Guzzi-Leif;15373 skrev:Fritt från rost, smuts och fett ska det vara för att angivet moment ska vara giltigt. Sedan kan man förstås fråga sig var gränserna går - det finns marginaler överallt. Till exempel skulle jag inte släpa med mig momentnyckeln på semester för att få till det exakt åtdragning vid punka underways...
Viktigast är, som sagt var, skuvarnas anliggningsytor mot fälgen.
Valet är förstås ditt. För egen del skulle jag inte göra om men kanske ha lite extra uppsikt på hjulet ett tag. Varför inte sätta en TippEx-klutt på skruv/fälg så du ser om någon skruv ger sig ut på vandring?
Med begränsad erfarenhet av hjulbultar på hojar, men tämligen gedigen sådan av sagda bultar på bilar, har jag ett tips som kanske kan vara en bra kompromiss.
Precis som Leif säger, är det viktigt att inte smörja bultens anliggningsyta mot fälgen (konan eller vad det nu är). Det är den ytan som 'nyper fast' bulten så den inte gängar upp sig. Viktigt att metallen är ren här, det får inte finnas smuts eller oxid/rost! Det är också väsentligt att det är helt rent i anliggningsytan mellan fälg och nav, så att anliggningen där är konstant och med hygglig friktion.
Däremot kan man smörja själva gängan på bulten en smula - jag brukar använda vitt litiumfett på spray, men det går bra med annat fett också. Bara en liten dutt, så man undviker rost och kärvning i gängan, och därmed framtida problem med i värsta fall skurna gängor i navet.