Läckage från slutväxeln

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Läckage från slutväxeln

Inläggav Micke » 2007-06-30/12:38

Min R1200GS har behagat börja läcka från slutväxeln. Skulle behöva lite tips om hur man byter packboxen. Någon som kan bistå med sprängsskiss eller råd?

MVH/Michael
Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-30/12:58

En sida som jag börjat använda finns här:

http://maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp

Det verkar vara BMW originalfiche som ligger där - kanon som komplement till den röriga Haynes boken......

Enligt tips som jag fått här på forumet så går det att byta den stora tätningen utan att demontera hela växeln - gäller för gamlingen R80RT.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-30/13:03

http://maxbmwmotorcycles.com/fiche/MainDiagrams.asp?mospid=47824

Nåja - såg väl inte riktigt likadant som på min gamling men visst är det utmärkta bilder!
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Micke » 2007-07-01/18:13

Tack för infon. Ska beställa tätning imorgon.

MVH/Micke
Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43

Inläggav StiffenStorm » 2007-07-02/12:03

Är detta ett vanligt fel på 1200 GS?
StiffenStorm
 

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav kjellf » 2008-06-07/16:43

Det läcker olja från slutväxeln på min 1200gs. Jag tror att det kommer någonstans kring den svarta ringen på utsidan. Finns det någon som har tips om vad som är trasigt och hur jag fixar det.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-06-07/23:49

kjellf skrev:Det läcker olja från slutväxeln på min 1200gs. Jag tror att det kommer någonstans kring den svarta ringen på utsidan. Finns det någon som har tips om vad som är trasigt och hur jag fixar det.

KjellF



Jag tror att det är den här du behöver: 12 33117679862 shaft seal (60X75X8) BUY 1 $16.67 som visas i bild Diagram #33_1265.
Den finns med i en av sprängskisserna i länken ovan http://maxbmwmotorcycles.com/fiche/Main ... spid=47824

Någon på nätet ("JVB" på Advrider) påstår att det är lätt att byta, typ 15-30 min. Vad jag kan se verkar det rimligt (har inte bytt sjäv pga inget behov)
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav kjellf » 2008-06-08/11:48

Tack Glidaren.

Det du skriver är ungefär så långt jag har kommit men 30 minuter hos en märkesverkstad säger inte mig mycket. Innan jag börjar riva isär skulle det vara skoj att veta om det behövs specialverktyg och i vilken ända jag ska börja.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-06-08/12:52

Jag har inget bättre svar tyvärr, för jag har aldrig gjort bytet av denna tätning. Ett antagande från min sida är att man kan ta bort det svarta locket, sedan ta bort låsringen med avsedd låsringstång. Efter det kommer man åt tätningen. Jag vet att detta är en mycket förenklad beskrivning/antagande, men någon här har säkert en servicemanual att bläddra i och ge en bättre beskrivning.

Om du torkar rent och kör, läcker det mer eller har det slutat. Ka tänka mig att om oljan i slutväxeln nyligen bytts kan ev. överskott tryckas ut.

Hur är oljenivån i slutväxeln? minskar det?

Har du garanti kvar och kan få det fixat? Om inte inbillar jag mig att det inte är svindyrt att få gjort.
(vilket är att rekommendera om man är osäker) Å andra sidan är det alltid kul att veta hur man gjör det själv...

Edit: Lägger till länk med bilder på bytet http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=350694
Senast redigerad av Mattias Eriksson 2008-06-14/09:16, redigerad totalt 1 gång.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav kjellf » 2008-06-12/19:03

Nu har jag bytt packbox och förhoppningsvis fixat läckaget.

Det gick riktigt smidigt och utan större huvudbry. Med ett välutrustat garage (oljesug) och några enkla instruktioner hade det ledigt gått på mindre än 30 minuter. Det som tog absolut mest tid var att tömma klumpen på olja. Som hjälp på vägen för de som behöver göra jobbet någon gång listar jag momenten.

En stor del av jobbet är identiskt med ett oljebyte och för det finns det bra instruktioner här:
http://www.r1200gs.info/howto/reardrive.html

När du har kommit till punkt 11 hoppar du ur listan och:
 Bänder loss den svarta plastringen där det läcker olja.
 Låsringen innanför fixas på några sekunder med en skruvmejsel.
 Nu ska packboxen ut. Jag fick ut den med skruvmejsel och lindrigt våld.
 När packboxen var ute torkade jag rent där den gamla hade varit.
 Sedan tog jag en titt på den nya packboxen och pillade bort det lilla grus som hade hamnat där + tog några droppar olja på den.
 Sedan tryckte jag försiktigt in den nya packboxen med tummkraft. Den gamla packboxen fick göra tjänst som distans.
 Låsringen monterades på plats.
 Plastringen trycktes på plats.

Nu är det bara till att hoppa in i listan igen och fylla på olja. Hållet oljan ska in i är inte stort och vågrätt vilket gör det lite lurigt att hälla i oljan. Jag använder en flaska från Intersport med plastslang och trycker försiktigt in oljan.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-06-12/20:15

Bra, värdefull info! Det var inte särskilt kostsamt heller antar jag?
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav oskobe » 2008-06-13/07:15

GLIDARN skrev:Bra, värdefull info! Det var inte särskilt kostsamt heller antar jag?


En månad efter garantin gått ut började min läcka på samma ställe som ovan. 1300 på verkstan. Ett år senare började det rinna olja ner på fälgen. Visade sig att både den "bakre" hjulaxeltätningen och tätningen fram mot motorn läckte. Kostnad 4300 varav material 100 kr. Inget kul och garanterat inget billigare än kedja.
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav kjellf » 2008-06-13/16:27

GLIDARN skrev:Bra, värdefull info! Det var inte särskilt kostsamt heller antar jag?



Packboxen kostade 151 kr. Jag trodde grabben skämtade med mig, en reservdel för under 300 kr :D . Till det kom 2,5 dl växellådsolja vilken är betydligt billigare än motorolja.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-06-14/09:19

Hittade länk med bilder på byte av yttre axeltätning: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=350694
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-06-14/09:21

kjellf skrev:
GLIDARN skrev:Bra, värdefull info! Det var inte särskilt kostsamt heller antar jag?



Packboxen kostade 151 kr. Jag trodde grabben skämtade med mig, en reservdel för under 300 kr :D . Till det kom 2,5 dl växellådsolja vilken är betydligt billigare än motorolja.

KjellF



Jo, verkstad/personal kostnaden är ju som bekant drivande vid service och reparationer.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-06-14/09:26

oskobe skrev:
GLIDARN skrev:Bra, värdefull info! Det var inte särskilt kostsamt heller antar jag?


En månad efter garantin gått ut började min läcka på samma ställe som ovan. 1300 på verkstan. Ett år senare började det rinna olja ner på fälgen. Visade sig att både den "bakre" hjulaxeltätningen och tätningen fram mot motorn läckte. Kostnad 4300 varav material 100 kr. Inget kul och garanterat inget billigare än kedja.


Den inre axeltätningen är ju jobbigare att byta, vad jag förstår så byttes hela slutväxeln när den inre tätningen läckte, tidigare. Tidagre var det ju dåligt med instruktioner hur man river slutväxeln på 1200an, jag vet inte hur det är nu, kanske manualerna är kompletterade.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav YoungGrasshopper » 2019-06-29/13:32

Hallå på er! Jag ville bara göra en kort uppföljning och berätta hur det gick i ärendet.

Efter att jag skrev inlägget här på forumet så bestämde jag mig för att "chansa" och åka hela vägen till Gällivare där jag bor över sommaren. Det krävde att växellådsolja först toppades upp i slutväxeln. Dock är påfyllnadshålet samma hål som fartmätaren sitter fastmonterad i på min GS från 2008. Dessutom måste bakdäcket tas loss för att komma åt hålet. Därför svängde jag förbi på en lokal snöskotermekaniker i Alta.

Mekanikern konstaterade dock snabbt att hela lagret var trasigt och omedelbart behövde bytas. Jämmer och elände, jag beskrev min olycka på Gällivare MC-klubbs facebooksida och undrade om någon kunde hjälpa mig att byta lager om jag iallafall lyckades bogsera cykeln dit.

Döm om min förvåning när det fem minuter senare dimper in ett meddelande på Messenger med en man från Gällivare MC-klubb som dels A) bor i Alta och dels B) har en renoverad slutväxel hemma hos sej som jag kunde få köpa.

Jag for ner på bankomaten, tog ut 6000 NOK (ca 6400 SEK) för slutväxeln, åkte tillbaka till snöskotermekanikern som bytte delar (helt utan instruktioner och utan att någonsin ha mekat med en GS innan, cred till den mannen) för ytterligare 2100 SEK.

Så hela eländet tog 4,5h extra i Alta och jag blev 8500 SEK fattigare. Jag misstänker att framförallt delarna är billigare i Sverige, och arbetskraft likaså. Aja, där och då var det en mycket prisvärd lösning för att kunna forsätta min MC-semester och köra vidare.

Nu har jag dessutom min slutväxel med trasigt lager fastspänt på passagerarplatsen på GSen... Den ska jag riva och felsöka när jag kommer hem-hem till Småland om ett par månader.
Bilagor
Skärmavbild 2019-06-29 kl. 14.31.39.png
Skärmavbild 2019-06-29 kl. 14.31.25.png
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: Läckage från slutväxeln

Inläggav Roger Gross » 2019-06-29/16:23

Om vi avser läckage via den svarta plastringen på bakväxelns utsida så är bytet av tätning både snabbt och förhållandevis enkelt.
Men någon skriver längre upp i tråden att han tog bort den läckande tätningen med en skruvmejsel och milt våld.
Detta är en obra metod med risk för skador på de finbearbetade stålytorna. Den metod som rekommenderas är att man borrar två hål i den defekta tätningen, drar i två träskruv i hålen och genom att använda skruvarna som handtag tar bort tätningen. Inga konstigheter montera den nya tätningen eftersom den ska tryckas in tills den bottnar i hålet.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst