Däck till R1200ST

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Däck till R1200ST

Inläggav AnWi » 2007-07-11/21:20

Har läst det mesta jag hittat i däckstrådar här på forumet. Ett kul och komplicerat ämne. Har funderingar på att skaffa däck som är lite bättre på grus än originaldäcken.
Nu är det så att R1200ST har rätt breda sulor:
Däckstorlek, fram 120/70 ZR 17
Däckstorlek, bak 180/55 ZR 17
Det gör att flera däck, bl.a Anakee, går bort. De dimensionerna finns inte.

Michelin Pilot Road är bland det grövsta som jag hittat. Säkert mycket bra sulor enligt ADVrider m.fl. men är ju knappast anledning att byta i förtid. De ser ju nästan ut som de däck jag har vad gäller mönstret.

Några tips eller är det bara att gilla läget?

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

En månad, 64 visningar, inget svar...

Inläggav AnWi » 2007-08-12/12:45

Är det ingen som har ett bra förslag?

Jag kör nog "slut" på originaldäcken under Alpbuset. Det verkar överdrivet att byta innan, det finns rätt mycket mönsterdjup kvar.

En annan fråga. Byter någon här på forat däck själv? Det verkar lockande att försöka men hur fixar man balanseringen?

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Jaha

Inläggav AnWi » 2007-10-01/19:27

Svarar väl själv på min egen fråga för att avsluta denna tråd.
Michelin Pilot Road 2 på denna båge fungerar sanslöst bra. Maken till nerläggningsmöjligheter och grepp även vid smågrus och väta på asfalt har jag tidigare inte upplevt.

Rekommenderas till den som är i stång att byta, en hel klass bättre än de Battlax som satt fabriksmonterade.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Bjurte » 2007-10-02/08:59

Har missat denna tråd helt och hållet. Själv har jag kört med Metzler Roadtec Z6. I jämförelse med Michelin Pilot Road, som satt på från början, så tyckte jag att hojen blev mer "svängvänlig". Nu när däcken blivit lite slitna så tycker jag att de tappat greppet, speciellt om det är lite blött.

Nästa sommar är det dags för nya sulor och då får det nog bli ett par Michelin Pilot Road 2. Har hört mycket gott om dem.

/Björn
-16 BMW R1200 RS
Användarvisningsbild
Bjurte
 
Inlägg: 188
Blev medlem: 2005-02-14/01:00
Ort: Vällingby

Inläggav Bengt Allevad » 2007-10-02/14:04

Bjurte;21518 skrev:Har missat denna tråd helt och hållet. Själv har jag kört med Metzler Roadtec Z6. I jämförelse med Michelin Pilot Road, som satt på från början, så tyckte jag att hojen blev mer "svängvänlig". Nu när däcken blivit lite slitna så tycker jag att de tappat greppet, speciellt om det är lite blött.

Nästa sommar är det dags för nya sulor och då får det nog bli ett par Michelin Pilot Road 2. Har hört mycket gott om dem.

/Björn


Jag har gjort precis samma iaktagelse.

Pilot Road svänger väldigt dåligt på asfalt men blir varma fort och har ett överlägset våtgrepp.

Metzler Z6 svänger nära nog som sportdäck, typ Pilor Power, på asfalt men tar lite längre tid på sig att bli varma vid körning på väg och har aningens sämre våtgrepp.

Vi har en R1100R i familjen och där prioriteras svängförmågan till förmån för Z6.

Om jag däremot hade en GS och sökte ett allrounddäck för asfalt och lättare gruskörning skulle jag tveklöst välja Pilot Road.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Med dårens envishet

Inläggav runeo » 2007-10-02/14:36

så kan jag lätt formulera följdfråga när någon kört omkull i en rondell på senhösten.

"Det var inte Michelin va, de var väl Metzler"!?

Bakelit under +12 grader ute. Känns som greppet inte ens räcker till för att köra dom varma då. Ska man kanske alltid starta höstturerna med "burnout"?

Skitbra och roliga annars.

Metzler är inte gjorda för kall väder eller lång säsong!

hälsar
/Rune, som gjorde jämförande test förra hösten med Roadtec på 1200R och Pilote Road på 1200GSA. Liknande väder och temperatur på graden när.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Dags....

Inläggav Robert Olausson » 2007-10-02/17:51

för ett nytt bakdäck efter ca 780 mil. Metzler Roadtec Z6. Vad skall man välja för däck med lång livslängd men goda egenskaper för touring? Är 780 mil vad man kan räkna med? Jag har ju mycket däck kvar på sidorna så jag behöver väl ett med mycket gummi i mitten för att passa mitt sätt att köra.:)

Kör R1150RT.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-10-02/20:32

Boxerknutte;21534 skrev:för ett nytt bakdäck efter ca 780 mil. Metzler Roadtec Z6. Vad skall man välja för däck med lång livslängd men goda egenskaper för touring?
Robert


Pröva ett Pilot Road allt i linje med vad RuneO skriver.

Svänger något sämre men du åker ett snäpp säkarare med hjälp av det däcket.

Vi får dock aldrig glömma bort att det inte är däckets fel om vi går omkull.

Däremot kan ett bättre däck öka våra marginaler och med den variabeln inlagd kan du knappast få ut mer än "dina" 780" mil ur ett bra däck. Mer troligt några färre mil än fler.

Motorcykel kör vi ju knappast heller för att det är billigt med däck utan för att det är roligt.
Skall man köra något fordon, där det går att föbilliga däcken, är det bil som gäller tycker jag.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-10-02/20:49

Boxerknutte;21534 skrev:för ett nytt bakdäck efter ca 780 mil. Metzler Roadtec Z6. Vad skall man välja för däck med lång livslängd men goda egenskaper för touring? Är 780 mil vad man kan räkna med? Jag har ju mycket däck kvar på sidorna så jag behöver väl ett med mycket gummi i mitten för att passa mitt sätt att köra.:)

Kör R1150RT.

Robert


Om du likt undertecknad kör lugnt med slitaget koncentrerat till mitten, ofta har packning och passagerare på samt är lite om dig och kring dig, kan jag än en gång rekommendera Macadam X100. Mitt har med god marginal passerat 1 200 mil, är obetydligt tillplattat i profilen samt har en hel del mönster kvar att käka upp.
Tyvärr tjatar jag om samma litania gång på gång men vad fasen ska man göra när däcket vägrar ta slut...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav AnWi » 2007-10-03/20:55

Det är ju också effekten av 2an i Pilot Road 2. Dubbelgjutningen!
Däcket har två olika gummiblandningar, hårdare i mitten och mjukare på sidorna. På detta sätt kombineras lång livslängd med bra grepp vid nerlägg.

Jag gör inte smygreklam om däcket, jag är bara så ooootroligt nöjd.


Jag kör Macadam på min R100RT men de däcken spelar inte i samma division. Nu beror väghållningen på bra mycket mera än däck men jag sätter nog Michelin på den maskinen när det är dags att byta.

/Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav gs1150 » 2007-10-04/21:59

AnWi;18248 skrev:Är det ingen som har ett bra förslag?

Jag kör nog "slut" på originaldäcken under Alpbuset. Det verkar överdrivet att byta innan, det finns rätt mycket mönsterdjup kvar.

En annan fråga. Byter någon här på forat däck själv? Det verkar lockande att försöka men hur fixar man balanseringen?

/Anders



Är också nyfiken på om man kan balanseringen på mc-däck själv.. Har försökt surfat runt för att få lite kunskap om hur man kan balansera mc-däck. Icke napp..:(
gs1150
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-12-13/17:44

Inläggav runeo » 2007-10-05/08:15

gs1150;21720 skrev:Är också nyfiken på om man kan balanseringen på mc-däck själv.. Har försökt surfat runt för att få lite kunskap om hur man kan balansera mc-däck. Icke napp..:(


Napp! Har den själv. Har hemmagjord anpassning för 1200ans bakhjul,

http://www.grevensmcdelar.com/default.asp?c=shop&cat=54&subcat=55
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst