Lämplig smörja för avgasmutter?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lämplig smörja för avgasmutter?

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-30/19:48

Lossade avgasmuttrarna - inte utan besvär.

Ångrade kanske att jag inte skar upp dem.

Efter rengörning fettade jag in gängorna med molybdendisulfidfett, skall klara 1100 grader.

Är det rätt smörja - i Haynes anger de någon form av kopparpasta.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav henrikk1200rs » 2007-06-30/22:05

vet inte vad detta moly-------- är men jag användar altid kopparpasta det kan köpas på alla biltillbehörs affärer ibland på macken ock såklart på hotrod heaven (biltema)
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-30/23:23

Jag har kopparpasta också - när det gäller t ex luftskruvar på bromsok (bil) tycker jag dock molyn funkar bättre än kopparpastan.

Kanske har det inte så stor betydelse vad man väljer....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Thomas Jansson » 2007-06-30/23:25

Avgasmuttrarna är för övrigt den 1:a svaga punkten i konstruktionen som jag identifierat - att skruva ihop två delar på ett så utsatt ställe som avgasmuttern och dessutom båda materialen i alu är lite vågat....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Helmetrock » 2007-07-01/09:57

Är grejerna av ALU är det väl ALU och inte kopparpasta som gäller? Eller tål den inte så hög temperatur?? För galvaniska strömmar tänkte jag...
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-07-01/12:46

Biltema har både Alupasta och kopparpasta. Alupastan går att använda till de flesta förband som en never-sieze. Kopparpastan gillar inte aluminium och kan orsaka groppfrätning. I båtmotorer med aludetaljer är Cupasta nono. Molybdendisulfitfett är mkt hållbar men den håller inte 1100 grader särskilt bra i en längre tid då är Cu- och Alpasta bättre.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Tundra_OLD » 2007-07-01/13:33

Vi minns väl Bosse bilmeck. Med maltwiskey och kopparpasta kommer man långt. Väldigt långt... eh.
Tundra_OLD
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2006-04-01/17:35

Inläggav Albert » 2007-07-03/18:47

Du behöver ett fett/pasta som tål upp till 1000'C - det gör inte de som rekommenderats ovan...

Kopparpasta är bättre än aluminiumpasta - jag har testat ngr ggr på 90-talet.
Men båda pastorna bränns bort och "härdar" varvid det blir lika ... svårt att lossa muttern som om du bara smort gängorna med olja när du drog fast den; vilket jag också testat.

Själv använder jag enbart Omega 99 till avgasmuttrarna och tändstiften.
http://www.smorjteknik.se
Sedan jag började använda 99:an så har jag aldrig haft problem med att lossa avgasmuttrar och tändstift.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-03/21:11

Den Molykote alupastan vi har på jobbet klarar 12-13 000 grader! För varmare grejer har vi någon nickelpasta om jag inte minns fel... Används dock så sällan det bara går på grund av giftigheten!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Albert » 2007-07-03/23:43

Intressant... 12-13 000'C (SIC)... var kommer den uppgiften ifrån ?...

Kollade på http://www.hmsassist.com/GALINDBERG/content/frame.asp?mode=FromHentSubmitSeek&Direction=Next
...finns ingen Alu-pasta där som jag kunde hitta i all hast...
650'C var den högsta tempraturtålighet som jag hittade på deras smörjpastor...

650'C kan dock kanske räcka. Jag har använt en liknande produkt som hade just 650'C som max tålighet - o den var helt ok även om Omega 99 är klart bättre.

För den intresserade så är producentens hemsida:
http://www.dowcorning.com/home/MolykoteHome.aspx

Omega har en pasta som klarar mycket höga tempraturer, 99N, 1260'C ned till minus 180'C. http://www.smorjteknik.se del av Magna Industrial Ltd, Hong Kong, Omega Division.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-07-04/00:13

T.o.m. Biltema's alupasta ska klara upp till 1100 grader.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83243

Det vi använde på jobb förr klarade 1300 grader (kommer ej ihåg märket).
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-04/18:45

Lite märkligt egentligen, koppar smälter väl vid 600 grader nånstans?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-07-05/00:03

Helmetrock;16065 skrev:Lite märkligt egentligen, koppar smälter väl vid 600 grader nånstans?


Jag har inget riktigt bra svar på det, men det beror nog på vilken form av aluminium de använder i pastan. Ren aluminium smälter vid 660 grader, men aluminiumoxid smälter vid upp emot 2000 grader.
Sen kan det kanske ökas genom att blanda i en massa andra kul substanser.

Koppar smälter vid 1084 grader.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-07-05/08:29

Har vi ingen kemikunnig på forumet som kan bringa lite ljus över detta??
Det är lite för mkt snillen-spekulerar över tråden. :D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-05/11:42

"Ibland göra vi så och ibland göra vi si men alltid vi göra rätt". (Svensk politiker - 1700-talet)

Jodå - det ligger en del kemi i saken - det är inte självklart att den ena eller andra pastan funkar just p g a kemin mellan de olika ämnena som ingår.

Jag tycker dock att spekulationerna som sker i tråden väcker en del frågeställningar som kan vara bra att ha med sig då man träffar en riktig specialist.

T ex vissa pastor och båtmotorer, motsvara ju lite av körning på saltade vägar.

Jag skall ringa till några firmor, t ex G A Lindberg - frågan kommer att ha ett bra svar innan jag monterar isär avgaseriet på min G/S i höst. På den duger bara det bästa och jag kommer att skära upp muttrarna direkt...

På RT får molyn vara kvar - det gör mera skada än nytta att skruva då gängorna inte är helt 100%.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-07-05/15:54

Hej Thomas!
Med tanke på föregående ägare kan jag aldrig tänka mej att du ska behöva skära av avgasmuttrarna på GSen. Prova med rätt verktyg först.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-05/23:49

Tveksamt om Larsson lossat muttrarna - han har för övrigt bara ägt cykeln i cirka 2 år.

Jodå - jag har lånat rätt verktyg, en rejäl pjäs i gjutjärn.

Skall kolla vad nya muttrar kostar.

Är de inte alltför dyra är det nog värt att offra dem. Jag åker nog på att bygga om systemet lite, bakre dämparen är utbytt och samlingsburken ser lite vissen ut.

Nu ligger en lite för öppen piratdämpare strax under vänstra packväskan, bättre än originalet som ju stal mycket plats för väskan. Nuvarande placering är dock OK - räknar med att placera ett extra batteri i vänstra lådan och det mår nog bra av lite värme.

I morgon bär det för övrigt av till Kumla för att få hem lite nya avgasdetaljer till RT:n, skall bli trevligt att börja åka med kåpa igen - utan känns det som knoppen håller på att lossa.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Albert » 2007-07-06/23:17

Muttrarna kostar kring en hundring styck.
Om du lyfter BMWn när du försöker lossa den högra => spräck bort den istället för att riskera gängorna i toppen.

Om du skulle få för dig att börja med den vänstra muttern och den sitter som gjuten så är risken stor att du tar i så du råkar välta cykeln åt höger... - sittern den vänstra muttern så hårt att du börjar tippa cykeln åt höger => spräck bort muttern!

När du monterar de nya muttrarna - var generös med den smörjpasta du väljer. Du behöver inte dra åt "för kung och fosterland" när du återmonterar krökarna. Tycker själv att 2-3kg ngt räcker och blir över - brukar bli tätt.

Obsevera de två tätningsringarna i ros-muttern. Du kan ev., behöva nya; de brukar hålla, men kolla o se att de är ok.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-12/15:14

Tack för de konkreta råden!

På RT satt de alltför hårt och med dagens kunskap hade jag späckt muttrarna...

Köper hem ett par muttrar till G/S - för ett par hundra är det ingen ide att chansa även om de inte sitter för hårt.

Skärningsrisken är ju stor även efter att man lossat muttrarna och det kan nog vara bra att få isär det hela så helt som möjligt samt återmontera med rikligt med fett.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst