Skötselråd R1150RS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Skötselråd R1150RS

Inläggav r1150rs » 2007-06-17/10:52

Hej!

Är sedan 24h ägare till en mycket fin R1150RS från 2003! En härlig cykel!

Eftersom jag är ny på motorcyklar överhuvud taget har jag lite nybörjarfrågor beträffande hur man bäst vårdar dessa tingestar:

- Tvätt: vanligt bilschampo m. svamp och lågtrycksslang?
- Vax: Vanligt lättflytande bilvax? (akta dekaler)
- Rutan: är det bäst att vaxa den för att bli av med insekter?
- Motordelar, fälgar, m.m.: finns något bra och milt rengöringsmedel?
- Avgasböjar+kat+slutrör: finns något bra rengörings-/ polermedel?

Alla tips emottages tacksamt!

Mvh
r1150rs
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-06/14:35

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-17/12:06

r1150rs;14852 skrev:Är sedan 24h ägare till en mycket fin R1150RS från 2003! En härlig cykel!

Grattissss!
r1150rs;14852 skrev:- Tvätt: vanligt bilschampo m. svamp och lågtrycksslang?
Ja försiktigt runt lager och genomföringar.
r1150rs;14852 skrev:- Vax: Vanligt lättflytande bilvax? (akta dekaler)
Flytande hårdvax till det mesta. Har aldrig haft problem med vaxade dekaler.
r1150rs;14852 skrev:- Rutan: är det bäst att vaxa den för att bli av med insekter?
Nej det blir ofta flammigt, bara blöt och spola. Sitter det hårt ta en trasa blöt låt ligga på rutan mens du tvättar annat, det mjukar upp insekterna.
r1150rs;14852 skrev:- Motordelar, fälgar, m.m.: finns något bra och milt rengöringsmedel?
Bilschampofunkar fint.
r1150rs;14852 skrev:- Avgasböjar+kat+slutrör: finns något bra rengörings-/ polermedel?
Ge sjuton i böjarna o katten de skall ha den färgen. Mkt av det som sitter på ljuddämparkromet är asfalt. Lite lacknafta i trasa på kall dämpare fixar det mesta. Polera inte ihjäl kromet det är tunt.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Boxer-Mange » 2007-06-17/20:54

Vad använder ni på asfaltfläckar på lacken? Finns det något milt men effektivt för det? Lacknafta har jag inte vågat mej på där.
Boxer-Mange
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-06-21/23:58

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-17/21:42

Boxer-Mange;14896 skrev:Vad använder ni på asfaltfläckar på lacken? Finns det något milt men effektivt för det? Lacknafta har jag inte vågat mej på där.


Det går för det mesta bort med vanligt schampoo, förutsatt att man håller lackade ytor väl vaxade. Annars funkar Turtle Supertvätt rätt så bra. Petroleumbaserad avfettning ('tjärlösare') är väl sista utvägen, men då gäller det att vara där och vaxa direkt efter tvätt eftersom avfettningsmedlet även tar bort vaxet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Asfaltfläckar och dessas avlägsnande från olika ytor.

Inläggav Mimmi » 2007-06-17/22:26

För att lösa Edra problem med asfalt- och tjärfläckar å olika detaljer på Eder motorcykel, kunna jag å det varmaste rekommendera vanlig handelsbensin som fläckborttagningsmedel.
Alla vanliga materialier tåla detta ämne, men försiktighet böra iakttagas vid detaljer av plastik. Däremot uppstå inga problem med metalldelar, lackerade såväl som olackerade. Efter en avtvättning med bensin bruka jag för att säkerställa bästa möjliga skydd för de lackerade delarna påföra ett skyddande vaxlager. Detta göres lämpligen med ett vanligt sk. automobilvax som finnes hos Eder närmsta servicestation eller reparationsverkstad.

Ett annat preparat som jag med framgång använt å motordetaljer samt å motorns avloppsrör utan att några skadeverkningar kunnat skönjas vilja jag framhålla CRC Industrial Cleaner. Dock lämnar detta preparat fula fläckar på plastikdetaljer.

Högaktningsfullt teckna jag, dag som ovan
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-17/22:46

Mimmi;14903 skrev:För att lösa Edra problem med asfalt- och tjärfläckar å olika detaljer på Eder motorcykel, kunna jag å det varmaste rekommendera vanlig handelsbensin som fläckborttagningsmedel.
Alla vanliga materialier tåla detta ämne, men försiktighet böra iakttagas vid detaljer av plastik. Däremot uppstå inga problem med metalldelar, lackerade såväl som olackerade. Efter en avtvättning med bensin bruka jag för att säkerställa bästa möjliga skydd för de lackerade delarna påföra ett skyddande vaxlager. Detta göres lämpligen med ett vanligt sk. automobilvax som finnes hos Eder närmsta servicestation eller reparationsverkstad.

Ett annat preparat som jag med framgång använt å motordetaljer samt å motorns avloppsrör utan att några skadeverkningar kunnat skönjas vilja jag framhålla CRC Industrial Cleaner. Dock lämnar detta preparat fula fläckar på plastikdetaljer.

Högaktningsfullt teckna jag, dag som ovan


Bensin? Hade jag aldrig vågat innan du tipsade!
På min pålle är det ju främst översidan av ljuddämparen som drabbas av fastsittande gummi och asfalt. Där ska bensinen i framtiden flöda!

Med risk för såväl tjat som otillbörlig marknadsföring vill jag ändå slå ett slag för Turtle Insect Remover. Dyr som och värd sin vikt i guld. För fronten och rutan; bara att spraya, vänta en minut och sedan använda en nytvättad fluffig och klassblöt mirakeltrasa.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Mimmi » 2007-06-17/22:58

Guzzi-Leif;14905 skrev:...Med risk för såväl tjat som otillbörlig marknadsföring vill jag ändå slå ett slag för Turtle Insect Remover. Dyr som och värd sin vikt i guld...


Hej!

Jag kan bara hålla med! Men detta undermedel har enligt min erfarenhet två nackdelar. Det skadar vaxskiktet, så efter flitigt användande bör man återvaxa behandlade ytor.
Dessutom löser det upp naglar lika bra som insekter!!:eek: :p
Så om man är rädd om dessa sina fingerdetaljer gör man bäst i att inte hålla på och slabba för länge med trasan/svampen. Dessutom rekommenderas att tvätta sig snarast och noggrant efter kontakten med ämnet ifråga!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-17/23:10

Är det någon som skulle kunna tro att Mimmi de senaste dagarna förläst sig på tidskriften 'Motor' av årgång 1949? :confused: ;) :D
Jag har haft en bunt av farfars gamla tidningar liggande framme.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-18/19:10

Ett trevligt latmansknep är HydroWax, tror det är Lahega som säljer just det jag har, men det finns många olika märken, och jag har ingen aning om vilket som är bäst...

Men iallafall, bara att kleta på lite med en svamp på våt hoj och spola av!
Och det har några fler stora fördelar, på alla svåråtkomliga ställen på hojen innemellan överallt är det bara att trycka in svampen och vispa runt lite, och på matta ytor, som hela min mattsvarta hoj tillexempel, men även på skrovlig och matt plast blir det inga vita avlagringar! Jag har sett några Rockster som blivit vaxade med vanligt vax, och de är alldeles gråvita i lacken....

Sen kanske det inte ger samma skydd som vanligt hårdvax, men som sagt på svåråtkomliga ställen kan man ju ändå inte vaxa med det
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst