Motor till R1100RT -96

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Motor till R1100RT -96

Inläggav Kai Ch » 2007-07-04/21:10

Hej,

Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta en ny (beg) motor till min R1100RT av 96 års modell. Jag har kört BMW drygt ett år nu och får tyvärr erkänna att mina erfarenheter är allt annat än positiva. Började med en läckande packning vid cylinderfoten och när det skulle åtgärdas rasade kamkedjesträckaren i småbitar (dock inte under gång). Verkstaden beräknar kostnad till ca 17.000 för att åtgärda detta och tror att det är billigare att byta motor. Har tidigare pysslat en del med min gamla Honda Silverwing men har varken tid, plats eller mod att ge mig på en så omfattande reparation själv.

Tacksam för tips!

Kai Christensen
Kai Ch
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-07-04/21:00

Inläggav Gabbe » 2007-07-05/00:12

Hej och välkommen till forumet!

Låter lite märkligt det där... är det en auktoriserad verkstad?
Verkar som att de har klantat till det i mina öron.
Hade motorn gått många mil?


Annars finns det få men dock en del skrotar varav Anderbergs är den enda "riktiga" MC-skrot i Sverige har jag för mig:

Spinning Wheel, Tumba: 08-53030015

Hojbiten, Mönsterås: 0499-10052

Firma Jannes MC-skrot, Skillingaryd: 0370-71133

Anderbergs Motor, Malmö: 042-204156

Sams Motor, Karlstad: 054 - 536666, 073-7337568

R.N. MC, Göteborg: 031-155217

Örebro Bilskrot: 019-321700

Örebro MC-Service: 019-137540 Cross, Enduro, Beg Delar

BikePoint, Borås: 033-23 51 59

Thuvessons, Fjällkinge: 044-50766

Wallins Motor, Göteborg (BMW, Honda): 031-157171

Bike, Trollhättan: 0520-48 80 39, fax 0522-48 80 31
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Olycksbröder...

Inläggav Jee7 » 2007-07-05/07:35

Se där ja, jag har hämtat ut min 850 efter att ha råkat ut för exakt samma sak, tack o lov för min del så tog min vekstad på sig hela kostnaden eftersom det var dom som skulle byta packningen, och dom som knäckte sträckaren. drygt 15 timmars arbete lade min mek ner på mc:c, kostade mig 1700:-.

Jag förmodar att du skulle byta packningen själv?

Erik
Jee7
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/11:33

5800 mil

Inläggav Kai Ch » 2007-07-05/09:05

Nja, för att svara på fler frågor på en gång så är verkstaden Bike i Trollhättan så de borde väl veta vad de håller på med?! Jag bad dem åtgärda min läckande cylinderfot eftersom jag inte kunde få ihop tid att fixa det själv. Efter att ha fått prisinfo och även valt att inkludera en något rabatterad service 6000 mil när den ändå var inne fick jag beskedet att kamkedjesträckaren hade rasat i småbitar vid demontering för att byta cylinderfotspackningen. Eftersom cykeln är relativt ny för mig (och jag inte har hunnit skaffa mig en Haynesmanual ännu) så vet jag tyvärr för lite för att kunna göra bedömningen om det är verkstaden som har klantat sig eller ej.
Med facit i hand kan jag nog påminna mig att jag har hört ett litet nytt rassel som inte fanns där i höstas.

Tack för alla tips så långt. Jag skall försöka att hålla forumet informerade om vad som händer. Jag hade mycket utbyte av forumet för CX/GL500 när jag pulade med min gamla hoj.

Kai Christensen

Jee7;16083 skrev:Se där ja, jag har hämtat ut min 850 efter att ha råkat ut för exakt samma sak, tack o lov för min del så tog min vekstad på sig hela kostnaden eftersom det var dom som skulle byta packningen, och dom som knäckte sträckaren. drygt 15 timmars arbete lade min mek ner på mc:c, kostade mig 1700:-.

Jag förmodar att du skulle byta packningen själv?

Erik
Kai Ch
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-07-04/21:00

Inläggav Gabbe » 2007-07-05/11:17

Kai Ch;16092 skrev:
...

Med facit i hand kan jag nog påminna mig att jag har hört ett litet nytt rassel som inte fanns där i höstas.

...



Jag tror att du är alldeles för snäll.
Ta kontakt med en BMW-verkstad och be att få snacka med någon som kan ingreppen. Han vet säkert vad som kan ha hänt eller inte.
Jag jobbar själv i bilverkstad och vet att sånt händer. Är visserligen inte insatt i dessa motorer, men det luktar misstag om det hela.
Dessutom låter det ännu mer troligt efter Jee7's inlägg.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Konumentvägledningen låter som en bra källa för information.

Inläggav Jee7 » 2007-07-05/13:34

tycker jag det känns som iaf...

Erik
Jee7
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/11:33

Inläggav Kai Ch » 2007-07-05/14:42

Verkar som om det kan finnas ett ljus i tunneln!!
Bike upplyste om att IF märkesförsäkring kan täcka även maskinskada och IF bekfäftar att på BMW försäkringen så ingår det!!!
Nu kollar de (och jag) om det står något i det finstilta om begränsningar för antal mil och ålder. Tydligen är det 8 år på bilar men jag hoppas på en mer generös beömning på motorcyklar. Om den gäller är självrisken 3.000 spänn och det känns som en mindre lottovinst i sammanhanget!!

Mvh, Kai
Kai Ch
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-07-04/21:00

Inläggav T. S. » 2007-07-05/15:39

Att kamkjedjesträckaren rasar redan efter 6000 mil låter ju minst sagt oroväckande.
Är det någon mer som har råkat ut för det?
Vad beror det på ?
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

3500 mil

Inläggav Jee7 » 2007-07-05/18:10

Old boxer;16116 skrev:Att kamkjedjesträckaren rasar redan efter 6000 mil låter ju minst sagt oroväckande.
Är det någon mer som har råkat ut för det?
Vad beror det på ?


Min 850 har ca 3500 mil på mätaren, sträckaren gick i småbitar när meken höll på å fippla med toppen...

Erik
Jee7
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/11:33

Inläggav Gabbe » 2007-07-05/22:53

Old boxer;16116 skrev:Att kamkjedjesträckaren rasar redan efter 6000 mil låter ju minst sagt oroväckande.
Är det någon mer som har råkat ut för det?
Vad beror det på ?


Utan att veta (som jag har påpekat innan) så tror jag att det händer om man inte är varsam med grejerna. Troligen är det inte själva sträckaren som går sönder utan släporna som brukar vara ganska hårda och sköra om man behandlar dem fel. Den stora kostnaden är troligtvis många timmars jobb skulle jag tro.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

sträckare

Inläggav spico » 2007-07-08/13:51

Efter min egen erfarenhet och kunskap jag vill bara tillägga:

Vanligaste förekommande fel i motorer:

- Packningar går sönder eller föråldras. Det finns en massa olika typer av packningar då får man irriterande olja läckage eller annat trevligt som följd
- Kullager – glidlager går sönder
- Kamkedja – Kamrem eller tillhörande sträckare går sönder.


Själv kedja (kamrem) sträckare är väldigt känsligt generellt och genom mitt eget tycke är ibland underdimensionerat eller någorlunda felkonstruerat. Det finns inga regler som helst, hur länge ska en sträckare hålla så det inte alls konstig i mina ögon att det går sönder.
Det utesluter inte att verkstad kan klanta sig med eller under reparation.
Dessutom jag tycker att en motor felkonstruerat om denne får en kedja haveri och går hela motorn sönder med ventilras eller att ventil slår in i kolven. Med rätt konstruktion kan man undvika att en trasig ventil styrning slår sönder hela motorn.

mvh Peter
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst