För mycket olja i motorn?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

För mycket olja i motorn?

Inläggav Thomas Jansson » 2007-07-06/01:46

Läckage på den bakre vevaxeltätningen tycks tillhöra standardfelen.

Fick ett tipps om att inte fylla upp motorn med olja, cirka 75% upp till det övre strecket skulle vara lagomt.

Detta skulle ge mindre risk för läckage, ligger det något i påståendet?
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Boss » 2007-07-07/09:50

Thomas Jansson;16145 skrev:Läckage på den bakre vevaxeltätningen tycks tillhöra standardfelen.

Fick ett tipps om att inte fylla upp motorn med olja, cirka 75% upp till det övre strecket skulle vara lagomt.

Detta skulle ge mindre risk för läckage, ligger det något i påståendet?


Japp, för mycket olja är aldrig bra.
Dessutom har jag den erfarenheten att man piskar upp oljan med den följden att oljeförbrukningen ökar. Jag har själva aldrig mer än hälften på stickan.

What happens when an engine is overfilled with oil?

So you topped up the engine when it was warm after getting a faulty dipstick reading, or you put too much oil in when you changed it yourself. What's the worst that could happen? Well the problem with this is that the next time the engine is run, the windage in the crankcase and other pressures generated by the oil pump, etc. place a great strain on the seal on the rear main bearing.
Eventually, often much sooner than the ordinary man in the street might expect, the rear main bearing seal ruptures, and the engine becomes a 'leaker'. If you've got a manual gearbox, this means one thing: this oil goes right onto the flywheel and the face of the clutch disc. A lubricated clutch is A Bad Thing. If this still goes unnoticed, the front seal is the next to go, and the engine then becomes a 'gusher' (or to be more colourful, it starts pissing oil all over the place).
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Gabbe » 2007-07-07/11:25

Thomas Jansson;16145 skrev:Läckage på den bakre vevaxeltätningen tycks tillhöra standardfelen.

Fick ett tipps om att inte fylla upp motorn med olja, cirka 75% upp till det övre strecket skulle vara lagomt.

Detta skulle ge mindre risk för läckage, ligger det något i påståendet?


Om du menar att man ska fylla i mindre än vad som rekommenderas så är det med all säkerhet fel.

På min cykel blev det ca. 75% av fönstret när jag fyllt i exakt rätt mängd enligt instruktionerna, medan många i forumet säger att det hamnar i övre delen av fönstret vid rätt oljemängd.

För att det ska bli skadligt för motorn så packboxar trycks sönder måste man överfylla utöver rekommenderad oljemängd. Hur mycket som behövs för att bli skadligt har med konstruktionen och storleken på motorns smörjsystem att göra och på en MC finns det inte plats för några större marginaler.
Häll i vad som rekommenderas och lägg märke till var nivån ska ligga.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Sportster » 2007-07-07/11:39

På en motor som skall ha 3,75 liter olja (t ex 1150:an) så kan det väl inte
innebära katastrof om man råkar fylla i 1-2dl för mycket.
Lite felmarginal tolererar säkert motorn, inom rimliga gränser.

Om man t ex fyller i olja till precis max i en kall motor, så kommer nivån att
hamna en bit över max då oljan är genomvarm (och motorn avstängd).

Det är väl först när vevaxel/vevstakar doppar ned i oljan som det krisar sig?

Att det är bättre ur läckagesynpunkt att ha 75% nivå i st f 100% tror jag
heller inte på. Oljan vispas nog runt ändå så den lägger sig omkring vevaxel-
tätningen.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Gabbe » 2007-07-07/13:31

Sportster;16203 skrev:På en motor som skall ha 3,75 liter olja (t ex 1150:an) så kan det väl inte
innebära katastrof om man råkar fylla i 1-2dl för mycket.
Lite felmarginal tolererar säkert motorn, inom rimliga gränser.


Tror säkert att den ska klara mer än så.
8 liter i en bilmotor som ska ha 6,5 liter har visat sig hålla alldeles utmärkt på jobb. Men det finns som sagt större utrymme för på dessa.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-07/13:35

Sportster;16203 skrev:På en motor som skall ha 3,75 liter olja (t ex 1150:an) så kan det väl inte
innebära katastrof om man råkar fylla i 1-2dl för mycket.
Lite felmarginal tolererar säkert motorn, inom rimliga gränser.

Om man t ex fyller i olja till precis max i en kall motor, så kommer nivån att
hamna en bit över max då oljan är genomvarm (och motorn avstängd).

Det är väl först när vevaxel/vevstakar doppar ned i oljan som det krisar sig?

Att det är bättre ur läckagesynpunkt att ha 75% nivå i st f 100% tror jag
heller inte på. Oljan vispas nog runt ändå så den lägger sig omkring vevaxel-
tätningen.


Det finns flera, samverkande anledningar till att det inte är bra med för hög oljenivå. Om nivån är så hög att vevaxeln doppar i oljan, kommer den att 'vispas' med skumbildning, tryckstegring i vevhuset och sämre oljetryck/smörjning som följd (oljepumpen kaviterar om det är för mycket luftbubblor i oljan). Detta är ett av huvudskälen till att högpresterande motorer ofta förses med torrsump.
Om nivån är ännu högre, kommer oljan att nå själva packboxarna, och då är det stor risk att den 'trycks' ut. Ytterligare en sak som kan hända, är att oljan trycks ut genom vevhusventilationen.

Håller man oljenivån under den övre markeringen, så ska det inte finnas risk för att något av ovanstående ska hända. Hur mycket marginal för 'överfyllnad' det finns beror på hur motorn är konstruerad!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Onödig fylla ?

Inläggav Boss » 2007-07-07/14:42

Thomas Jansson;16145 skrev:Läckage på den bakre vevaxeltätningen tycks tillhöra standardfelen.

Fick ett tipps om att inte fylla upp motorn med olja, cirka 75% upp till det övre strecket skulle vara lagomt.

Detta skulle ge mindre risk för läckage, ligger det något i påståendet?



Japp, för mycket olja är aldrig bra.
Dessutom har jag den erfarenheten att man piskar upp oljan med den följden att oljeförbrukningen ökar. Min och Max är ju gränsvärden. Det finns inget som säger att nivån skall ligga på max.
Därför, åter igen, det är helt upp till var och en.
Jag har själv aldrig mer än upp till hälften på stickan. Undantaget vid hård belastning, då motorn behöver all den smörjning och kylning den kan få.


What happens when an engine is overfilled with oil?

So you topped up the engine when it was warm after getting a faulty dipstick reading, or you put too much oil in when you changed it yourself. What's the worst that could happen? Well the problem with this is that the next time the engine is run, the windage in the crankcase and other pressures generated by the oil pump, etc. place a great strain on the seal on the rear main bearing.
Eventually, often much sooner than the ordinary man in the street might expect, the rear main bearing seal ruptures, and the engine becomes a 'leaker'. If you've got a manual gearbox, this means one thing: this oil goes right onto the flywheel and the face of the clutch disc. A lubricated clutch is A Bad Thing. If this still goes unnoticed, the front seal is the next to go, and the engine then becomes a 'gusher' (or to be more colourful, it starts pissing oil all over the place).
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst