Service kostnad

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Service kostnad

Inläggav Dennis L » 2007-07-14/09:46

Hej alla glada semesterfirare!
Finns det någon i detta avlånga land som vet vad en 1000 mila service till R 1200 RT kostar? Min verkstad (AutoMax) i Kalmar vill ha 5300 kr för detta inkl bromsvätskebyte. Är detta rimligt?
Dennis L
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2005-06-09/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-07-14/14:21

Min enda erfarenhet av service hittills är 2000-mila på min R1100S -99 som jag nyligen fick gjort.
Priset jag fick innan var runt 4600:- för vad som kallas 'stor' service. Notan slutade på 6600:- då byte av broms- och kopplingsvätska samt bakre bromsbelägg tillkom. Så 'tyvärr' verkar väl inte den prisuppgift du fått fullständigt osannolik - men som vanligt lönar det sig kanske att kolla alternativ.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-07-14/16:32

Dennis L;16569 skrev:Hej alla glada semesterfirare!
Finns det någon i detta avlånga land som vet vad en 1000 mila service till R 1200 RT kostar? Min verkstad (AutoMax) i Kalmar vill ha 5300 kr för detta inkl bromsvätskebyte. Är detta rimligt?


Jag betalade ca 4000 för detsamma på min R1200RT i våras.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Ripper » 2007-07-14/21:25

BulletStefan;16579 skrev:Min enda erfarenhet av service hittills är 2000-mila på min R1100S -99 som jag nyligen fick gjort.
Priset jag fick innan var runt 4600:- för vad som kallas 'stor' service. Notan slutade på 6600:- då byte av broms- och kopplingsvätska samt bakre bromsbelägg tillkom. Så 'tyvärr' verkar väl inte den prisuppgift du fått fullständigt osannolik - men som vanligt lönar det sig kanske att kolla alternativ.


Jag betalade 4600 för en 1000mila med tvåårstillägg, då inkluderade det alla vätskor förutom bensin.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Ripper » 2007-07-14/21:28

mbrobeck;16586 skrev:Jag betalade ca 400 för detsamma på min R1200RT i våras.

MVH Magnus


400 för en 1000mila? Det var jättebilligt.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-07-14/22:30

Ripper;16598 skrev:400 för en 1000mila? Det var jättebilligt.


Jo, man kan ju undra om man är skrivknunig, det ska givetvis vara 4000:- och inget annat :o .

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav nordkap » 2007-07-15/01:06

Hej.
prisarna for service verkar rät höga :eek: är det ingen som gör servicen själv?
at bytta bromsar och nogra väsker är väl inget problem ?, är det för stämplet i serviceboken at ni betalar för detta ??
kanske dum fråga, men jag har altid gjort service själv och gömt rägningar.
måste säga at,jag har just fåt min första bmw, så kanske det ändre säg?
ursäkta mit svenska.
nordkap
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-07-10/01:24

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-15/09:32

nordkap;16609 skrev:Hej.
prisarna for service verkar rät höga :eek: är det ingen som gör servicen själv?
at bytta bromsar och nogra väsker är väl inget problem ?, är det för stämplet i serviceboken at ni betalar för detta ??
kanske dum fråga, men jag har altid gjort service själv och gömt rägningar.
måste säga at,jag har just fåt min första bmw, så kanske det ändre säg?
ursäkta mit svenska.


Vi är många här som gör det mesta eller allt själva.
För pengarna och för noggrannheten...
Det svåraste är nog egentligen att välja ut det man INTE ska ge sig på beroende på resurs- eller kunskapsbrist.

Och du: Här finns inga svenska-lärare som rättar språket. Vi är vana med konstruktiv språk-användning efter att ha levt med en Galen Dansk i flera år.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav crv » 2007-07-15/11:27

nordkap;16609 skrev:Hej.
prisarna for service verkar rät höga :eek: är det ingen som gör servicen själv?
at bytta bromsar och nogra väsker är väl inget problem ?, är det för stämplet i serviceboken at ni betalar för detta ??
kanske dum fråga, men jag har altid gjort service själv och gömt rägningar.
måste säga at,jag har just fåt min första bmw, så kanske det ändre säg?
ursäkta mit svenska.

Det är som Guzzi-Leif säger vi är många som gör service själva .
Jag själv har svårt att lämna bort mina fordon till andra.
Träffade en R1100GS åkare för ett tag sedan och han förtäljde att han aldrig har varit intresserad att skruva själv. Men efter otaliga missnöjda/kostsamma servicebesök beslöt han själv att ta tag i hojens skötsel. Och han utförde dom flesta punkterna med dom råd och hänvisningar som gavs här på detta utmärkta forum. Till kommande vinter tänkte han ge sig på att dela växellåda och motor. Där ser man hur det kan bli.
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav Dennis L » 2007-07-15/12:38

Tack för råden. Frågan är då vad ska göras vid 1 000 mil?
Dennis L
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2005-06-09/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-15/17:02

nordkap;16609 skrev:Hej.
prisarna for service verkar rät höga :eek: är det ingen som gör servicen själv?
at bytta bromsar och nogra väsker är väl inget problem ?, är det för stämplet i serviceboken at ni betalar för detta ??
kanske dum fråga, men jag har altid gjort service själv och gömt rägningar.
måste säga at,jag har just fåt min första bmw, så kanske det ändre säg?
ursäkta mit svenska.


Man får som regel det man betalar för, verkstäderna är inga välgörenhetsinstanser och det tar en stund att göra en service.

Vad gällande stämplar så är dom viktiga för garantierna, men efter dom gått ut så är ett kvitto av större värde, iaf för mig.

Mina servo-integral-ABS-bromsar har nio luftnipplar... det kan för mig te sig som en anledning att lämna bort det.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-15/17:06

Dennis L;16643 skrev:Tack för råden. Frågan är då vad ska göras vid 1 000 mil?


Svaret kommer att bli jättetråkigt men det finns inga alternativ...

Köp en bra verkstadshandbok.
BMWs CD, Haynes, Clymer eller liknande.

Där får du goda svar på När, Vad och Hur.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-15/22:32

Ripper;16658 skrev:Mina servo-integral-ABS-bromsar har nio luftnipplar... det kan för mig te sig som en anledning att lämna bort det.


Eller som en god anledning att INTE lämna bort det... Att lufta så många nipplar tar ju TID, och det är tiden som kostar på verkstan....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-16/06:19

Marie;16695 skrev:Eller som en god anledning att INTE lämna bort det... Att lufta så många nipplar tar ju TID, och det är tiden som kostar på verkstan....


Jag har ju samma modell på bromsarna och har gjort den proceduren en gång.
Trots att jag gillar mekandet kan jag bara säga att om jag hade råd skulle jag lämna bort det hela. För jäkla mickligt...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-16/10:49

Marie;16695 skrev:Eller som en god anledning att INTE lämna bort det... Att lufta så många nipplar tar ju TID, och det är tiden som kostar på verkstan....


Om det tar lång tid på verkstan så törs jag knappt gissa på hur lång tid det skulle ta för en annnan att göra det. Om jag kan lägga motsvarande tid på betalt arbete så lämnar jag gladeligen bort det.

Om ens egen tid inte är värd något och man gör vad som helst för att slippa lägga ut några pengar, då är Hojåkandet som hobbyföretelse en sak som kan ses som rent slöseri.
Bättre då att promenera och samla burkar samtidigt, man får motion, äventyr och bättre ekonomi... :)

Skulle jag lägga fritiden i garaget för att lufta bromsar under säsong istället för att åka på äventyr med min fru så skulle det inte vara värt något för mig.

Guzzi-Leif skrev:Jag har ju samma modell på bromsarna och har gjort den proceduren en gång.
Trots att jag gillar mekandet kan jag bara säga att om jag hade råd skulle jag lämna bort det hela. För jäkla mickligt...


Tack för förtydligandet av den något överkonstruerade mekaniken.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Marie » 2007-07-16/20:57

Ripper;16721 skrev:Skulle jag lägga fritiden i garaget för att lufta bromsar under säsong istället för att åka på äventyr med min fru så skulle det inte vara värt något för mig.



Jag skrev som jag gjorde för att visa att samma faktum kan ge diametralt motsatt slutsats om övriga parametrar är annorlunda. Som sjukpensionär kan jag en bra dag kanske göra halva luftningen och en annan bra dag andra halvan. Då är det mycket vunnet eftersom jag då slapp utlägget för verkstadens tid. Så länge det handlar om arbeten där det bara krävs tid och noggranhet och inte en massa dyra specialverktyg så är det fördelaktigt för mig att göra jobbet själv. Då vet jag dessutom att det blir ordentligt gjort och inte bara slarvigt.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-16/23:00

Marie;16768 skrev:Jag skrev som jag gjorde för att visa att samma faktum kan ge diametralt motsatt slutsats om övriga parametrar är annorlunda. Som sjukpensionär kan jag en bra dag kanske göra halva luftningen och en annan bra dag andra halvan. Då är det mycket vunnet eftersom jag då slapp utlägget för verkstadens tid. Så länge det handlar om arbeten där det bara krävs tid och noggranhet och inte en massa dyra specialverktyg så är det fördelaktigt för mig att göra jobbet själv. Då vet jag dessutom att det blir ordentligt gjort och inte bara slarvigt.


Du har en stark point i det där!
På några verkstäder jag besökt (inte Autowåx i Karlstad) har jag dessutom råkat ut för att servicepunkter helt sonika hoppats över därför att man inte ansåg sig ha tid/lust. Kryssat i boken var det lik förbaskat...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-17/20:03

Marie;16768 skrev:Jag skrev som jag gjorde för att visa att samma faktum kan ge diametralt motsatt slutsats om övriga parametrar är annorlunda. Som sjukpensionär kan jag en bra dag kanske göra halva luftningen och en annan bra dag andra halvan. Då är det mycket vunnet eftersom jag då slapp utlägget för verkstadens tid. Så länge det handlar om arbeten där det bara krävs tid och noggranhet och inte en massa dyra specialverktyg så är det fördelaktigt för mig att göra jobbet själv. Då vet jag dessutom att det blir ordentligt gjort och inte bara slarvigt.


Självklart. Det var slarvigt av mig att inte tänka mig in i alla tänkbara situationer där parametern tid inte betyder mindre pengar in i kassan.
Jag gjorde jämförandet utefter att jobba heltid.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

pengar, pengar, pengar

Inläggav spico » 2007-07-18/09:06

Jag tycker att först och främst det handlar om hur mycket råd har man för service utförda av en verkstad. Har man råd att köpa en ny cykel för närmare 200000 sträcket, då jag tror inte att det är något större problem att betala 8-10 timmars arbetskostnad plus material.
Om den är dyrt, då får man skylla på att vi lever i Sverige med en av världens högsta skatter i olika form.
Åt andra sidan, har man en begagnad cykel på 60000, då tror jag inte att det är lönt att lägga en service på 6000, eller 4000 för vätska byte årligen.
Båda verkstad och ägaren själv kan utföra jobbet dåligt eller bra, beroende på förutsättningar hos de.
Man får inte glömma att verkstäder måste ha den "extra" inkomsten som vanliga service och "ordinarie obligatoriska garanti service" innebär till nya hojar.
Annars dom skulle troligen inte kunna överleva om folk lämnar in endast sina fordon med trasiga motor, koplingar att byta osv.
Samtidigt verkstäder vet att man måste ha stämpel i boken till nya hojar, då sätts priserna efter det.

När vi köper en beg. hoj, vi är väldigt pigga att titta i serviceboken och stämplarna. Vem är det som litar på en ägare som påstår att han/hon servade hojen fullständigt och bra?

Vad som är skrämmande är att garanti villkoren gäller ENDAST om verkstaden gör jobbet och stämplat. Skulle man göra service själv som i flesta fall går utmärkt, då går åt helvete med garanti. Även om den är gjorts av en fackman som äger en fordon. Till.ex att göra en 100 mils (och 600) service är (ofta) rent barnlek om man vet vad ska man kolla - byta. Men det kostar en hel del.

Att göra själv service är inte alls något svårt till en viss grad. Att byta vätskor är ren rutin i flesta fall oavsett hur många avluftnings ställe har man.

För mindel, jag har inte den problemet med dyra garanti service, eftersom jag har inte den bekymmer att ska kunna köpa en helt ny hoj.

Jag bytt bromsvätska i förra veckan till fotbromsen (funkade inte pga luft och smutts i systemet) och avluftade på två ställen samtidigt. (bromsoket vid framahjulet och vid bakhjulet samtidigt) Jag lovar den är inte lätt att trycka fotpedalen på andra sidan av cykel och göra avluftning vid framhjulet ensam. Jag avslöjar att jag har använt en spännband som gick under hojen kopplade till fotbromsen.

Jag "måste" byta idag en tändningslås som kostade 1800:-. Om jag skulle kunnat anlita en verkstad då hade kostat ca 4500:- med jobb.
Men som "tur" jag har inte så mycket "pengar över".

mvh Peter
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron