Smörjat hjulbultar bak

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Smörjat hjulbultar bak

Inläggav Helmetrock » 2007-06-23/10:49

Jag hade av bakhjulet på Rockstern, och när jag skulle sätta tillbaka det smörjade jag på aluminiumpasta på bultar och ytor eftersom de var angripna av oxider och rost, sen gick jag in och skulle kolla åtdragningsmomenten i instruktionsboken, och där står det att de delar jag smörjade absolut inte får smörjas!! Hjulbultarna var förresten redan smörjade med något genomskinligt fett, och de har bara lossats av BMW verkstäder!

Är det bara att plocka isär och avfetta alltihop, eller är det bara humbug alltihop?

Är det pga åtdragningsmomentet det inte får smörjas eller varför får man inte det?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Ripper » 2007-06-23/11:18

Helmetrock;15363 skrev:Är det pga åtdragningsmomentet det inte får smörjas eller varför får man inte det?


Jag var ordentlig en gång och smorde in bultarna så fint... ...på sex mil var samtliga bultar on the loose... inget kul alls när man kommer in i en böj och det känns som om att man har punktering...

Kan vara en av anledningarna till varför dom inte rekomenderar bultsmörj.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Helmetrock » 2007-06-23/11:39

Riktigt märkligt... Kanske krävs mycket högre moment på smörjade bult? Tyckte de såg så dåliga ut bara...
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-23/11:45

Avsikten är att ge det avsedda åtdragningsmomentet; därför skrivs om det gäller smorda eller osmorda gängor.
Använder du "torrvärdet" på smorda bultar (särskilt om kragen/stödytan mot fälgen fått ett lager) kommer du att dra alldeles för hårt.
Det allra viktigaste för att säkerställa att fälgen inte skallrar loss, är att anliggningsytorna mellan fälg och nav är helt rena. Några gruskorn där kan räcka för att man inte ska få full anliggning och att fälgen blir lös efterhand smutsen mals sönder.

För övrigt kommer hela konceptet från bildvärlden; gamla plåtfälgar är betydligt mer fjädrande samt betydligt segare. Då kan man lägga på lite mer deformation i skruv och fälg för att säkerställa att det inte gängar upp sig. På aluminium får man vara noggrannare med momentet samt (oftast) lita till den högre friktionen i osmorda gängförband.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-23/11:54

Ok, bäst att avfetta och dra ihop torrt då kanske? Men det såg verkligen inte roligt ut på grejerna! Gör det någon skillnad om man torkar bort "nästan" allt, så det bara är en fet yta på grejerna?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-06-23/12:15

Helmetrock;15372 skrev:Ok, bäst att avfetta och dra ihop torrt då kanske? Men det såg verkligen inte roligt ut på grejerna! Gör det någon skillnad om man torkar bort "nästan" allt, så det bara är en fet yta på grejerna?


Fritt från rost, smuts och fett ska det vara för att angivet moment ska vara giltigt. Sedan kan man förstås fråga sig var gränserna går - det finns marginaler överallt. Till exempel skulle jag inte släpa med mig momentnyckeln på semester för att få till det exakt åtdragning vid punka underways...
Viktigast är, som sagt var, skuvarnas anliggningsytor mot fälgen.

Valet är förstås ditt. För egen del skulle jag inte göra om men kanske ha lite extra uppsikt på hjulet ett tag. Varför inte sätta en TippEx-klutt på skruv/fälg så du ser om någon skruv ger sig ut på vandring?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-23/12:38

Guzzi-Leif;15373 skrev:Fritt från rost, smuts och fett ska det vara för att angivet moment ska vara giltigt. Sedan kan man förstås fråga sig var gränserna går - det finns marginaler överallt. Till exempel skulle jag inte släpa med mig momentnyckeln på semester för att få till det exakt åtdragning vid punka underways...
Viktigast är, som sagt var, skuvarnas anliggningsytor mot fälgen.

Valet är förstås ditt. För egen del skulle jag inte göra om men kanske ha lite extra uppsikt på hjulet ett tag. Varför inte sätta en TippEx-klutt på skruv/fälg så du ser om någon skruv ger sig ut på vandring?


Med begränsad erfarenhet av hjulbultar på hojar, men tämligen gedigen sådan av sagda bultar på bilar, har jag ett tips som kanske kan vara en bra kompromiss.
Precis som Leif säger, är det viktigt att inte smörja bultens anliggningsyta mot fälgen (konan eller vad det nu är). Det är den ytan som 'nyper fast' bulten så den inte gängar upp sig. Viktigt att metallen är ren här, det får inte finnas smuts eller oxid/rost! Det är också väsentligt att det är helt rent i anliggningsytan mellan fälg och nav, så att anliggningen där är konstant och med hygglig friktion.
Däremot kan man smörja själva gängan på bulten en smula - jag brukar använda vitt litiumfett på spray, men det går bra med annat fett också. Bara en liten dutt, så man undviker rost och kärvning i gängan, och därmed framtida problem med i värsta fall skurna gängor i navet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-23/12:51

Nu har jag torkat rent alla ytorna, konan på bulten hade jag aldrig smörjat.. Hoppas det sitter kvar ett tag iallafall;)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst