Vad skiljer gamla och moderna boxermodeller

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vad skiljer gamla och moderna boxermodeller

Inläggav kalleu » 2007-06-25/00:08

Är en föredetta Bumseåkare som inte har haft nöjet att grensla en senaste
20 åren,åker Transalp just nu men som dom säger"gammal kärlek rostar aldrig"
och tanken att skaffa en boxer växer sig starkare för varje dag,jag har haft en r75/5 72 och r100 med cs kåpan -82 som köptes av Bosse R .Alltså vad skiljer dessa fina hojar.

Stene
kalleu
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-06-24/23:23

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-25/04:15

kalleu;15478 skrev:Är en föredetta Bumseåkare som inte har haft nöjet att grensla en senaste
20 åren,åker Transalp just nu men som dom säger"gammal kärlek rostar aldrig"
och tanken att skaffa en boxer växer sig starkare för varje dag,jag har haft en r75/5 72 och r100 med cs kåpan -82 som köptes av Bosse R .Alltså vad skiljer dessa fina hojar.

Stene


Jag blir lite osäker om du menar mellan serie 5 och 7 vilket är vad du beskriver i frågan eller "Airhead" / "Oilhead" som är gamla/nya generationen. Vad avser skillnaden mellan 5 och 7 ligger utanför mitt område av kunskap.

Jag svarar ganska kortfattat eftersom jag inte är bergis på att det var detta du undrade över.

Man skiljer på Airhead (gamla typen) och Oilhed (nya generationen sedan 1993), skillnaden ligger i att Airheads är rent luftkylda medan Oilheads har ett stödsystem till luftkylningen där motoroljan sprutas på undersidan av kolvarna och sedan pumpas genom en kylare för att förbättra kylningen.

Oilheads finns i tre storlekar, 1100 (93 - ca 2000), 1150 (ca 2000 - 2004) och 1200 (2004 - xx). Alla är fyrventilade i motsats till Air som hade två. Effektuttaget ligger från 80 - 122 hkr beroende på modell och år. De flesta modelerna ligger i häradet 90 - 100 hkr. Följande saker skiljer i huvudsak.

Bränsleinsprutning
"Nästan överliggande kamaxel"
Katalysator (f.o.m ??)
Balansaxel f.o.m. 1200

Vad avser maskinen i övrigt så är det som att jämföra en Volvo - 82 med en 2000-talare. Det är en massa som har blivit modernare och bättre rent tekniskt. Bromsar och väghållning är av en helt annan kaliber idag.

Men som sagt, jag kanske bara slösade din tid genom att skriva detta så se om du kan vara mer specifik.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-25/09:01

mbrobeck;15481 skrev:Oilheads finns i tre storlekar, 1100 (93 - ca 2000), 1150 (ca 2000 - 2004) och 1200 (2004 - xx). Alla är fyrventilade i motsats till Air som hade två. Effektuttaget ligger från 80 - 122 hkr beroende på modell och år. De flesta modelerna ligger i häradet 90 - 100 hkr.

MVH Magnus


Vill komplettera med att "oilheads" även finns i storleken 850 med effektuttaget 71 hk (i bl a R850R) eller ca 55 hk (i t ex R850C, minns inte exakta siffran).
Den finns även som 1200 från ca 1997, med effektuttaget 61 hk i R1200C.

Någon gång 2003-2004 fick "oilhead-boxrarna" även dubbeltändning för att förbättra gången och få renare avgaser, eftersom man haft stora problem med "magerryckningar" ("surging") särskilt på 1150-motorerna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav kalleu » 2007-06-26/19:23

Jag får tacka för informationen,rent körmässigt hur är dom nya när det gäller motorgång ,vibrationer och långa dagsetapper

MVH Stene
kalleu
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-06-24/23:23

Inläggav Marie » 2007-06-26/19:39

gunnare;15491 skrev:eftersom man haft stora problem med "magerryckningar" ("surging") särskilt på 1150-motorerna.


Men snälla Gunnare....
Är det inte R1100-modellerna som är värst när det gäller magerryckningarna?:confused:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-26/22:24

Marie;15585 skrev:Men snälla Gunnare....
Är det inte R1100-modellerna som är värst när det gäller magerryckningarna?:confused:


Jo... det har du rätt i. Tankevurpa eller rent skrivfel av mig, kan inte säga vilket.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-27/00:28

Vad innebär dubbeltändning?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Josef » 2007-06-27/07:01

Thomas Jansson;15605 skrev:Vad innebär dubbeltändning?


Två tändstift per cylinder.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-27/09:03

Misstänkte att det var två stift - ger det både miljö och effektökning?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-27/13:51

Thomas Jansson;15616 skrev:Misstänkte att det var två stift - ger det både miljö och effektökning?


Effektökningen sitter nog inte i tändstiften. Däremot ska det ge bättre förbränning och säkrare tändning, vilket ger bättre gång (alltså inga magerryckningar), lägre förbrukning och lägre emissionsvärden.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

En annan lösning..

Inläggav Mimmi » 2007-06-27/22:20

Thomas Jansson;15616 skrev:Misstänkte att det var två stift - ger det både miljö och effektökning?



Hej!

Genom att montera specialtändstift av märket BRISK så uppnår man nästan samma resultat som med dubbeltändning; dvs en bättre gång. Avgasemissionerna vet jag inte hur de påverkas. De allra flesta moderna BMW är utrustade med reglerad katalysator, så avgasvärdena torde vara bra ändå.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-28/13:31

Satte in irridumstift i min R80 RT - 83.

250 SEK/st - blev påtagligt piggare men det hade den ju blivit med vanliga stift också....

Livslängden borde dock vara betydligt bättre än vanliga stift.

Vad är speciellt med BRISK?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Kalle_B » 2007-06-28/16:29

Thomas Jansson;15706 skrev:Vad är speciellt med BRISK?



Lite OT;) , men du kan ju kolla länken. [url="http://www.ontop.nu/indexhalo.htm"]http://www.ontop.nu/indexhalo.htm[/url]
Kör själv inte med BRISK, men funderar ev. på att skaffa, kör R850R, den uppdaterades aldrig med dubbelstift som R1150.
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Ja, vad är egentligen det speciella?

Inläggav Mimmi » 2007-06-29/21:11

Thomas Jansson;15706 skrev:...

Vad är speciellt med BRISK?


Hej!

Vari BRISK´s speciella egenskap egentligen sitter kan jag inte uttala mig om med 100%: ig säkerhet.
Det enda jag vet är att detta tändstift har en mycket speciell utformning på elektroderna.
Sannolikt är det förutom ett vanligt gnistgap fråga om ett sk. glidgnistgap. Detta innebär att gnistan inte slår över på en och samma plats var gång, utan snarast bildar en skur av gnistor på flera ställen.
Detta torde vara förklaringen till den behagligare och jämnare gången i motorn.
Att inverkan är såpass stor just på en BMW-boxer hänger förmodligen samman med att BMW av tradition går ganska magert, samt att förbränningsrummet är ganska stort. Dessutom kanske inte tändstiftets placering i detsamma är den optimala. Som bekant är det svårare att antända en mager bränsle-luftblandning än en något fetare. Är dessutom förbränningsrummet förhållandevis stort sker inte flamfrontens utbredning i rummet på ett exakt likformigt sätt.
Genom BRISK`s elektrodutformning verkar det som om förbränningen igångsätts på ett säkrare och jämnare sätt.

Det är mycket svårt att beskriva skillnaden verbalt. Jag hör och känner den mycket tydligt. Snarast vill jag beskriva det som om motorn har blivit "rundare", behagligare och mjukare i gången.

Det är precis som att jag kan höra när en eller flera oljebrännare i en ångpanna är rätt inställd; det går liksom inte att förklara med ord. Jag bara vet att nu är allt rätt!:) Det både känns och hörs...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Tidigt?

Inläggav Mimmi » 2007-07-02/19:10

nils-erik;15877 skrev:...ett exempel på tidig applikation är AlfaRomeo med sin modell 164TS ( TS = Twin Spark).



Hej!

Om Du kallar Alfa 164 TS för tidigt exempel, vad kallar Du då Alfa GTA från mitten av sextiotalet?

Eller för den delen Rolls-Royce Silver Ghost från 1907...
Även Bentley hade dubbeltändning på flera modeller, 4½l, Speed Six samt 8l, under tjugotalet. Så som vanligt, när det gäller teknik är det definitivt inget nytt påfund:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-02/20:28

Försvarets JAWA "MC 257" från 50-60 nångång hade också en egen variant av dubbeltändning, med två stift och en tändhatt som man kunde flytta till det andra stiftet om det första inte gick:D

Lite OT: Jag körde på dessa antikviteter för FMCK för några år sedan.

Under en övning låg jag och körde lite lungt när det smäller till av bara !¤"%/#(¤/)(=#&"! och hojen stendör.....

Jag tänkte att nu har den skurit ihop från kolvbult till bakdrev...

Men det var bara ena tändstiftet som gängat ur sig och skjutits upp i tanken:D Bara att skruva tillbaka och fortsätta köra! Undrebara hojat:confused: :rolleyes:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Jodå...

Inläggav Mimmi » 2007-07-02/20:45

nils-erik;15949 skrev:Ojdå, alltid lär man sig nåt.
men man kan ju misstänka att RR o Bentley hade det av andra skäl än prestanda, kanske tillförlitligheten ökade med 100%, för Lucas Electric grundades ju redan 1872 och möjligen hade ett finger med i dessa bilar. ( Joseph Lucas = "Mannen som uppfann mörkret" sägs det ju )




Hej!

Det sägs ju att man aldrig blir för gammal för att lära sig nå´t nytt:) .

Beträffande RR och Bentley, så talar jag om tiden innnan WO´s företag gick i konkurs, försommaren -31, och köptes upp av RR. Det var alltså på den tiden Bentley inte alls vara några diskreta lyxbilar, utan kraftiga högprestandabilar, som det tävlades med flitigt. Bentleylaget vann exempelvis LeMans inte mindre än fem gånger! -24, -27, -28, -29, -30.
Så i fallet Bentley var det helt klart effekten som eftersträvades.

RR däremot var säkert ute efter den fina, lugna gången.

Det dröjde inte länge innan alla WO´s konstruktioner var försvunna efter att företaget fått nya ägare. Det enda de behöll var namnet, emblemet och kylarmaskeringen. Före 1946 var dock inte de båda fabrikaten samma bil, varken effekt- eller karossmässigt sett. Bentley stod för ett lite sportigare sortiment hos RR och kallades "The silent sportscar". Men några "muskelbilar" och fabriksfärdiga tävlingsbilar var det definitivt inte längre.

WO var förbjuden att använda sitt eget namn i bilsammanhang, men startade Lagonda. Samma Lagonda som köptes upp av Aston-Martin och som åtminstone till namnet finns kvar än i dag.

Slutligen; jag har aldrig förstått allt gnäll på LUCAS elsystem:) ! Jag har haft mycket med sådana att göra, och jag tycker de är mycket bra:p !
Att sedan de sämre engelska bilfabrikaten gjorde dåliga installationer är en helt annan sak!
Tänk bara vad LUCAS var moderna, de var mycket tidiga med 12V -system. Vissa fabrikat hade det redan på trettiotalet, och redan under det tidiga femtiotalet var de flesta engelska bilar med 12V försedda. Det märktes inte minst på ljuset, engelska bilar hade tidigt riktigt bra ljus, medan tyska bilar samt övriga med sexvolt system hade brunt ljus redan när de var nya... Men brunt ljus har ju även moderna tyska bilar, beroende på klena kablar och avsaknad av ljusrelä:) .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-02/21:23

nils-erik;15949 skrev:( Joseph Lucas = "Mannen som uppfann mörkret" sägs det ju )


Jag har hört varianten "Edison tände ljuset, Lucas släckte det"...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Hrrrmmm....

Inläggav Mimmi » 2007-07-02/21:40

nils-erik;15949 skrev: ( Joseph Lucas = "Mannen som uppfann mörkret" sägs det ju )


Marie;15960 skrev:Jag har hört varianten "Edison tände ljuset, Lucas släckte det"...



Hej!

[FONT="Fixedsys"][SIZE="4"]
BARA FÖR ATT EN LÖGN UPPREPAS TILLRÄCKLIGT OFTA BLIR DET INTE EN SANNING![/SIZE][/FONT]
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Brisk eller Halo?

Inläggav AnWi » 2007-07-02/21:55

Skall man köpa Brisk eller Halo? När jag tittar på Ontops hemsida ser Halo ut som jag uppfattar resonemanget om Brisk.
Jag vill gärna testa bättre stift till min R1200ST för att se om motorn går bättre på "lean gas" än den gör just nu.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-02/22:54

Angående diskussionen om Lucas.
Min andra passion här i livet är min Triumph TR6 sportbil.
Mimmi har givetvis rätt. I stort sett allt har krånglat genom åren men alldrig Lucas elsystemet.

Varför dricker Engelsmännen varm öl?
De har Lucas kylskåp.
/ Ursäkta avvikelsen från ämnet.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-07-03/09:47


kalleu;15581 skrev:Jag får tacka för informationen,rent körmässigt hur är dom nya när det gäller motorgång ,vibrationer och långa dagsetapper

MVH Stene


Hej

Medan våra vänner här på forumet reder ut vilka Bumsar som har haft Lucas elsystem, var det Gammelbumse eller K1100, så fortsätter vi tråden här. :D

För det första var det ett par saker som förtjänar att nämnas nu när det är mer klart vad som åsyftades.

Bortsett från produktförbättringar som ABS, insprutning osv. så har den Oilhead generationen en del förbättringar på ram och fjädring också. I huvudsak kan man nämna Telelever fram och Paralever bak. Telelevern minskar nignings tendensen vid inbromsning så att man behåller styrgeometrin även vid bromsning, Paralevern eliminerar hissningen från kardanen vid av/påslag. Dessutom försvann lite av klonket i växellådan.

[color=black]Vad avser klonket i växel-lådan så är det ju värt sin egen visa. I princip har varje ny modell av BMW har â€
Magnus Brobeck
 


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst