att klibba i splinesen och det kan kanske bli såna här effekter av det också.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

En tanke bara...

Inläggav Mimmi » 2007-06-16/19:36

Hej!

Detta är ett rent hugskott; kan det vara så enkelt som att det är i något yttre växellänkage det kärvar? De yttre lederna mår inte illa av lite smörjning. För min egen del föredrager jag vitt Litiumfett i sprayförpackning till sådana och liknande smörjställen. Jag har ofta blivit förbluffad över vilken skillnad man märker när även sådana, till synes enkla maskinelement är ordentligt smorda.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

tungväxlad

Inläggav Albert » 2007-06-16/19:38

Har jag förtsått dig rätt att det är just att skifta växel med väexelpedalen som går tungt ?

Är det bara tungt/segt ?
eller är det upphakning också ?
Är det i båda riktningar, upp och ned, eller är det bara i den ena riktningen ?
Gäller det alla växelsteg; är det lika hela tiden/vägen ?

Har cyklen gått på 1 hjul ibland istället för på två ?...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Forsrännaren » 2007-06-17/00:20

Nja det är ju en RT så det borde vara en smärre prestation att få framhjulet att lyfta.
Jag provade att justera in kopplingen lite och det är möjligt att det var felet. Nu verkar växlarna glida in bättre. Smörja lederna är nog bra oxå, tror jag.
Tack för all hjälp!
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

lite morgontrötter

Inläggav Forsrännaren » 2007-06-17/08:51

sitter och funderar, vad betyder klibbar i splinesen?
Jag tror det innebär att den får lite svårt att koppla ur helt, har jag rätt?

Återigen tack för hjälpen!
Forsrännaren
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2006-01-09/11:27

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-17/09:30

Forsrännaren;14838 skrev:sitter och funderar, vad betyder klibbar i splinesen?
Jag tror det innebär att den får lite svårt att koppla ur helt, har jag rätt?

Återigen tack för hjälpen!


Kopplingslamellens centrum sitter 'påträdd' på växellådans ingående axel. Själva lamellen kläms mellan tryckplatta och svänghjul. När du frikopplar, lyfts tryckplattan från lamellen. För att lamellen ska kunna 'släppa taget' när tryckplattan slutar pressa den mot svänghjulet, måste den kunna glida några tiondels mm fram och tillbaka på växellådsaxeln. Om fettet på splinesen ('räfflorna') har hårdnat, så klibbar det och lamellen tar någon sekund på sig att flytta sig så pass att den slutar trycka mot svänghjulet och kan frikoppla ordentligt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

den tröga växlingen

Inläggav Albert » 2007-06-17/18:45

Mina frågor utgår ifrån det jag sett av 4-ventilarens och K'n insida av vädellådan.
Det är en aluminiumcylinder med ett stålhjul som löper i frästa spår i aluminiumcylindern.
OM man drar upp moppen på bakhjulet och växlar kan belastning bli så hög att man trycker sönder de frästa spåren - å då går det ... tungt att växla.

Dålig olja kan leda till liknande resultat.
Kör man för länge på samma olja kan liknande ske.
Tvingar man i växlarna så sker motsvarande skador.

Lådan -kan- vara felshimsad... då går den trögt, men borde gå lätt när den är kall.

Bekant till mig har lyckats köra med för lite olja en gång; ledde till mycket tungväxlad låda (segare än sirap) - det blev dyrt...
Annan bekant till mig tycker att K75 är ett enhjuligt fordon... den lådan kärvar och hakar upp sig...
R1100RT har mer än kraft nog att stegra sig...

ALLT länkage på utsidan -skall- gå lätt; om det kärvar så kärvar växlingen - men knappast till den grad som du beskriver... jag har det dock på min R80/7RT, men det beror på att solenoidens pistong (handikappväxeln från England) rostar fast...
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst