Hej!
Bytte just motoroljan på min cykel och blev rekommenderad att använda en kopparbricka till oljepluggen. Noterade dock att den gamla brickan som satt på var av aluminium - spelar det någon roll vilket man väljer?
Mvh
r1150rs;16314 skrev:Hej!
Bytte just motoroljan på min cykel och blev rekommenderad att använda en kopparbricka till oljepluggen. Noterade dock att den gamla brickan som satt på var av aluminium - spelar det någon roll vilket man väljer?
Mvh
kjellf;16386 skrev:Risken för att det ska hända något är nog liten. Oftast finns det lite olja på pluggens och på motorhusets ytor mot packningen och den oljan håller borta vatten. Vatten är i praktiken nödvändigt för att det ska uppstå galvanisk korrosion. LITE olja = inget vatten = minimal risk för korrosion.
KjellF
andben;16397 skrev:Håller med - men jag skulle föredra aluminium ändå, då behöver man ju inte bekymra sig överhuvudtaget. Om man inte hittar ekonomiska eller andra fördelar med att välja annat än orginal - då väljer jag orginal, vilket i det här fallet är aluminium.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst