Lite mek på R80RT 1983

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lite mek på R80RT 1983

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-21/19:23

Hej på er!
Jag är helt ny här på forumet, bor i Kil, Värmland. Har kört mc till och från i cirka 35 år. Började med Zundapp KS100, KS125, Silverpil, Honda 500 Four, Yamaha SR500.

Har också en Honda XR600R som jag bl a kört Krystallrallyt med, dock ingen favorit och den kommer nog att avyttras till förmån för en R80GS när jag hunnit ikapp med mekandet.....

Köpte mig min första "riktiga" mc i augusti förra året - har hunnit med 800 mil och kan bara konstatera att denna cykel passar mig perfekt.

Rejäl konstruktion utan elektroniskt tjafs, kåpa som gör 100-mils etapperna till en avkopplande njutning samt en motor/växellåda som håller åkandet på en civilicerad nivå och förhoppningsvis medför att körkortet stannar kvar i plånboken.

Den behöver dock lite översyn, bl a skall packningarna i gaffel och slutväxel bytas.

Har Haynes handbok men där står inget om slutväxeln mer än att det är ett jobb för verkstad - är det någon som bytt packningar på slutväxeln på en R80RT?

Skulle också behöva ett verktyg för demontering av avgasmuttern - någon som har en sådan nyckel till salu?

Är också intresserad av motorbågar i avsikt att montera på lite mera ljus - finns det någon som har sådana liggande i garaget?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Håkan » 2007-06-21/21:03

Thomas Jansson;15250 skrev:Hej på er!

Har Haynes handbok men där står inget om slutväxeln mer än att det är ett jobb för verkstad - är det någon som bytt packningar på slutväxeln på en R80RT?

Skulle också behöva ett verktyg för demontering av avgasmuttern - någon som har en sådan nyckel till salu?

Är också intresserad av motorbågar i avsikt att montera på lite mera ljus - finns det någon som har sådana liggande i garaget?


Hej och grattis till hojen du trivs med, har själv tidigare kört "modern" 4-ventilsboxer några år men trivs mycket bättre med 2-ventilsboxern.

Som du skriver anser Haynes att slutväxeln är ett proffsjobb...
Om det är den stora packboxen (radialtätningen) på slutväxeln på din hoj, alltså in mot bromstrumman, som läcker så går ju den att byta utan att demontera slutväxeln. Se till att inte skada några tätningsytor vid demontage av den gamla och skydda den nya tätningen med styv plast el. liknande mot splinsenkopplingen mot hjulet som kan ha vassa kanter.

Avgas verktyget finns att köpa nytt...

Mera ljus på tvåventilarn... Den har ju ingen jätte generator, det har skrivits förr om detta.
I korta ordalag, montera grövre jordkablar till likriktarbryggan, montera en extra pluskabel mellan likriktarbrygga och startmotor (finns ett ledigt flatstift), se till att innre "bröstkåpan" (som generatorn är monterad på) är ordentligt förbunden med batterijord.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-21/21:47

Ja - det räcker nog i dagsläget att byta packningen mot hjulet.

Skall byta bromsar och det verkar som om det läcker något.

Beläggen är inte slitna men tar lite dåligt - kan vara original....

Cykeln har bara gått drygt 9000 så lagren borde klara något år till.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst