Elfrågor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Elfrågor

Inläggav Helmetrock » 2007-07-01/13:10

Jag undrar om någon har koll på elsystemet på GS/R/Rockster?

Jag tror de är ganska lika, men det är iallafall en Rockster jag har.

Dels undrar jag vad den kontakten som sitter på höger sida vid sadeln faststripad på ramen är till? Och om den är inkopplad någonstans, för jag får ingen ström i den vare sig med tändningen av eller på, har inte kollat med motorn på än. Jag hittar den inte i Clymers kopplingsschema. Den har en Grön/vit och en grön/gul kabel och kontakten påminner om dem på insprutarna med en sån där låsbygel.

Sen undrar jag vad Load Relief Relay är för något? Det finns med i Clymers kopplingsschema, men jag hittar inget om det i kapitlen.

Och förresten, vad är det för skillnad på U.S och U.K modellerna? Och vilken såldes i Sverige? Kanske en tredje eller femte variant som Clymer inte har med?

/Rickard
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Sportster » 2007-07-01/21:46

Hej,

Detta har vart uppe förut i forumet. Vet inte om svaret blev glasklart:
http://forum.bmw-mc-klubben.se/archive/index.php?t-161.html

"Load Relief Relay" gissar jag låter som "avlastningsrelä". Kan det vara
ett relä som bryter andra elförbrukare när startmotorn går?
Jag bara gissar, men det verkar rimligt.

Kan det vara avgasreningen som skiljer US mot UK?
Amerikanarna har annan standard för glödlampor i bilar, kanske även
gäller hojar?

PS.
Det blev ingen Buell?
DS.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Helmetrock » 2007-07-01/22:01

Ok, det där reläet verkar rimligt, ska försöka lura ut skillnaderna mellan UK och US! Men jag har kollat lite mer på den där kontakten, och den ENA kabeln ger ström med motorn på, den andra ger aldrig ström vad jag märkt, men den är inte jord heller!!! Dock kopplade jag GPSen på plus, och jordade på ett annat ställe. Var lite andra märkligheter med kontakten också....

Och angående Buellen, så står det mellan en sån och en 1150GS den dan jag blir får obegränsat med pengar och plats:D Just nu saknas båda...
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-02/17:58

Skillnaden mellan UK o US/Eur kan ha (bland annat) med framlampans reflektor att göra. Dom kör ju på en annan sida av vägen där...
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Helmetrock » 2007-07-02/18:30

Ripper;15937 skrev:Skillnaden mellan UK o US/Eur kan ha (bland annat) med framlampans reflektor att göra. Dom kör ju på en annan sida av vägen där...
Nej, så tror jag inte att det är, på GS/R går det nämligen att ställa in vilket håll halvljuset ska lysa åt! Man vrider på en liten grej bakom kåpan runt reflektorn.
Det har nog ändå inte med elsystemet att göra...

Skulle nog snarare tro att U.K. har positiv jord och 6 volt för att engelsmännen ska känna sig hemma:D De säljer dem säkert som BSA 1150 eller något, så tror de konservativa Engelsmännen att det är Engelsk;)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Avlastningsrelä.

Inläggav Mimmi » 2007-07-02/18:51

Helmetrock;15860 skrev:Sen undrar jag vad Load Relief Relay är för något? Det finns med i Clymers kopplingsschema, men jag hittar inget om det i kapitlen.


/Rickard


Sportster;15900 skrev:Hej,

"Load Relief Relay" gissar jag låter som "avlastningsrelä". Kan det vara
ett relä som bryter andra elförbrukare när startmotorn går?
Jag bara gissar, men det verkar rimligt.



Hej!

Det är alldeles rätt gissat:)
Detta relä innebär att allt som inte har med motorns gång (utom ABS-enheten) kopplas bort när startmotorn är inkopplad. Det är tacknämligt; på så vis behöver man aldrig tänka på att för exempel stänga av ljuset vid start...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-02/20:49

Helmetrock;15939 skrev:Skulle nog snarare tro att U.K. har positiv jord och 6 volt för att engelsmännen ska känna sig hemma:D De säljer dem säkert som BSA 1150 eller något, så tror de konservativa Engelsmännen att det är Engelsk;)


Och så är sannolikt allt elektriskt av fabrikat Lucas för att säkerställa ett kompakt mörker..... :D

BSA? Skulle det inte gå att misstolka BMW som Britische MotorenWerke ? (borde väl gå att få till nånting med den innebörden även på engelska?)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-02/21:30

Hihihi:D
Tänkte mer på Opel-Vauxhall;)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-07-03/08:28

Marie;15956 skrev:BSA? Skulle det inte gå att misstolka BMW som Britische MotorenWerke ? (borde väl gå att få till nånting med den innebörden även på engelska?)


Tja, British Motor Works t.ex. - svårare än så borde det väl inte vara? :p
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst