Ännu ett oljebyte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ännu ett oljebyte

Inläggav Tundra_OLD » 2007-06-30/19:20

Då va det dax för oljebyte i slutväxel & annat som döljer sig i "benet" på 1150gs:en. Men hur?. Finns det ngn som kan vara vänlig och donera lite kunskap om nivåpluggar, på och avtappnings dito, så skall jag genast sätta igång, jag lovar.:confused:
Tundra_OLD
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2006-04-01/17:35

Lätt som en plätt!

Inläggav Mimmi » 2007-06-30/21:17

Tundra;15814 skrev:Då va det dax för oljebyte i slutväxel & annat som döljer sig i "benet" på 1150gs:en. Men hur?. Finns det ngn som kan vara vänlig och donera lite kunskap om nivåpluggar, på och avtappnings dito, så skall jag genast sätta igång, jag lovar.:confused:



Hej!

I baksvingen på en 1150 finns enbart kardanaxeln, som inte går i oljebad.
Däremot har Du olja i slutväxeln.
För att byta den behöver Du;
1. Transmissionsolja SAE 90 GL5 ca: 2,3 dl(själv använder jag Spectro helsyntet 75W140GL5, luktar knappast alls)
2. Nya pluggbrickor
3. En momentnyckel

Lycka till!:)

Kör motorcykeln varm, så rinner det ur bättre. Avtappningen sitter i botten av slutväxeln, och har en 19mm sexkantskalle. Påfyllningen sitter ungefär på mitten, lite i bakkant och är en plugg med 6mm inbus. Gör rent avtappningspluggens magnet.
Speciell nivåplugg finnes ej, utan oljenivån skall stå i jämnhöjd med de nedre gängorna i påfyllningshålet då allt är rätt, motorcykeln skall stå i våg, både i längs- och tvärled.

Montera nya pluggbrickor.

Drag åt pluggarna med följande moment:

Avtappning: 23Nm
Påfyllning: 23Nm
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Tundra_OLD » 2007-07-01/13:26

Alltså... Det är bara att tacka. Man tackar.:D
Tundra_OLD
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2006-04-01/17:35


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst