Högljudd bränslepump R850R

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Högljudd bränslepump R850R

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-25/22:44

Har reagerat på att bränslepumpen i vår R850R -95 låter ganska mycket. Särskilt med lite bränsle i tanken (resonans?) ger den ifrån sig ett klart hörbart surrande - även under körning (i låg fart och med öppet visir) hör jag pumpen, trots att jag har nedsatt hörsel. Såvitt jag kan bedöma är det inget fel på funktionen, och den låter likadant hela tiden. Det är inget skramlande eller skavande ljud, det är bara ett tydligt och ljudligt 'elmotorsurr'.
Hur mycket brukar det låta om bränslepumparna? Finns anledning att vara orolig för pump-haveri? Hojen har ju gått väldigt långt (15.800 mil), och det finns ingen notering om bränslepump i den gedigna service-dokumentationen jag fick med hojen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Boss » 2007-06-26/06:48

Utan att vara expert på just din modell så kan jag rekommendera ett gammalt knep. En kapsyl tvåtaktsolja vid tankning kan hjälpa vid högljudda bränslepumpar eller insprutmunstycke. efter några hundra mil brukar de "rätta till sig". Obs iaktag försiktighet om kat finns, en eller två kapsyler är dock inga problem.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-06-26/22:15

Boss;15552 skrev:Utan att vara expert på just din modell så kan jag rekommendera ett gammalt knep. En kapsyl tvåtaktsolja vid tankning kan hjälpa vid högljudda bränslepumpar eller insprutmunstycke. efter några hundra mil brukar de "rätta till sig". Obs iaktag försiktighet om kat finns, en eller två kapsyler är dock inga problem.


Tack för tipset - just det har jag dock redan prövat, utan märkbart resultat. Kan dock vara värt att prova igen, det kan ju ta ett tag innan 'smörjningen tar'.

Någon som kan ge en vink om hur mycket en 'frisk' bränslepump låter på R850R/R1100R? Min K1200RS har betydligt tystare pump, men å andra sidan är tanken på den hojen inbäddad i kåp-plast som troligen dämpar en hel del resonans, plus att jag har ett Bagster-överdrag på den.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst