Lufta bromsar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lufta bromsar

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-07-12/22:16

Hej.

Hur byter man bromsvätska / luftar bromsarna på en -05 R-modell.
Är det samma som en K11 ABS II?

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Samma sak?

Inläggav Mimmi » 2007-07-12/23:04

tibbe;16494 skrev:Hej.

Hur byter man bromsvätska / luftar bromsarna på en -05 R-modell.
Är det samma som en K11 ABS II?

/Tibbe


Hej!

Nej, det kan det väl knappast vara. Detta beroende på att en K11 har väl inga integralbromsar, medan däremot en R av årsmodell -05 är utrustade med dylika, hel eller del, med eller utan servo...
Efter vad jag förstått är luftningsproceduren helt annorlunda på modellerna med dessa finesser, jämfört med vanlig ABSII.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav ansod » 2007-07-13/08:24

Ta det här med en liten nypa salt! Jag har aldrig bytt bromsvätrska(!) i min RS med ABS II. I vårtas var jag med en bekantr till en BMW-verkstad och frågade hur mycket han ville ha för att byta bromsvätska. Han ville inte göra detta med motiveringen att det var för lätt! Knepet är att fylla på vätskan på rätt ställe, nämligen inte i behållaren på styret, utan i behållaren nånstans under plasten.
Han berättade att alla, inkl. verkstäder, som har problem med detta försöker fylla på vätskan på fel ställe. Lufta som vanligt.
Som sagt - jag har inte gjort detta själv ännu.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Observera!

Inläggav Mimmi » 2007-07-13/22:27

ansod;16503 skrev:Ta det här med en liten nypa salt! Jag har aldrig bytt bromsvätrska(!) i min RS med ABS II. I vårtas var jag med en bekantr till en BMW-verkstad och frågade hur mycket han ville ha för att byta bromsvätska. Han ville inte göra detta med motiveringen att det var för lätt! Knepet är att fylla på vätskan på rätt ställe, nämligen inte i behållaren på styret, utan i behållaren nånstans under plasten.
Han berättade att alla, inkl. verkstäder, som har problem med detta försöker fylla på vätskan på fel ställe. Lufta som vanligt.
Som sagt - jag har inte gjort detta själv ännu.

Anders


Hej!

OBS! ALLA ABSII är inte konstruerade enligt Ditt ovan beskrivna system! Det är enbart de sk. EVO-bromsarna, dvs med integralfunktion som omfattas av detta. ABSII som saknar integralfunktion har endast bromsvätskepåfyllning på två ställen, på styret för framhjulet, samt på höger sida för bakhjulet, och endast luftnipplar på ABS-enheten.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst