Hej Torparn, Bjurte, Tregee m fl.
tregee;15443 skrev:Kommer just hem från en 350 mila tripp i Europa med min ST som jag köpte i höstas. Är mycket nöjd och kan varmt rekomendera den för touring körning.
Jag är fortfarande mycket nöjd med min ST-06 som har ESA. Jag kom igår hem från en andra runda i Dolomiterna (sept-06 + juli-07). Bägge gångerna blev det Auto-Zug från och till Hamburg (södra station var Villach respektive München).
Jag kan rekommendera den för både touring och sport (kört tre dar på storbana i år och 2 dar på kartbana).
tregee;15443 skrev:-Fjädringen fungerar suveränt men jag kan förstå vitsen med ESA.Jag fick skruva lite för att få optimal funktion beroende på underlag (går faktiskt att nå skruven när man kör).
ESA:n ger för det första tillgång till ändring av förspänning beroende på last på ett enkelt sätt (vid stillastående). Jag har funnit att Solo + bagage är användbart på
bana för att få bättre frigång. Det som slits (förutom stövlarna) är fotpinnarnas stålstift samt sedan bromspedal och ventilkåporna (bara lite). Motmedel är hängteknik och pådrag genom kurvorna. Man får inse att det inte är en renodlad sporthoj, men det går att köra rätt avancerat och ha mycket skoj på bana.
ESA:n tre dämpningar använder jag flitigt. På bana blir det Sport. På touring blir det Normal eller Komfort beroende på underlag och väta. Regnvåt asfalt går bra ihop med komfortdämpning och mjukare körning.
tregee;15443 skrev:-Den lilla kåpan gör ett fanatastiskt jobb och jag märker ingen skillnad mellan de olika lägena. Jag har ändå höjt mitt styre med ett kit från Tyska MV-motorad. Tycker inte om för lågt styre, det gör ont i längden.....
Kåpglaset upp på motorväg, motvind/hög fart och regn, det skyddar mer upplever jag. Vid högre temperatur får det gärna vara nere för mer kylning av föraren. Den klyvande formen är det bästa jag haft (40 år) i kåpväg, minimal turbulens.
Styret kör jag (185 cm) i högsta läget utom på bana, lägsta läget. Samtidigt sitter jag oftast långt bak (utom vid grus och som omväxling i samhällen)
Armarna får bära en del vikt då inte fartvinden är så hög och då det går nedför, det märker man särskilt i Alperna. Mothåll med benen och rygg avlastar armarna, tankens (kil)form är egentligen bra men den är som vaxad lite för hal för ett textilställ. Nu provade jag Stompgrip som ger grepp mycket lättare och samtidigt skyddar tanken - rekommenderas till alla ST. Mycket bra på en gropig brant alpnedfart! Försök få bort vaxet bara innan ni limmar dit det (T-sprit kanske).
tregee;15443 skrev:-Motorn är en riktig pärla, pigg och med ett enastående vridmoment. Tycker faktiskt att den trivs bättre i denna version än i GS varianten. Nackdelen är att den vill ha 98 oktan. Har dock provat 95 uten att uppleva nån skillnad.
-Bränsleförbrukningen höll sig mellan 0,4 - 0,5 vilket är riktigt bra!
Jag tycker 98-100 oktan ger skarpare ax, i Italien blev det en del Super som är 95 oktan, inte riktigt samma drag. Medelförbrukning 5,3 under resan med en hel del mycket aktiv körning.
tregee;15443 skrev:-Chassiet är lättstyrd och smidigt och samtidigt stabilt i högfart.
Om jag skall säga något negativt så får man vara försiktig med gasen i hårnålskuvorna i Alperna. Med det kraftiga vridmomentet/motorbromsen och kardan-transmissionsglappet så kan det rycka till så man nästan förlorar kontrollen.
Körtekniken uppför med lite pådrag redan i ingång till nedlägget ger inga såna problem. Nedför i de tvära högerhårnålarna är det svårare med en jämn övergång - jag experimenterar där med att använda fotbromsen som mothåll till det lilla gaspådraget och släppa på bromsen då jag vill ha acc. "För sportig körning" enligt BMW, kanske det är så det är tänkt?
tregee;15443 skrev:Trots att jag höjt styret så är det rätt så långt mellan sadel och styre vilket gör att man glider fram mot tanken och får så att säga träsmak i PetterNiklas (Det kan i och för sig bero på mitt nya ställ). Sadeln är i mitt tycke lite för hård och kunde vara lite bekvämare.
Sadeln var det svåraste att vänja sig vid tycker jag också, men har insett fördelarna för bankörning och snabb rakt framkörning - sitt långt bak på den breda delen. Det ger mer vikt på bakhjulet, mindre exponerad överkropp, lägre tyngdpunkt. Den smalare framdelen gör att man når marken lättare med korta ben. Komplettera med Stompgrip, se ovan.
Torparn, som är lång, får väl känna om avstånd mellan dyna o fotpinnar räcker. Jag kör med dynan i nedre läget, men det ger lite obehag i knävecken mot senare delen av dagen om man har för mycket under mc-stället och kört med tårna på fotpinnen i kurvorna. Borde kanske flytta upp dynan för dessa dagar.
tregee;15443 skrev:....
ps. kom på en grej till jag inte gillar, motorn är svartmålad. Snyggt när man rullar ut den ur butiken sedan aldrig mer.....
Det verkar vara en lack som är lätt att hålla ren tycker jag. Efter Italienresan nu med ösregn på bl a grusväg på Schweizersidan av Umbrailpass och 50 mil regn hem igår tog jag ett mc-tvättmedel, högtryck och sen en vanlig handtvätt med schampo, blev som ny igen:D