R1200GS eller R1200ST?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200GS eller R1200ST?

Inläggav Torparen » 2007-06-21/00:10

Drömmer om en ny (bättre begagnad) hoj till nästa säsong, men har synnerligen svårt för att bestämma mig. Så länge jag drömmer så är det inget problem, det är gratis och jag kan drömma om båda. Men så småningom måste jag bestämma mig mellan dessa båda "syskon".
(Senaste upplagan av K1200 var tidigare med i leken, men då den inte har samma uttalade identitet som boxrarna har, fick den stryka på foten.)

Ni får gärna dela med er av era upplevda för och nackdelar på dessa båda hojar. Kanske underlättar det mitt kommande beslut. (Eller kanske blir det ännu svårare.) Jag kör egentligen bara hoj i större utsträckning när det finns inspirerande vägar att åka på, alltså på semestern utomlands. Företrädesvis i Provancé och Rhone de alps, och då ensam i sadeln. Jag kommer inte att använda den som pendlarhoj.

Bild

GS:n, med smeknamnet "Makaroniracer" efter försäljningssuccen i Italien, förefaller vara den mesta allroundcykeln, men är ju så förbaskat vanlig att det blir lite som att åka Volvo.. Dess största fördel är att den sväljer ojämnheter galant, men den har å andra sidan ett så brett och högt styre att man utgör rena ladugårdsporten i 120 km/h. Man hör också ständiga rapporter om turbulens och nackmuskelträning bakom plexiskivan. Hojen verkar förekomma oftast i gult, vilket ju är poppigt, men det matchar inte min kommande jacka.


Bild

ST:n med sin Kölnerdoms-inspirerade framlykta är inte fullt så vanlig och har dessutom ett par strömlinjeformade, snygga och rymliga packväskor i sortimentet. Fjädringsvägen är förstås kortare vilket är ett aber på tjälskotten, men å andra sidan sitter man något framåtlutad och kan marchera i högre tempo utan att det blir tröttande. Denna lite lägre och mer inspirerande körställningen kan säkert även vara en fördel i de Franska alperna. Nackdelen blir förstås lite skarpare benvinkel och dålig möjlighet att sträcka på benen genom stååka. ST:n förekommer i blått och silver, vilket matchar kommande jacka och hjälm riktigt bra.

Voij, voij...vad göra? Hur mycket stötigare är egentligen ST:n i fjädringen?

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2007-06-21/07:01

Av de du nämner skulle jag ta ST:n.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav surfbrother » 2007-06-21/07:56

Torparen;15195 skrev:. ST:n förekommer i blått och silver, vilket matchar kommande jacka och hjälm riktigt bra.

//L-E Jönsson



Tycker att det låter som du redan har bestämt dig! :D
surfbrother
 

Inläggav Kjell Johansson » 2007-06-21/08:35

Jag har skummat igenom det mesta här som finns att läsa om norgeresor ( eftersom jag tänkt mig dit i sommar) och via en länk såg jag då att du åkte en del grus i en reseberättelse av Via mundi. Hur väger du in grusåkningen i valet? Något du lägger på hyllan eller ?

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Motvalls käring

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-21/10:59

Hej Torparen

Lite på gränsen när du frågar efter erfarenheter ST/GS. Jag kör som du kanske vet en R1200RT och tycker att den är värd att ta med i en sådan här utvärdering.

Med ESA kan du på ett kick ändra fjädringen i farten och får den att glida fram på en ordinär svensk tjälskadad väg.

Likaså klarar den galant långa stints i 130+ utan att nacken faller i atomer.

Jag har inte mycket erfarenhet av GS, den var inget alternativ för mig. Däremot var ST ett hett alternativ ganska länge i processen men föll på att jag är inte ung nog för den körställningen (det var något med mage och rygg). :o

PM om du vill ha mer info eller eventuellt en längre provtur.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Bjurte » 2007-06-21/13:06

Jag har kört min ST i lite över 2000 mil nu. Det har bl a blivit en resa genom Norge och en till österrikiska alperna. Mestadels kör jag den dock fram och åter mellan hem och jobb.

I början tyckte jag den var väldigt otymplig och svår att ha och göra med. Kanske berodde på att jag hoppat upp från en 650GS till denna mycket större hoj. Men efter några turer till Tuvängen och bra instruktörer så blev jag mer och mer varm i sadeln och nu tycker jag den är otroligt kul att köra på (nästan) alla vägar och underlag. Jag undviker grus i längsta mån men den funkar där också.

Körställningen går ju att ändra lite genom att sätta styre och sadel i olika lägen. Har dock noterat att styret tar i kåpan på höger sida ifall jag har det i lägsta läget. Det är tydligen så på alla hojar så kolla upp det! Kör oftast med styret i mellanläget och sadeln i lägsta läget.

Jag har bytt ut en del saker på min hoj för att göra den mer personlig och bekväm. Jag har bl a en annan sadel, tonad framruta (som inte fanns original 2005), Remus slip-on och lite kolfiberdetaljer på tank och styre.

Jag har gått i tankarna att kanske byta till en K1200S eller R1200GS men när jag tänker efter och kalkylerar på kammaren så slutar det alltid i att jag faktiskt är väldigt nöjd med vad jag har.

/Björn

PM till mig om du vill se bilder...
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Torparen » 2007-06-21/13:11

surfbrother;15205 skrev:Tycker att det låter som du redan har bestämt dig! :D


Ja, det lutar faktiskt rejält åt ST:n.. :)
Hårnålskurvorna i alperna avverkas så fint de gånger man inte behöver hålla sig kvar i sadeln med hjälp av styret, så det är många gånger jag önskat mig en mer formgjuten placering av ända och knän.

Vad gäller äventyr på grusvägar så nöjer jag mig med att kunna transportera mig på sådant underlag, mest för att grusvägar ibland kan vara vackra och avkopplande att rulla fram på. Dessutom så körde jag paradoxalt nog mer på grusvägar med min förra K75s än vad jag gjort med min R80GS! Således så skulle det inte förvåna mig om jag kör oftare på grusväg om jag köper en ST. Hursomhelst, grusvägskörning är inte avgörande för mitt beslut, båda cyklarna har hjul som är runda..så att säga...

R1200RT är för dyr för mig, så den är ute ur leken - fast jag betvivlar inte dess potential. Intressant dock att den verkar kunna ta tjälskotten med glans, för det är väl i princip samma fjädring som på ST:n?

Det är egentligen det som hela frågeställningen utmynnar i: Fixar fjädringen på ST:n jobbet även på kassa vägar? Och isåfall, måste man ha ESA för att uppnå sådan fjädring, eller är ESA bara en bekvämlighet på annars lika fjädringskomponenter?

Om ST:n gör jobbet på potthålsvägar, vinner den dragkampen överlägset i min personliga jämförelse. Många klagar ju även på GS:ns begränsade stänkskydd och hur skitig hojen och de själva blir under körning i regn. Sådana rapporter har jag inte hört om ST:n, funkar väderskyddet bättre på den?

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Torparen » 2007-06-21/13:17

Bjurte;15219 skrev:Jag har bytt ut en del saker på min hoj för att göra den mer personlig och bekväm. Jag har bl a en annan sadel, tonad framruta (som inte fanns original 2005), Remus slip-on och lite kolfiberdetaljer på tank och styre.

/Björn

PM till mig om du vill se bilder...


Trevligt med input från en ST-ägare. Ni är ju inte så vanligt förekommande verkar det som, (jag mötte bara två stycken under en vecka i frankrike).

Är originalsadeln mycket obekväm eftersom du bytat ut den?

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Eftersom även jag valde ST...

Inläggav AnWi » 2007-06-21/13:34

borde även jag bidra med mina åsikter. Fjädringen på ST är föredömlig! Den fungerar mycket bra på dåliga vägar och jag är helt förbluffad över att den glider fram så smidigt.

Såvitt jag förstått adderar EVA bara vikt och pris för att slippa att vrida på ratten. Fjädringen är helt densamma. [Rätta mej någon om jag har fel].

Till vardags kör jag oftast min R100RT och i jämförelse med den är fjädringen ett stort lyft. Mycket kan nog förklaras i avsevärt längre fjädringsväg.

Den låga tyngdpunkten gör den även till en härlig maskin att köra. Den går nästan lika bra som min RT på grus men så sitter det ju nästan sportdäck på den som standard.

Sittställningen passar mej skapligt men med mina 185cm är jag aningen för lång. Det blir lite ihopvikt om man säger.

Från turbulensproblemen med R100RT, där jag tom kapat ner rutan, upplever jag min ST som ett stort steg framåt. Ett jämt och skönt vindbrus, som jag på RTn bara uppnår genom att ställa mig upp, når mina öron. Däremot märker jag ingen som helst skillnad på inställningen av vindrutan. Oavsett väder och hastighet.

Och visst är väskorna snygga men de rymmer inte särskilt mycket. Skall man ha rejäl packning får man nog kolla på Givi. Trots det har jag originalväskorna.

Köp till pakethållaren för 1500kr från BMW. Den är värd varenda krona.
BMWs GPS-fäste sitter på tanken och är riktigt snyggt. Det tar en kväll eller mer att montera med fungerar perfkt. Man slipper fågelpinne och den sitter nästan perfekt i synfältet.

Lycka till i ditt val.
/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-06-21/20:49

Den egentliga anledningen till att jag bytte sadel var att jag tidigare var återförsäljare för tillverkaren av den nya sadeln (du märker hur jag undviker reklamen :) ). Men efter att jag satt på den nya så tycker jag att jag når ner bättre med fötterna vid stillastående. Det kan bero på att sadeln är skuren lite annorlunda. Eftersom du sa att du inte kör med passagerare så spelar det ju inte så stor roll att passagerarsadeln har en helt annan utformning i framkanten för att underlätta för passagerare att inte glida framåt vid inbromsning.

Jag frågade på BMW om det var någon skillnad alls i hårdhet mellan med och utan ESA eftersom jag inte har ESA (fanns inte på -05). Så det borde betyda att det är samma fjädring, och att det bara är inställningen som sker automatiskt med ESA (när man trycker på knappen). Utan ESA får man använda handkraft och skruvmejsel för att ändra.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-21/21:15

Torparen;15220 skrev:*SNIPP*
R1200RT är för dyr för mig, så den är ute ur leken - fast jag betvivlar inte dess potential. Intressant dock att den verkar kunna ta tjälskotten med glans, för det är väl i princip samma fjädring som på ST:n?

Det är egentligen det som hela frågeställningen utmynnar i: Fixar fjädringen på ST:n jobbet även på kassa vägar? Och isåfall, måste man ha ESA för att uppnå sådan fjädring, eller är ESA bara en bekvämlighet på annars lika fjädringskomponenter?
*SNIPP*

//L-E Jönsson


AnWi;15222 skrev:borde även jag bidra med mina åsikter. Fjädringen på ST är föredömlig! Den fungerar mycket bra på dåliga vägar och jag är helt förbluffad över att den glider fram så smidigt.

Såvitt jag förstått adderar EVA bara vikt och pris för att slippa att vrida på ratten. Fjädringen är helt densamma. [Rätta mej någon om jag har fel].

*SNIPP*
/Anders


Det är vad jag förstår ingen skillnad på komponenterna så därmed bör man kunna justera till ST lika bra som RT med ESA.

Poängen med ESA är ju att man ändrar under färd.

Efter ett par mil med kurvig väg och fin asfalt så kommer en tjälskadad svensk väg som hamrar njurarna ur kroppen och då klick klick så går man från det hårda sportläget till en mjukar komfort. När det bättrar sig så klick klick igen och så är det omjusterat.

Faktum är att det är en klar och tydlig skillnad när man väljer ett nytt läge.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav HMRHMR » 2007-06-21/21:22

Men hörrudu Lars-Eve, du beskriver ju klart och tydligt skillnaderna mellan GS och ST. GS vinner i låga farter på sämre vägar medan ST vinner i högre fart på bättre väg. Båda är suveräna på långfärd. Vad finns mer att tillägga?

Du får nog 17 välja själv! ;)

Varför inte spara din R80 försedd med knotterdäck och köpa en ST?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Torparen » 2007-06-22/10:40

HMR;15263 skrev:Men hörrudu Lars-Eve, du beskriver ju klart och tydligt skillnaderna mellan GS och ST...
............
..................Du får nog 17 välja själv! ;)



Jo, det är sant. Jag tänkte mest köra ut mina motiveringar i etern för att se om det blev några mothugg. Hittils så verkar det dock som om mina funderingar runt modellerna stämmer med verkligheten.
"Risken" att det det blir en ST till nästa säsong är alltså överhängande, dock har jag bara råd, tid, lust att hålla mig med en moppe. "Der Alte" åker alltså ut på blocket efter Norgesvängen i juli.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav runeo » 2007-06-22/13:34

Torparen;15304 skrev:Jo, det är sant. Jag tänkte mest köra ut mina motiveringar i etern för att se om det blev några mothugg. Hittils så verkar det dock som om mina funderingar runt modellerna stämmer med verkligheten.
"Risken" att det det blir en ST till nästa säsong är alltså överhängande, dock har jag bara råd, tid, lust att hålla mig med en moppe. "Der Alte" åker alltså ut på blocket efter Norgesvängen i juli.

//L-E Jönsson


Tänk tanken att prova R1200R innan du köper ST.
Förresten så passar väskorna från ST på R:en.
En totalkompetent cykel för allt utom riktigt grus och offroad!
Beroendeframkallande vägcykel!
Prova!
Bild
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav tregee » 2007-06-24/16:02

Kommer just hem från en 350 mila tripp i Europa med min ST som jag köpte i höstas. Är mycket nöjd och kan varmt rekomendera den för touring körning.

-Fjädringen fungerar suveränt men jag kan förstå vitsen med ESA.Jag fick skruva lite för att få optimal funktion beroende på underlag (går faktiskt att nå skruven när man kör).
-Den lilla kåpan gör ett fanatastiskt jobb och jag märker ingen skillnad mellan de olika lägena. Jag har ändå höjt mitt styre med ett kit från Tyska MV-motorad. Tycker inte om för lågt styre, det gör ont i längden.....
-Motorn är en riktig pärla, pigg och med ett enastående vridmoment. Tycker faktiskt att den trivs bättre i denna version än i GS varianten. Nackdelen är att den vill ha 98 oktan. Har dock provat 95 uten att uppleva nån skillnad.
-Bränsleförbrukningen höll sig mellan 0,4 - 0,5 vilket är riktigt bra!
-Chassiet är lättstyrd och smidigt och samtidigt stabilt i högfart.

Om jag skall säga något negativt så får man vara försiktig med gasen i hårnålskuvorna i Alperna. Med det kraftiga vridmomentet/motorbromsen och kardan-transmissionsglappet så kan det rycka till så man nästan förlorar kontrollen.
Trots att jag höjt styret så är det rätt så långt mellan sadel och styre vilket gör att man glider fram mot tanken och får så att säga träsmak i PetterNiklas (Det kan i och för sig bero på mitt nya ställ). Sadeln är i mitt tycke lite för hård och kunde vara lite bekvämare.

Hade först svårt att förlika mig med lyset (som för övrigt lyser mycket bra) men tycker nu att det är rätt fräckt.

Lycka till med bytet till en ST!

ps. kom på en grej till jag inte gillar, motorn är svartmålad. Snyggt när man rullar ut den ur butiken sedan aldrig mer.....
tregee
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2007-03-27/14:07

Inläggav Taurus » 2007-06-26/20:14

Köp en beg R1200RT ! (?)

Om du inte redan bestämt dig bör du verkligen provköra RTn en längre tur. Sittställningen är upprätt vilket helt tar bort tryck på handlederna vid långfärder.
Samtidigt tycker jag körställningen är helt ok på grusvägar då känslan av kontroll är bättre jämfört med framåtlutad körställning.

Idag hittar du begagnade RT tilll rimliga pengar, vilket blir ungefär som en ny ST. Och då får du både väskor och lite annat som STn saknar. Försök hitta en med ESA som med knapptryckningar ger dig 3 hojar i en: sporthoj - sporttouring - Guldvinge.

Större utbud och bättre priser finner du i Tyskland. Att importera är enkelt. Bågen måste dock ha gott minst 600 mil respektive varit reggad i Tyskland minst 6 mån.
Funderar du på hur det går till rent praktiskt kan du få info då jag importerat från Hamburg.

// S


Torparen;15195 skrev:Drömmer om en ny (bättre begagnad) hoj till nästa säsong, men har synnerligen svårt för att bestämma mig. Så länge jag drömmer så är det inget problem, det är gratis och jag kan drömma om båda. Men så småningom måste jag bestämma mig mellan dessa båda "syskon".
(Senaste upplagan av K1200 var tidigare med i leken, men då den inte har samma uttalade identitet som boxrarna har, fick den stryka på foten.)

Ni får gärna dela med er av era upplevda för och nackdelar på dessa båda hojar. Kanske underlättar det mitt kommande beslut. (Eller kanske blir det ännu svårare.) Jag kör egentligen bara hoj i större utsträckning när det finns inspirerande vägar att åka på, alltså på semestern utomlands. Företrädesvis i Provancé och Rhone de alps, och då ensam i sadeln. Jag kommer inte att använda den som pendlarhoj.

Bild

GS:n, med smeknamnet "Makaroniracer" efter försäljningssuccen i Italien, förefaller vara den mesta allroundcykeln, men är ju så förbaskat vanlig att det blir lite som att åka Volvo.. Dess största fördel är att den sväljer ojämnheter galant, men den har å andra sidan ett så brett och högt styre att man utgör rena ladugårdsporten i 120 km/h. Man hör också ständiga rapporter om turbulens och nackmuskelträning bakom plexiskivan. Hojen verkar förekomma oftast i gult, vilket ju är poppigt, men det matchar inte min kommande jacka.


Bild

ST:n med sin Kölnerdoms-inspirerade framlykta är inte fullt så vanlig och har dessutom ett par strömlinjeformade, snygga och rymliga packväskor i sortimentet. Fjädringsvägen är förstås kortare vilket är ett aber på tjälskotten, men å andra sidan sitter man något framåtlutad och kan marchera i högre tempo utan att det blir tröttande. Denna lite lägre och mer inspirerande körställningen kan säkert även vara en fördel i de Franska alperna. Nackdelen blir förstås lite skarpare benvinkel och dålig möjlighet att sträcka på benen genom stååka. ST:n förekommer i blått och silver, vilket matchar kommande jacka och hjälm riktigt bra.

Voij, voij...vad göra? Hur mycket stötigare är egentligen ST:n i fjädringen?

//L-E Jönsson
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

1200 Gs

Inläggav edtlkar » 2007-06-27/14:24

Är den jag har. Och jag är mycket nöjd med den. Skall erkännas
direkt att min erfarenhet med BMW cyklar är begränsad.
Har inte upplevt det där med stel nacke mm. Efter att rätat upp
rutan så tar jag väldigt lite vind nu.


+ Rak och hög sittställning
+ Tar ojämnheter bra
+ Lugn och fin gång enl mig.
+ Känns smidigare än de japanare i samma storlek jag provat.

- Kan upplevas som turbulent bitvis
- "Vanlig" om det nu upplevs som ett problem

//Lennart
edtlkar
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2007-04-18/13:13

R1200ST-erfarenheter

Inläggav Lennart Jansson » 2007-07-12/22:17

Hej Torparn, Bjurte, Tregee m fl.

tregee;15443 skrev:Kommer just hem från en 350 mila tripp i Europa med min ST som jag köpte i höstas. Är mycket nöjd och kan varmt rekomendera den för touring körning.

Jag är fortfarande mycket nöjd med min ST-06 som har ESA. Jag kom igår hem från en andra runda i Dolomiterna (sept-06 + juli-07). Bägge gångerna blev det Auto-Zug från och till Hamburg (södra station var Villach respektive München).
Jag kan rekommendera den för både touring och sport (kört tre dar på storbana i år och 2 dar på kartbana).

tregee;15443 skrev:-Fjädringen fungerar suveränt men jag kan förstå vitsen med ESA.Jag fick skruva lite för att få optimal funktion beroende på underlag (går faktiskt att nå skruven när man kör).

ESA:n ger för det första tillgång till ändring av förspänning beroende på last på ett enkelt sätt (vid stillastående). Jag har funnit att Solo + bagage är användbart på bana för att få bättre frigång. Det som slits (förutom stövlarna) är fotpinnarnas stålstift samt sedan bromspedal och ventilkåporna (bara lite). Motmedel är hängteknik och pådrag genom kurvorna. Man får inse att det inte är en renodlad sporthoj, men det går att köra rätt avancerat och ha mycket skoj på bana.

ESA:n tre dämpningar använder jag flitigt. På bana blir det Sport. På touring blir det Normal eller Komfort beroende på underlag och väta. Regnvåt asfalt går bra ihop med komfortdämpning och mjukare körning.

tregee;15443 skrev:-Den lilla kåpan gör ett fanatastiskt jobb och jag märker ingen skillnad mellan de olika lägena. Jag har ändå höjt mitt styre med ett kit från Tyska MV-motorad. Tycker inte om för lågt styre, det gör ont i längden.....

Kåpglaset upp på motorväg, motvind/hög fart och regn, det skyddar mer upplever jag. Vid högre temperatur får det gärna vara nere för mer kylning av föraren. Den klyvande formen är det bästa jag haft (40 år) i kåpväg, minimal turbulens.
Styret kör jag (185 cm) i högsta läget utom på bana, lägsta läget. Samtidigt sitter jag oftast långt bak (utom vid grus och som omväxling i samhällen)
Armarna får bära en del vikt då inte fartvinden är så hög och då det går nedför, det märker man särskilt i Alperna. Mothåll med benen och rygg avlastar armarna, tankens (kil)form är egentligen bra men den är som vaxad lite för hal för ett textilställ. Nu provade jag Stompgrip som ger grepp mycket lättare och samtidigt skyddar tanken - rekommenderas till alla ST. Mycket bra på en gropig brant alpnedfart! Försök få bort vaxet bara innan ni limmar dit det (T-sprit kanske).

tregee;15443 skrev:-Motorn är en riktig pärla, pigg och med ett enastående vridmoment. Tycker faktiskt att den trivs bättre i denna version än i GS varianten. Nackdelen är att den vill ha 98 oktan. Har dock provat 95 uten att uppleva nån skillnad.
-Bränsleförbrukningen höll sig mellan 0,4 - 0,5 vilket är riktigt bra!

Jag tycker 98-100 oktan ger skarpare ax, i Italien blev det en del Super som är 95 oktan, inte riktigt samma drag. Medelförbrukning 5,3 under resan med en hel del mycket aktiv körning.

tregee;15443 skrev:-Chassiet är lättstyrd och smidigt och samtidigt stabilt i högfart.

Om jag skall säga något negativt så får man vara försiktig med gasen i hårnålskuvorna i Alperna. Med det kraftiga vridmomentet/motorbromsen och kardan-transmissionsglappet så kan det rycka till så man nästan förlorar kontrollen.

Körtekniken uppför med lite pådrag redan i ingång till nedlägget ger inga såna problem. Nedför i de tvära högerhårnålarna är det svårare med en jämn övergång - jag experimenterar där med att använda fotbromsen som mothåll till det lilla gaspådraget och släppa på bromsen då jag vill ha acc. "För sportig körning" enligt BMW, kanske det är så det är tänkt?

tregee;15443 skrev:Trots att jag höjt styret så är det rätt så långt mellan sadel och styre vilket gör att man glider fram mot tanken och får så att säga träsmak i PetterNiklas (Det kan i och för sig bero på mitt nya ställ). Sadeln är i mitt tycke lite för hård och kunde vara lite bekvämare.

Sadeln var det svåraste att vänja sig vid tycker jag också, men har insett fördelarna för bankörning och snabb rakt framkörning - sitt långt bak på den breda delen. Det ger mer vikt på bakhjulet, mindre exponerad överkropp, lägre tyngdpunkt. Den smalare framdelen gör att man når marken lättare med korta ben. Komplettera med Stompgrip, se ovan.
Torparn, som är lång, får väl känna om avstånd mellan dyna o fotpinnar räcker. Jag kör med dynan i nedre läget, men det ger lite obehag i knävecken mot senare delen av dagen om man har för mycket under mc-stället och kört med tårna på fotpinnen i kurvorna. Borde kanske flytta upp dynan för dessa dagar.

tregee;15443 skrev:....
ps. kom på en grej till jag inte gillar, motorn är svartmålad. Snyggt när man rullar ut den ur butiken sedan aldrig mer.....


Det verkar vara en lack som är lätt att hålla ren tycker jag. Efter Italienresan nu med ösregn på bl a grusväg på Schweizersidan av Umbrailpass och 50 mil regn hem igår tog jag ett mc-tvättmedel, högtryck och sen en vanlig handtvätt med schampo, blev som ny igen:D
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst