Missljud GS12

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Missljud GS12

Inläggav 2660758 » 2007-07-03/10:54

Hej alla.

Min GS1200 (04) väsnas och jag hoppas att den samlade klokskapen här på forumet kan bistå med en lösning.
Missljudet består av spikliknande snarkning (tänk dieselbil) vid gaspådrag, ljudet uppstår vid ca 3000-4000 rpm oavsett växel. När jag sen släpper av och planar ut i marschfart försvinner/minskar ljudet. Ljudet ökar vid högre temperatur och vid tyngre last.
Hojen har nyligen varit på 3000-mila service. Efter service var ljudet borta och motorn spann precis så tyst och tight som man kan begära. Tyvärr återkom det ca 20 mil senare. Nu har jag precis varit inne på BMW för konsultation. Kamkedjor, vippor, spel, synkronisering etc kollades utan att hitta något fel och egentligen utan några teorier kring var ljudet kommer ifrån. Jag ska åka till Italien på hojen nästa vecka vilket känns lagom kul om inte spisen känns hundra...
Någon som haft liknande problem eller har teorier om vad det kan handla om?

Hälsningar
Pär
2660758
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-01-04/01:00

Inläggav Sportster » 2007-07-04/10:05

Vad kör du på för oktantal?
Har för mig att 1200-orna vill ha 98?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Bengt Allevad » 2007-07-04/13:31

Allra först 98 oktan som redan skrivits.

Nu kan jag inte 1200:an men om vi utgår från att de är lika snålställda som 1100/1150 så kan ju ditt ex ha hamnat i gränslandet när den inte tål snålare blandningsförhållande.

Vad drar den i bensinförbrukning?

Så här stora motorer kan inte dra 0,5l/mil och ändå vara följsamma vid gaspådrag.

Min erfarenhet av min egen R1100S är, att för att den skall gå bra och vara följsam, skall den dra 0,6-0,65 vid lugn transportkörning och lugn touring och 0,7-0,75 och ända upp till 0,8 när man kör riktigt aktivt, då företrädesvis på bana.

Med andra ord kanske du behöver feta till blandningen en smula. Hur det går till på 1200:an vet jag inte men det borde finnas andra chip eller någon form av Performance Controler/Power Comander även till den motorn
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav 2660758 » 2007-07-05/10:43

Tack för synpunkter. Jag kör endast 98 oktan. Vad gäller blandningen blir det en ny tur till Förenade Bil i morgon bitti för titt på tändinställning och blandning.
Vore intressant att höra om det finns någon därute som har koll på chips/power commanders etc.

Hälsningar
Pär
2660758
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-01-04/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst