Tips om ny vindruta till 1150GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tips om ny vindruta till 1150GS

Inläggav Pacman » 2007-06-25/15:06

Njuter av min nyinköpta 1150GS. Dock så tycker jag att det blåser liiiite för mycket för min smak. Ser att det finns en hel skog av olika vindrutor att köpa till hojen. Men det är ju svårt att prova alla :o
Jag är 1,85 lång och kör med öppen hjälm. Någon som är i samma längd och har köpt ny ruta till hojen som ni kan rekommendera ?

Tackar på förhand.
Pacman
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2007-05-18/11:17

Inläggav David_N » 2007-06-27/08:17

Kör själv med rutan från 1150GS Adventure på min GS.
Funkar kalas för mig som är 1,94 lång, iofs använder jag integralhjälm.

"Aventure Rider" har en bra FAQ för olika rutor till GS:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=2841

//David
David_N
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-04-22/16:56

Ergo-Screen

Inläggav Mimmi » 2007-07-04/22:52

Hej!

Jag besväras i mycket hög grad av det dåliga vind/väderskyddet på Gullan. Jag har provat de olika lägena på rutan, men i det bästa läget är det ändå för mycket vind och turbulens. [url="http://www.wunderlich.de/shop.php?rubrik=C&produkt=352&art_id=1223&PHPSESSID=0ea2a33f1d6cb0f4c7459139b5dc25ac"]Jag har hittat en ruta hos Wunderlich, ERGO-Screen.[/url] Den förefaller bra, men eftersom den är ganska dyr, så vågar jag inte handla utan att först höra efter här om det finns någon som har erfarenhet av densamma, och om den är något att ha eller inte.

Tacksam för erfarenheter även av andra rutor, för som det är nu är det rent plågsamt att köra längre sträckor. Hög fart, ja över 120 kör jag aldrig, men redan där är det olidligt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav kirre777 » 2007-07-05/08:32

På min 1150gs provade jag [url="http://www.stopthebuffeting.com/"]tobinators[/url]. De gör att vindrutan kan justeras i betydligt fler lägen än originalinställningen. Man får ju fortfarande prova sig fram eftersom vind och turbulens påverkar föraren olika mycket beroende på hur lång man är osv.

Jag var i alla fall väldigt nöjd med mina tobinators även om jag kanske tycker att de var i dyraste laget. Betydligt billigare än en ny vindruta dock. Observera att det är främst mot turbulensen de hjälper. Vill man ha ett bättre vindskydd kanske man behöver skaffa sig en annan ruta (eller en annan motorcykel).
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Inläggav Hubbiken2 » 2007-07-05/08:33

Det finns en ruta från SECDEM franskt företag som säljs av Axesstrading i Gbg som är mkt bra på en 1200 är den hela 14 cm högre. Det finns bilder o beskrivning i en annan tråd, använd sökfunktionen.
Lägger till att rutan gick på 1400 spänn, vilket i sammanhanget är ett fynd.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Sportster » 2007-07-05/11:34

kirre777;16088 skrev:På min 1150gs provade jag [url="http://www.stopthebuffeting.com/"]tobinators[/url]. De gör att vindrutan kan justeras i betydligt fler lägen än originalinställningen. Man får ju fortfarande prova sig fram eftersom vind och turbulens påverkar föraren olika mycket beroende på hur lång man är osv.


Jag kör sen i våras med Tobinators till min 1150GS som har originalkåpan.
Har med dessa kunnat eliminera all den jobbiga turbulens och luftvibrationer
jag hade innan. Förut vibrerade både hjälm (tänderna!) och överkropp så
mycket så det var otrevligt, oavsett hur kåpan justerades.

Med Tobinators kan man lyfta upp kåpan så luftinsläppet nedtill ökar, vilket
utjämnar vacuumpulserna. Samtidigt har jag vinklat ner kåpan mera. Allt detta
har gjort att det är vilsammare att åka nu.

Kan hålla med om att Tobinatorkitet var dyrt (750-800 Sv kr), men jag tycker
det uppnådde avsedd och utlovad effekt.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst