Topbox på R1200ST

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Topbox på R1200ST

Inläggav AnWi » 2007-07-11/21:03

Som jag skrivit i en annan tråd passar endast BMWs lilla box på en R1200ST. Förutom att den är liten är den väl dyr. Den stora boxen, som passar RT mfl har ryggstödspolster i priset och är är i mina ögon snyggare. Prisskillnaden är inte heller så stor.

OBS! Man måste köpa pakethållaren, 1.500kr, för att kunna montera topbox.

Fick tag i en ny Givi 460 Monokey, av en privatperson som ångrat sig. Gillade inte alls bikakeplattan som skall monteras ovanpå pakethållaren. Det ser riktigt amatörmässigt ut. Vad göra?

Efter en del funderande och måttande hämtades verktyg. Tre hål borrades i pakethållaren, där det fanns mycket material, och gängades till M8. Innan gängning måttades boxen ånyo in och tre hål gjordes i Givi-boxens botten.

Utan topboxen syns endast de tre hålen med gänga. Skämmer inget alls tycker jag. Med boxen monterad ser det verkligen ut som om den hör till maskinen. Den kan heller inte skruvas bort utan att locket öppnas.

Bilder på montaget finns på min [url="http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiFoto/Motorcykel/TopBox/index.html"]hemsida[/url]

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-11/21:38

AnWi;16433 skrev:Som jag skrivit i en annan tråd passar endast BMWs lilla box på en R1200ST. Förutom att den är liten är den väl dyr. Den stora boxen, som passar RT mfl har ryggstödspolster i priset och är är i mina ögon snyggare. Prisskillnaden är inte heller så stor.

OBS! Man måste köpa pakethållaren, 1.500kr, för att kunna montera topbox.

Fick tag i en ny Givi 460 Monokey, av en privatperson som ångrat sig. Gillade inte alls bikakeplattan som skall monteras ovanpå pakethållaren. Det ser riktigt amatörmässigt ut. Vad göra?

Efter en del funderande och måttande hämtades verktyg. Tre hål borrades i pakethållaren, där det fanns mycket material, och gängades till M8. Innan gängning måttades boxen ånyo in och tre hål gjordes i Givi-boxens botten.

Utan topboxen syns endast de tre hålen med gänga. Skämmer inget alls tycker jag. Med boxen monterad ser det verkligen ut som om den hör till maskinen. Den kan heller inte skruvas bort utan att locket öppnas.

Bilder på montaget finns på min [url="http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiFoto/Motorcykel/TopBox/index.html"]hemsida[/url]

/Anders



Snyggt!
Hur stadig är botten på Givi-boxen? Har du någon form av förstärkning/mellanlägg runt skruvarna, eller litar du på att bara bultskallar och brickor har tillräcklig anliggningsyta för att det ska hålla?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav AnWi » 2007-07-11/21:48

Botten på Givi-boxen är tjock och seg. Dessutom vilar den ju på pakethållaren. Originalfastsättningen är endast tre punkter, två hakar samt själva låset.

Jag räknar inte med att ha nämnvärd vikt i topboxen. Till sådant har jag sidoväskorna. Dessutom är pakethållaren bara specad till 6kg enligt BMW.

Jag kommer dock att hålla koll på hur det går. Det är ju inget svårt att göra större brickor, man behöver ju bara forma dem lite efter omgivningen i boxen.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-11/22:28

AnWi;16442 skrev:Botten på Givi-boxen är tjock och seg. Dessutom vilar den ju på pakethållaren. Originalfastsättningen är endast tre punkter, två hakar samt själva låset.

Jag räknar inte med att ha nämnvärd vikt i topboxen. Till sådant har jag sidoväskorna. Dessutom är pakethållaren bara specad till 6kg enligt BMW.

Jag kommer dock att hålla koll på hur det går. Det är ju inget svårt att göra större brickor, man behöver ju bara forma dem lite efter omgivningen i boxen.

/Anders


Jo, orginalfästet är ju i tre punkter, men dessa sitter dels betydligt längre från varandra än dina skruvar, dels är gjutningen i boxen gjord att ta belastningen just där. Jag var inne på att göra som du, men skrotade idén för att jag var orolig för att materialet i boxens botten inte skulle hålla - det handlar ju inte bara om hur mycket vikt man har i boxen, utan också om en hel del vindmotstånd, plus påkänningar om du har en passagerare som lutar sig mot ryggstödet.
Min lösning kan du se i den här tråden - http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1321 - vet inte om motsvarande originalfäste finns för din pakethållare.
Hur som helst undrar jag om du inte skulle fundera på att förstärka boxens botten, kanske med en 2,5 mm aluminiumplåt på insidan, så stor du får plats med. Plast har en otäck tendens till utmattningsbrott....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-11/23:35

Jag kan bara säga att jag skulle ta Gunnares uppmaning på största allvar. Jag skulle inte våga köra särskilt många mil med en box monterad på det sättet. s.k. båtbrickor under skruvskallarna vore ett absolut minimum.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav AnWi » 2007-07-12/05:29

Jodå, någon förstärkning inuti boxen kan det säkert bli frågan om.
Originalets fästpunkter sitter inte längre isär. Mina skruvar sitter utanför de främre fästena. De sitter alltså bredare isär än original-krokarna. Däremot sitter skruven vid låset innanför det riktiga låset men det måste ju finnas något under (=pakethållare) att dra i.

Jag kollade på en lösning a'la ditt förslag, Marie, men det finns inte plats för större brickor. Gör jag däremot en förstärkningsplatta själv kan den få de mått om behövs.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-07-12/09:26

AnWi;16449 skrev:Jodå, någon förstärkning inuti boxen kan det säkert bli frågan om.
Originalets fästpunkter sitter inte längre isär. Mina skruvar sitter utanför de främre fästena. De sitter alltså bredare isär än original-krokarna. Däremot sitter skruven vid låset innanför det riktiga låset men det måste ju finnas något under (=pakethållare) att dra i.

Jag kollade på en lösning a'la ditt förslag, Marie, men det finns inte plats för större brickor. Gör jag däremot en förstärkningsplatta själv kan den få de mått om behövs.

/Anders


Jo, det var den bakre skruven jag tänkte på, och det är väl troligen i längsled du får de stora påkänningarna på infästningen.
Jag kom på en sak, förresten - om du nu fick med 'bikakeplattan' (Givi:s universalfäste) med boxen, kanske du kunde lägga den under boxen som förstärkning? När allt sitter på plats syns den ju knappt, och att skruva loss hela klabbet går lika lätt som nu. Då kanske det räcker med en vanlig, stor planbricka under varje skruv. Eller så kan du ju använda de gängade hål du gjort och fästa Givi-plattan i, så får du ju fördelen att snabbt kunna knäppa loss boxen och ta den med dig - det är ju fortfarande samma tre skruvar att lossa, om du vill få bort den erbarmligt fula Givi-plattan när du inte använder den.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst