ABS? blokering???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ABS? blokering???

Inläggav nordkap » 2007-07-10/01:43

Hej.
först forlåt mit svenska! hoppas ni forstår.
Jag har just köbt en r1100rt hos http://www.forenadebil.se/ .
då jag körte hem hänte det at Abs varnings lampan lyste och midt i en omköring (accelration) blokerate bromsen?(tror jag) i 1-2 sek?
kan det hända om det är fel på ABS? jag körte videre med hjärtat pumpande.
nu frågar jag, var det en blokering i motor- kardan eller var det ABS som spögte???? mc står på verkstad hos http://www.forenadebil.se/ och endaste svar var at dom ville ladda up batteriet :-/ .
et svagt batteri kan väl inte väre orsak????
HJäLP!!!
´BMWen är en r1100rt-97- kört 3700mil
nordkap
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-10/01:24

Inläggav Helmetrock » 2007-07-10/17:34

Ingen fara med språket! Bra att du försöker iallafall!!

ABS enheter är väldigt känsliga för om spänningen är för låg, så det kan eventuellt hjälpa att ladda batteriet, men det är inte säkert.

Vad gäller låsningen, så undrar jag om du har integralbromsarna, alltså att den automatiskt bromsar med bakbromsen när du drar i handbromsen?

Har du det, och du tror att det var bromsarna som låste sig, så ska du nog lämna in hojen till en verkstad! Kan inte vara hälsosamt...
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav nordkap » 2007-07-10/22:21

Hej igen, och tack for svar.
jo jag menar at den har integralbromsar, och den är på verkstad, har bara hunnit köra ca. 1mil efter köp, då det hänte, så jag körte tilbaks, jag har sen mailat fram och tilbaks med dom och nu har dom sat i nyt batteri, men det som bekymmer meg, är orsaken til blokeringen, jag pendlar varje dag ca 10mil
och jag törs inte tänka på en blokering på motorvägen med 110kmt.
jag har mailat til dem,och sagt at dom kanske burde skifta bromsväskan.
jag hoppas at alt går godt. Det är min första bmw, och den mil som jag körte, sagde meg at det var et klogt valg , verklig en dröm at köra på.
nordkap
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-10/01:24

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-11/05:54

Även om ABS slutar fungera, kommer du fortfarande ha fungerande bromsar.
Har du systemet med servopump kommer du dock att få trycka avsevärt hårdare för att nå full verkan (och det har det varit ett jäkla liv om så lita på att verkstaden vet vad som gäller).
Håller med föregående talare om att ABS-problem väldigt ofta är strömförsörjnings-trassel så var lugn du.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-07-11/09:23

nordkap;16344 skrev:Hej.
först forlåt mit svenska! hoppas ni forstår.............

Abs varnings lampan lyste och midt i en omköring (accelration) blokerate bromsen?(tror jag) i 1-2 sek?................


.........................´BMWen är en r1100rt-97- kört 3700mil



Vad menar du egentligen med att bromsen blir blockerad.

Menar du att bromsen låstes ofrivilligt?

eller snarare

tolkar jag din text som att det var omöjligt att bromsa eftersom den var blockerad.

Med tanke på årsmodellen och ABS-typ borde inte bromsen kunna bli blockerad av ABS-fel. Du har lika bra bromsar vare sig ABS fungerar eller ej på denna årsmodel, dock givetvis utan ABS i ena fallet.

Jag kör själv just nu utan ABS-givar-ring på bakhjulet (R1100S) och har sålunda en blockerad ABS-funktion såväl fram som bak men ändå en fullt fungerande broms.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Josef » 2007-07-11/15:10

Nu får vi nog ta och reda ut begreppen här:
En R1100rt -97 har väl INTE servoassisterade bromsar och mig veterligt inte heller någon form av integralbromsar. Rätta mig om jag har fel.

Detta borde innebära att elektroniken endast kan släppa på bromsen, inte ansätta den. Om du är säker på att något av hjulen låste sig låter det troligast att det är ett mekaniskt fel någonstans.

Frågan är också om du är säker på att det inte var en vattenplaning som gjorde att du fick sladd eller att motorn plötsligt slogs av och motorbromsen låste hjulet?
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav nordkap » 2007-07-15/01:40

Hej igen!.
och ursäckta at jag inte har svarat lite snabbare.
for at alla kan forstå.
jag körte ifrån forenadebil malmö, ABS lampan lyste, men man hade sagt meg at den ville stoppa när jag var oppe i fart :(. jag körte i tät trafik så mer änd 40-50kmt blev det inte för end efter ca. 5km då var det frit främ och jag tänkte nu vil jag dra på lite, jag hade en bil foran meg, så jag tänkte göra en snab omköring, just då jag var brevid bilen, hänte der at min mc blokerate på bakhjulet, (som jag opfattat det) det gav ljud ifrån däket, det var kun en blokering på 1 sek. men nok til at mit hjärta hoppade, och damen i bilen bromsade op med et forskräkt blik.
då jag kom tilbaks til forenadebil blev den testat och dom sagde at där ingen ABS var.
Nu har dom haft MCen i ca. 4 veckor :( och det enda jag har hört är at dom har skiftat batteri.
Det som jag söker svar på är.
skal jag ställa meg tilfreds med at dom får ABS lampan at stoppa lysa och Abs til fungera, eller skal jag köra på, at der måste väre en annan orsak til den blokering som hänte?
P.S
nej det var ingen vatten på vägen! den dag var det tört :)
nordkap
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-10/01:24

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-15/09:29

nordkap;16610 skrev:Hej igen!.
och ursäckta at jag inte har svarat lite snabbare.
for at alla kan forstå.
jag körte ifrån forenadebil malmö, ABS lampan lyste, men man hade sagt meg at den

*SNIPP*

t der måste väre en annan orsak til den blokering som hänte?
P.S
nej det var ingen vatten på vägen! den dag var det tört :)


Jag förstår ditt dilemma; har man en gång blivit orolig för en sak är det svårt att släppa det hela...
Men: Försök att lita på verkstaden - bromsproblem är saker som de troligen tar seriöst på.
Trist förstås att du måste vänta så länge på att få tillbaka din fina cykel!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Micke » 2007-07-15/21:26

Jag tycker att det är mycket illa att man lämnar ut en cykel utan att provköra den. Ännu sämre är det att du fått vänta 4 veckor på ett batteribyte.
Har du tappat förtroendet för din cykel så försök att få dem att ta tillbaka den och skaffa fram en annan liknande. Stå på dej och åberopa godwill, prata gärna med någon försäljningschef om du får problem i första rundan.

Jag har goda erfarenheter av BMW i liknande situationer, men det är absolut fullt i MC-verkstaden under sommartid och oplanerade arbeten kommer i andra hand.

Personligen skulle jag inte kunna koppla av med en cykel där jag har minsta misstanke att bakhjulet kan låsa sej. Det förefaller mej helt orimligt att detta skulle kunna ha något som helst med batteriet att göra.

MVH/Micke
Micke
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-10-23/22:43

Inläggav nordkap » 2007-07-27/01:58

Hej igen!
Nu har jag fåt hem min mc, mekanikeren ringde meg och sagde at han hade byttat batteri (det batteri som sat i, var af fel slags sagde dom) och prov kört den på motorväg, dom har også byt bromsvädska.
jag har nu kört ca 20mil utan problem, måste säga at dom första mil på motorväg var inte roliga, sat och väntade på det värsta, men ingenting har hänt endnu :-/.
har hört från andre, at dom för har hört en sån historie med en abs som plötsligt blokera ?.
Men alt i alt ,jag måste säga, om den kommer at köre som den kör nu, i framtiden, då är det den bästa mc jag har kört på til dato.
tack för alla svar!!
väldigt fint forum ni har här!
P.s

på min bmw sitter et lite gult märke,
jag tror det är et märke ifrån svenska bmw kubben ?.
kanske är det nogån här som har ägt just den mc???
nordkap
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-10/01:24

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-27/18:38

Bara att gratulera till ett enkelt fel och att allt är bra nu.
Och du: Lita nu på verkstaden och din fina mc!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst