Tuggande startmotor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tuggande startmotor

Inläggav Mickemeck » 2007-07-07/09:53

Attans! Nu har startmotorn på min R1100s lagt av. Går runt men tuggar, så att säga. Har kollat batteriet, så det rör sig inte om sedvanligt reläknatter.

Några tips? Eller blir det verkstadsbogsering...

Micke
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Inläggav Boss » 2007-07-07/10:06

Mickemeck;16197 skrev:Attans! Nu har startmotorn på min R1100s lagt av. Går runt men tuggar, så att säga. Har kollat batteriet, så det rör sig inte om sedvanligt reläknatter.

Några tips? Eller blir det verkstadsbogsering...

Micke


Kollat batteri sa du, prova att starta med startkablar. Går det då, är det batteriet eller anslutningar. Annars blir det nog att demontera,:o .
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Mickemeck » 2007-07-07/10:33

Ska givetvis testa. Precis köpt hojen och ser att det sitter ett biltemabatteri i... Hmmm. Nubliven BMW-ägare och har så här långt förstått att just laddningen och batterierna är känsliga.

Hur är det att använda starthjälp från bilen egentligen?
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Inläggav ansod » 2007-07-07/16:08

Hur har du kollat batteriet! Ett batteri som är på väg att ge upp kan visa ett anständigt volttal obelastat. Däremot sjunker det kraftift vid belastning. På ett bra batteri kan man mäta upp en midre skillnad vid belastning, men den är marginell. Kolla vad som händer om du mäter över polerna och drar igång startmotorn.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Mickemeck » 2007-07-07/16:45

Japp. Nu har jag kollat batteriet. Inget fel på det.

Det är tyvärr startmotorn som inte tycks komma rätt i spåren, eller har hakat upp sig. Det har dssutom låtit illa om den ett tag innan problemet uppstod.

Vad gör jag nu, någon som har tips? PLockar ut o slänger in en ny/beg?

micke
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Inläggav 2650188 » 2007-07-07/17:42

förmodligen frihjulskopplingen som inte går i ingrepp.symptom,startmotorn går men drar ej runt motorn.Vanligt fel på de första k100na,jag har för mig att konstr.är ändrad.Några timmars jobb att fixa.

Mvh Bob
2650188
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Ang. startmotor.

Inläggav Mimmi » 2007-07-07/22:31

Hej!

Jag har här i Forum läst om startmotorproblem på någon BMW-modell, jag tror det var nyare R. Det var någon/några magneter som lossnat. Och det är ju självklart att inte man får någon "kräm" i startmotorn då; fältet blir ju allt för svagt.
Det fanns dessutom anvisningar på hur man reparerade detta.

Mitt förslag är således att Du använder sökfunktionen:) ! (den brukar fungera, men man måste ha tålamod och fantasi för att få den att leta upp det man önskar, tycker jag i alla fall...:) )
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-07/22:39

Som Mimmi skrev, det finns nog en hel del om dessa start(stopp)motorer:p

Själv var jag tvungen att lägga i några kopparbrickor på anslutningarna i min, eftersom de måste ha varit felkonstruerade.... Men det har hänt att magneter har lossnat, jag har bilder på en reparation, om du vill kan jag maila dem, men det är inte min startmotor utan jag fick dem också via mail...
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Torparen » 2007-07-08/09:21

Jag har reparerat min startmotor då magneterna lossnade, och klok som jag var...:o ...så plockade jag ut magneterna och la dem i en hög för vidare studerande. Inge bra tillvägagångssätt... Det finns nämligen lindningsfirmor som har bra lim och som kan limma dem på plats igen, men BARA om de vet i vilken ordning de har suttit! De har ju liksom olika laddning..

Nu köpte jag istället en begagnad startmotor från en Citroen Xantia och plockade elmotordelen från den, växelhuset behöll jag från den gamla originalen och monterade ihop rubbet med nya popnitar. Voilá, det blev bra och billigt.
Vilken startmotor som sitter på din maskin vet jag dock inte, jag har ju en r80 från -93 med startmotorbeteckning Valeo D6RA .


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Mad Gerald » 2007-07-08/09:45

Jag märkte upp mina magneter, dom ska sitta så att dom vill ihop alltså varannan damernas, hur dom är vända in/ut verkar inte spela någom roll däremot. Limmet jag använde var Araldit (rikligt) och det har fungerat klanderfritt efter reparationen, inte en ABS-lampa så långt ögat når. Jag slipade även spår i magneterna för att limmet skulle få mer fästyta eftersom det släppt från magneterna inte från huset. Det är nog förresten mina bilder som "Helmetrock" har

Roger
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav Mickemeck » 2007-07-08/11:43

Tack för tipsen.
Antar att det blir till att skruva isär då... Har hojen utomhus och det har inte varit mekväder här i Malmö senaste veckan...:o

Någon som vet om det är samma startmotor i alla nyare boxrar?

micke
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Inläggav Håkan » 2007-07-08/12:38

Mickemeck;16244 skrev:
Någon som vet om det är samma startmotor i alla nyare boxrar?

micke



Hej.

Enl. dom uppgifter jag har är det samma startmotor på R1100, R1150, R1200C.
Art. nr. 12412306700.
Nya R1200, fr.o.m. 2003 har startmotor med art. nr. 12412306140.
Vad som skiljer vet jag tyvär inte.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Inläggav Helmetrock » 2007-07-08/13:03

Mad Gerald;16243 skrev:Det är nog förresten mina bilder som "Helmetrock" har

Roger
Stämmer bra!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Mickemeck » 2007-07-09/08:01

Nu har jag haft isär grejerna och kollat.

Det som händer är att solenoiden som ska föra fram startdrevet (heter det så?) slår oavbrytet fram och tillbaka. Själva startmotorkuggarna får aldrig en chans att hugga in. Har testat att start med bilen och då slog det utav bara fankingen...

Tips på lösningar?
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-09/10:14

Mickemeck;16288 skrev:Nu har jag haft isär grejerna och kollat.

Det som händer är att solenoiden som ska föra fram startdrevet (heter det så?) slår oavbrytet fram och tillbaka. Själva startmotorkuggarna får aldrig en chans att hugga in. Har testat att start med bilen och då slog det utav bara fankingen...

Tips på lösningar?


När solenoiden tryckt fram drevet sluts strömkretsen till själva elmotorn.
Anländer inte tillräckligt mycket ström kommer spänningen då att sjunka så mycket att solenoiden släpper igen.

Om din startmotor alltså funkar bra driven av bilbatteriet då har du ett fel i strömkällan (batteriet) eller i leverantörsledet (kablar, reglage, relä).

Eller missförstod jag det där med bilen?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-09/10:19

Mickemeck;16288 skrev:Nu har jag haft isär grejerna och kollat.

Det som händer är att solenoiden som ska föra fram startdrevet (heter det så?) slår oavbrytet fram och tillbaka. Själva startmotorkuggarna får aldrig en chans att hugga in. Har testat att start med bilen och då slog det utav bara fankingen...

Tips på lösningar?


Då är det nog kretsen för 'hållström' till solenoiden som inte sluter. När solenoiden 'bottnar', ska ett kontaktbleck i bakkanten dels koppla över så själva solenoiden får lite mindre ström, lagom för att hålla kvar den, och dels koppla in själva startmotorn så den börjar snurra. Om det inte blir kontakt (t ex om solenoiden inte riktigt 'bottnar', eller om det är oxid på kontaktblecket) får du precis de symptom du beskriver. Prova om det går att ta isär 'bakänden' på solenoiden, där kabelanslutningarna är, och kolla om du hittar felet där innanför!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Mad Gerald » 2007-07-09/11:05

Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav Mickemeck » 2007-07-13/12:39

Juhupp. Skulle lyssnat till era kloka råd. Nytt batteri och problemet var löst!
Nu ska jag bara få ur luften ur bromsarna innan det blir åka av!
Mickemeck
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-04/19:51

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-13/21:48

Mickemeck;16517 skrev:Juhupp. Skulle lyssnat till era kloka råd. Nytt batteri och problemet var löst!
Nu ska jag bara få ur luften ur bromsarna innan det blir åka av!


Hörru; med den (för karlar) ovanliga ödmjukhet du visar kommer du att gå långt i mekarvärlden. Skönt att inte alla karlar hela tiden skyller på barnen, regeringen, frugan, andra trafikanter, den dumma firman eller något annat.
Heders!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst