Thomas Jansson;15541 skrev:Själv kör jag ju en R80 RT1983 men skulle gärna utöka beståndet med R100RT då jag hittar en maskin med låga mil, 1 ägare, pedantskött o s v.
Kan någon "veteran" hjälpa mig att reda ut....
Vad jag förstått så är det kåpan och styret som skiljer RS och RT åt och att RT har en mera upprätt körställning?
Vad är det som skiljer R 80 och R100 åt - är motorblock och låda lika?
Vad skiljer i ram och chassi förutom att R100 har skiva bak?
Hej.
Jag kanske räknas till veteranerna, jag har i alla fall varit med i klubben sen den startade...
Precis som du skriver är det kåpan och styret som skiljer RS och RT.
RS hade även orginalmonterad oljekylare med termostat. Jag rekomenderar att man monterar en sådan på RT modellen också då kåpan skärmar av lite kylning(det finns många RT med eftermonterad kylare).
R80 och R100 har samma motorblock och låda, det som skiljer är cylindrar, kolvar, toppar, och förgasare. Samt utväxlingsförhållande i slutväxeln.
Ram och chassi, inga skillnader förutom bakbroms.
Som ett kuriosa kan nämnas att alla 70-hk R100modeller mellan 1977-1980 hade 40 mm avgasrör medans alla andra tvåventils boxer har 38 mm avgasrör, (utom dom lite udda R45 och R65 som hade mindre rör, 36 mm vill jag minnas).
Det här förutsätter att man jämför hojar av ungefär samma årgång.
1981 kom galnical belaggda cylindrar, elektronisk tändning, lätt svänghjul, modifierad växelåda.
1985 kom enkelsving (1981 på R80G/S).