R100RS - artikel i Classic Bike

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R100RS - artikel i Classic Bike

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-24/08:16

I senaste numret av Classic Bike skriver Bosse Rindar om R100RS.

Han provar en 78-års modell och redogör för de olika skillnader som fanns på denna modell under åren 78-83.

Superlativerna haglar och han hävdar att knappast någon nyare cykel ännu har kommit upp i "gamlingens" åkkomfort vad avser långfärder...
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav mille » 2007-06-24/14:37

Så sant som det är skrivet...
Mvh Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-25/22:32

Själv kör jag ju en R80 RT1983 men skulle gärna utöka beståndet med R100RT då jag hittar en maskin med låga mil, 1 ägare, pedantskött o s v.

Kan någon "veteran" hjälpa mig att reda ut....

Vad jag förstått så är det kåpan och styret som skiljer RS och RT åt och att RT har en mera upprätt körställning?

Vad är det som skiljer R 80 och R100 åt - är motorblock och låda lika?

Vad skiljer i ram och chassi förutom att R100 har skiva bak?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Boss » 2007-06-26/06:35

Thomas Jansson;15541 skrev:Själv kör jag ju en R80 RT1983 men skulle gärna utöka beståndet med R100RT då jag hittar en maskin med låga mil, 1 ägare, pedantskött o s v.

Kan någon "veteran" hjälpa mig att reda ut....

Vad jag förstått så är det kåpan och styret som skiljer RS och RT åt och att RT har en mera upprätt körställning?

Vad är det som skiljer R 80 och R100 åt - är motorblock och låda lika?

Vad skiljer i ram och chassi förutom att R100 har skiva bak?



Tjenare, utan att veta så himla mycket mer än vad som beskrivs i haynes rep handbok så skulle jag vilja påstå att det är i som du säger. Rt:n är en touringhoj som ger bra skydd bakom den rejäla kåpan. Maskinellt är det nästan inget som skiljer. Jag råkar äga en som är till salu om du är intresserad, metallicblå -83, tre ägare (om jag inte minns fel) 12000 mil med renoverad kardan och slutväxel (14 papp !). Är i bra bruksskick. Pris 25000 papp vill jag ha fast är det någon som vill ge mer är jag alltid öppen för förslag. :)
Se bilder på länk nedan.

http://touringklubben.forumportal.se/viewtopic.php?p=105#105
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav AnWi » 2007-06-26/18:49

Jag har en R100RT som jag inte vill sälja. Det är en otroligt skön maskin för hela året sånär som på sommaren. Den suveräna kåpan, som gör att jag kan åka hela vintern, är nästan en mardröm i fint sommarväder. Den skyddar mot vind och väder men man saknar vinden när det är varmt.
Sittställningen är avkopplande och skön men då jag sitter såpass upprätt blir det svårt för min fru att få tillräcklig plats för axlar och nacke. Vi krockar ofta våra hjälmar och hon kan inte hitta rätt sittställning.

Motor och växellåda är suveräna, lättarbetade och problemfria. Visst, jag hade ett oturligt växellådsras i våras men den har faktiskt gått 13 000 mil, så man skall väl inte klaga.

Fälgarna är inte helt lätta att hålla snygga, det är så trångt. I övrigt håller den sig bra och skitar inte ner sig nämnvärt, inte ens i vinterväder.

Vid jämförelse med min R1200ST är motor och växellåda samt kardan en njutning på R100RT, avsevärt mera skramlig och svårhanterlig på den modernare bågen.

Sittställningen och skönare fjädring är dock avsevärt bättre för min fru men lite jobbigare framåtlutad för mej. Det blir lätt att man hänger på händerna och det är tröttande. Jag jobbar på att använda knän och rygg för att slappna av men det orkar man inte hela tiden.

Jag saknar förvaringsutrymmen på STn. De små låsbara handskfacken RTn har är härliga. Småsaker man behöver finns i låsbara utrymmen. STn har inga sådana. Platsen under sadeln är ett skämt.

Mitt MC-liv känns berikat av de båda modellerna. ST när solen skiner och det är mer än +10°C. RT när vädret är sämre och ner till strax under 0°C.

Rådet jag fått är att inte köpe tidigare än 1981 års modell då en del mer omfattande förbättringar gjorts.

Lycka till i ditt letande. Hoppas du hittar en fin R100RT. Det är en underbar maskin.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Håkan » 2007-06-26/18:50

Thomas Jansson;15541 skrev:Själv kör jag ju en R80 RT1983 men skulle gärna utöka beståndet med R100RT då jag hittar en maskin med låga mil, 1 ägare, pedantskött o s v.

Kan någon "veteran" hjälpa mig att reda ut....

Vad jag förstått så är det kåpan och styret som skiljer RS och RT åt och att RT har en mera upprätt körställning?

Vad är det som skiljer R 80 och R100 åt - är motorblock och låda lika?

Vad skiljer i ram och chassi förutom att R100 har skiva bak?


Hej.
Jag kanske räknas till veteranerna, jag har i alla fall varit med i klubben sen den startade...

Precis som du skriver är det kåpan och styret som skiljer RS och RT.
RS hade även orginalmonterad oljekylare med termostat. Jag rekomenderar att man monterar en sådan på RT modellen också då kåpan skärmar av lite kylning(det finns många RT med eftermonterad kylare).

R80 och R100 har samma motorblock och låda, det som skiljer är cylindrar, kolvar, toppar, och förgasare. Samt utväxlingsförhållande i slutväxeln.

Ram och chassi, inga skillnader förutom bakbroms.

Som ett kuriosa kan nämnas att alla 70-hk R100modeller mellan 1977-1980 hade 40 mm avgasrör medans alla andra tvåventils boxer har 38 mm avgasrör, (utom dom lite udda R45 och R65 som hade mindre rör, 36 mm vill jag minnas).

Det här förutsätter att man jämför hojar av ungefär samma årgång.
1981 kom galnical belaggda cylindrar, elektronisk tändning, lätt svänghjul, modifierad växelåda.
1985 kom enkelsving (1981 på R80G/S).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-06-26/19:50

Dom tidigare RS'n hade inte oljekylare men väl "gälar" i kåpan framför motorn.
Tidiga RS har silvermålade ekerfälgar med två blå ränder och silver-blå tonad färg på kåpan m.m.
Dom har också ATE's fast bromsok fram som kräver konstant justering för att ge bromsverkan. Bak har dom bromstrumma.
Och i motorn sitter en duplex-kamkedja som håller länge samt brytarkontak som kräver justering för att ha samma tändläge på bägge cylindrarna.

NOTERING: Sittdynan på min -76 -RS var för min smak en smula hård och smal, bytte till en komfortsadel som numera inte öppnas åt sidan utan uppåt-bakåt.
Mycket praktiskare med stora väskor.
/tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-26/23:35

Börjar så smått att lära mig lite om de olika modellerna - finns mycket på nätet och har t o m hittat en komplett reservdelskatalog vilken ger betydligt mera info än den röriga Haynes som jag har skaffat....

Bumsarna av den "gamla goda" sorten verkar vara mycket lättmekade, bytte tätningar i framgaffeln vilket var en bagatell.

Det är ju också en helt annan kvalite på BMW än vad som jag hittills varit van vid på japanerna.

Numera inget oljeläckage samt nya belägg gav skapliga bromsar.

Låter betryggande att min R80 RT har samma komponenter som den 20 hästar större R100, borde visa sig i en betydligt större livslängd på motor, låda och transmission.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-26/23:44

AnWi;15578 skrev:Motor och växellåda är suveräna, lättarbetade och problemfria. Visst, jag hade ett oturligt växellådsras i våras men den har faktiskt gått 13 000 mil, så man skall väl inte klaga.

Vid jämförelse med min R1200ST är motor och växellåda samt kardan en njutning på R100RT, avsevärt mera skramlig och svårhanterlig på den modernare bågen.



Jag som har undrat varför alla klagar på BMW´s lådor - det förklarar ju saken om den blivit "sämre" på nyare modeller.....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-06-27/09:27

Hållbarheten på dom gamla boxrarna var mycket bättre än samma årgång av andra märken. Man kunde fixa det mesta vid vägkanten. Ingen inveckad elektronik. Och växellådan kunde man justera ( schima ) in så att växlarna slank in nästan utan ett klonk.
Men. dom var byggda för max 70 hkr, gick man över den gränsen så minskade livslängden vid 90hkr så tog kugghjulen i lådan stryk, kopplingen slirade, i ett enstaka fall har till och med vevaxeln gått av.
Sen var väghållningen inte alls i klass med dagens maskiner.
Gammelbumsarna hade en ställbar styrbroms för att förhindra wobbling, sån styrbroms behövs inte i dagens maskiner.
Som jag skrivit förut så är var bromsarna tillräckliga för 60-,70-talets trafik men i dagens mera intensiva trafik så får man vara mycket mera förutseende när man åker. Tänk på att alla andra har servobromsar och ABS idag.
Om jag får säga det så är /7 bumsarna charmiga hojar men dagens hojar är säkrare i trafiken för den som har lite bråttom.

Kör själv en K11LT och har en R100RS ( trimad till 95hkr ) i mek-garaget.
K11'an har "bara" gått 8000mil medan R100RS'n har passerat 30.000mil med åtskilliga renoveringar under årens lopp. R100RS'n känns som en busig liten sak jämfört med "loket" K11LT. Nästa hoj blir nog en K12GT-II när beg-priserna droppar.
PS. har INTE modifierat K11'an , förutom någon liten detalj, då jag vill ha en tillförlitlig maskin som även /7'an är i orginalskick.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav T. S. » 2007-06-27/10:26

Jag har en R100 RS -82 hemma du är välkommen att komma och titta.
Du bor ju tydligen i grannskapet.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron