Kopparbricka eller aluminium?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kopparbricka eller aluminium?

Inläggav r1150rs » 2007-07-09/18:08

Hej!

Bytte just motoroljan på min cykel och blev rekommenderad att använda en kopparbricka till oljepluggen. Noterade dock att den gamla brickan som satt på var av aluminium - spelar det någon roll vilket man väljer?

Mvh
r1150rs
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2007-05-06/14:35

Inläggav Gabbe » 2007-07-09/19:15

r1150rs;16314 skrev:Hej!

Bytte just motoroljan på min cykel och blev rekommenderad att använda en kopparbricka till oljepluggen. Noterade dock att den gamla brickan som satt på var av aluminium - spelar det någon roll vilket man väljer?

Mvh


Svårt (eller lätt?) att svara på.
Vi har kunnat läsa om vad som kan hända när man blandar aluminium och koppar i en smörjtråd här i forumet. Tråget är av aluminium och brickan av koppar... inte bra!?

Med tanke på att BMW säljer alu-brickor så hade jag kört med det.

(Kan tillägga att Mercedes använder kopparbrickor även till alu-trågen utan att jag någonsin har sett några problem och jag jobbar med dem.)
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Fred » 2007-07-09/19:18

Förhoppningsvis inte, för jag satte oxå koppar!:D
Fördelen med aluminium är väl att man minimerar risken för galvanisk korrosion.
(Kan tilläggas att bmv-butiken sålde lösa brickor i koppar).:confused:
Mvh
F
Fred
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2007-04-03/20:06

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-09/20:03

Tätar det?
Håller det skruven i lagom spänn?
Då duger det!

Åsså är det mer "classy" med Cu enligt min humbla opinion... ;)

Just med tätbrickor är jag så lat och obekymrad att jag faktiskt går in till min märkeshandlare o handlar över disk - sedan får de ha vilken färg och densitet de vill....
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav kjellf » 2007-07-10/22:02

Risken för att det ska hända något är nog liten. Oftast finns det lite olja på pluggens och på motorhusets ytor mot packningen och den oljan håller borta vatten. Vatten är i praktiken nödvändigt för att det ska uppstå galvanisk korrosion. LITE olja = inget vatten = minimal risk för korrosion.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav Kalle_B » 2007-07-11/07:54

kjellf;16386 skrev:Risken för att det ska hända något är nog liten. Oftast finns det lite olja på pluggens och på motorhusets ytor mot packningen och den oljan håller borta vatten. Vatten är i praktiken nödvändigt för att det ska uppstå galvanisk korrosion. LITE olja = inget vatten = minimal risk för korrosion.

KjellF


Håller med - men jag skulle föredra aluminium ändå, då behöver man ju inte bekymra sig överhuvudtaget. Om man inte hittar ekonomiska eller andra fördelar med att välja annat än orginal - då väljer jag orginal, vilket i det här fallet är aluminium.:)
Användarvisningsbild
Kalle_B
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2005-10-27/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-11/09:48

andben;16397 skrev:Håller med - men jag skulle föredra aluminium ändå, då behöver man ju inte bekymra sig överhuvudtaget. Om man inte hittar ekonomiska eller andra fördelar med att välja annat än orginal - då väljer jag orginal, vilket i det här fallet är aluminium.:)


Jag är böjd att hålla med - är det aluminium i original, så föredrar jag aluminium. Förutom de nämnda riskerna med galvanisk korrosion (minimala, men dock - det är större galvanisk spänningsskillnad mellan koppar och aluminium än mellan stålpluggen och aluminium), så är en aluminiumbricka mjukare i ytan än koppar, och bör därför täta bättre. Dessutom är den i nödfall återanvändbar, vilket inte en kopparbricka är (om man nu inte glödgar den innan återanvändning).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst