Stötdämpare bak R80 G/S 1981

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Stötdämpare bak R80 G/S 1981

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-02/10:12

Var och hämtade nya pärlan, en av de första G/S maskinerna. Ett ypperligt skick, mätaren visar knappt 4000 mil och den har med tanke på skicket knappast kunnat slagit runt.

En kanonmaskin som skall ersätta min Honda XR 600 R som grus, bus och vintermaskin.

Var ute med grabben och körde lite grusväg och det var en helt ny upplevelse - det roligaste jag åkt på hittills!

Ehuru - standarddämparen bak kunde vara lite styvare - i varje fall för två personer.

Vad gör man - renovera eller är det vanligast att ersätta standarddämparen med en Öhlinare?

PS
Värt att notera är att min grabb upplevde G/S :en som bekvämare än R80 RT tack vare den längre dynan utan ankstjärt...
DS
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav T. S. » 2007-07-02/13:57

Har du köpt Larssons GS.
Upplevde det samma med min 1150 En ny dimension i MC åkandet.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-02/16:11

Ja - det är Larsson´s gamla maskin - den här världen är tydligen inte så stor....

Jag har tittat på den varje dag sedan den kom ut på blocket. Hade egentligen inte tänkt köpa någon nu då jag har för många projekt på gång men när R89 RT blivit stående i väntan på delar blev begäret för stort!

Det lustiga med den är att det var den första G/S av den här typen som jag sett (vid BMW´s vårvisning) och jag bestämde mig för att en sådan skall jag ha när rätt tillfälle ges. Jag kände överhuvudtaget inte till maskintypen alls innan jag såg den.

Nu råkade det ju bli just den maskinen också....

De nyare modellerna finner jag helt ointresanta för min del då jag gillar det enkla.

Mycket lättkörd och trevlig på alla sätt, ovanligt fin på trånga krypkörningar.

Åker du också på vinterträffar?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Det blir nog...

Inläggav Mimmi » 2007-07-02/18:56

Thomas Jansson;15923 skrev:...
Vad gör man - renovera eller är det vanligast att ersätta standarddämparen med en Öhlinare?...S
DS


... att byta fjäderbenet är jag rädd. Originalet går med till visshet gränsande sannolikhet ej att renovera/åtgärda.

Men det finns andra alternativ än Öhlins. Såväl Wilbers som WP tillverkar sådana komponenter.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-02/20:24

Grattis till en verkligt fin och välskött motorcykel.
Jodå vi gamla boxeråkare i omgivningen känner varandra sen mer än 25 år tillbaka.
Nej jag körde på vintern när jag körde med sidvagn men sen har det inte blivit av. Jag avslutar varje år med Ruskträffen i Eskilstuna,
en träff att rekomendera, sen ställer jag in när den första snön kommer.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-02/21:09

Mimmi - tack för tipsen angående dämparen. Skall sondera lite avseende inköpsställen. Har du några tips på bra inköpsställen?
Får väl börja lägga undan lite av veckopengen misstänker jag....

Old Boxer, ja den verkar mycket välskött. Skall bocka till ett par alulådor av passande storlek inrymmandes ett extra batteri. Fick tips av Larsson för GS-träffen och dit måste man ju ta sig för att inhysta lite friska ideer även om flertalet där kör betydligt nyare maskiner.

Idag var jag och grabben ute på en 10-milatur vilket gav lite träsmak, original långdyna som följde med är ingen höjdare. Enkelsitsen åker på igen så snart jag fått igång RT´n igen.

Ruskträffen verkar kul, vet inte om jag lider av något syndrom men jag gillar att åka nattetid, höstar och tidig vår och även vintertid.

Vintertid på natten är förståss höjdpunkten....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Adresser...

Inläggav Mimmi » 2007-07-02/21:44

Thomas Jansson;15959 skrev:Mimmi - tack för tipsen angående dämparen. Skall sondera lite avseende inköpsställen. Har du några tips på bra inköpsställen?
Får väl börja lägga undan lite av veckopengen misstänker jag....


Hej!

Öhlins kan man ju köpa på vilken mc-firma som helst.
Wilbers finns bland annat hos: http://www.wunderlich.de
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-02/22:57

GS-träffen är inbokad.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-02/23:29

Japp, GS-träffen är inbokad!

Det är nästan 30 år sedan jag åkte mc i Norge förutom en snabbtur till Oslo, dock i jobbärende - skall bli kul.

Borde man inte leta sig in i Sverige lite längre norrut - Jämtland, Härjedalen, det vore ju slöseri att åka tillbaka samma väg....
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron