Garanti & service relaterad fråga

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Garanti & service relaterad fråga

Inläggav surfted » 2007-07-14/11:28

Jag har en HP2 som har rullat 530mil än så länge men om en vecka skall jag åka till nordkap så ytterligare 500-600 mil skall rullas innan 1000mila servicen.

Jag har ett glapp i bakre hjullagret och har blivit ombedd att vänta tills det blir värre.

Så nu till frågan:
Hur funkar det med garanti om man servar hojen själv?
Gäller den?
Även hur funkar det om hojen skulle ha gått 1200 mil innan man lämnar den på service? Gäller garantin då?

Tanken är nu att jag funderar på att göra en liten service själv på hojen nu med ventiljustering och oljebyte så jag vet att den inte tar stryk om det blir längre än 1000 mil och sedan serva den när jag kommer tillbaka. Och ev så kanske hjullagret bak måste åtgärdas och då måste garantin gälla för mig.

Själv litar jag inte på någon annan än mig själv när det gäller service och underhåll. Men man måste väll ha den där jä*#a stämpeln som alla trånar efter när man (om) skall sälja den sen. Antar att man måste ha stämpel för att garatin skall gälla.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
/ Ted
surfted
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-05-13/14:37

Inläggav Torparen » 2007-07-14/11:41

Skicka samma frågor till återförsäljaren via e-mail. Fördelen är då att du får svaret skriftligt med en referens. Då vet du vad som gäller och det blir svårt för ÅF om de skulle vilja backa i efterhand. Tror dock inte att det är något problem med de 1200 milen om man har diskuterat saken med handlaren i förväg.
Service får du nog räkna med att lämna ifrån dig om garantin skall gälla, såvida du inte känner ÅF personligen och de vet att du sköter servicen efter deras rekomendationer.
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gabbe » 2007-07-14/13:27

surfted;16573 skrev:Så nu till frågan:
Hur funkar det med garanti om man servar hojen själv?
Gäller den?
Även hur funkar det om hojen skulle ha gått 1200 mil innan man lämnar den på service? Gäller garantin då?



Först och främst råder jag dig att ta kontakt med firman som du tänkt serva hos för att få det riktiga svaret.

Om du byter oljor mellan normala servicetillfällen och använder dig av BMW specificerade oljor så ska det inte påverka garantier. Om du däremot hoppar över de servicar som enligt boken ska göras så förverkas garantirätten enligt reglerna.
Om du ändå får nyttja garantin är då upp till firman som ska utföra jobbet ifall de "ser mellan fingrarna" i fallet.
Vad det gäller 1200 mil istället för 1000 mil så bör det inte ha någon betydelse så länge det inte är större överträdelse. Alla frågorna bör som sagt besvaras av det stället som ämnar att utföra service/garanti-jobben.

På min firma (märkesbilverkstad) ses det en hel del mellan fingrarna om det inte är uppenbart att man genomgående har slarvat med all underhåll.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst