Det blev en"ny" hoj igår!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Det blev en"ny" hoj igår!

Inläggav HåkanH » 2007-07-15/17:07

Vi har varit på liten semestertripp på några dagar eftersom frun
i huset har semester.
Jag planerade resan utifrån att titta på & provköra några hojar,
då jag sålt K100lt:n för några dar sen.
Det blev affär igår i Västmanland och jag körde hem på en R1150RT-02
(frun fick köra bilen) med endast 473 mil på mätaren & en ägare.
Otroligt fin! Ser ut att vara hämtad i butiken igår!
Cykeln gick kanonbra och var jätteskön & mycket mer lättkörd än
min gamla K(har hänt en del på 14 år tydligen). Sedan är det ju
en annan gångkaraktär på motorn men jag trivs jättebra med ljudet.
Möjligen lite högt "BRÖÖÖÖÖL" när man drar på ordentligt vid omkörn.
men vid 90-110 på 6:an så hör ju motorn knappt!

När jag(vi) startade hojen vid provkörn. så användes choken
(tomgångshöjn.). Jag körde iväg och efter en stund tryckte jag in
choken helt. När jag sen stannade vid en utfart, så dog motorn men
det var bara att starta igen. Jag märkte då att jag måste hålla lite gas
för att den inte skulle stanna, ingen tomgång alltså!
Jag påpekade det och ägaren hade tydligen märkt det också.
"Det finns en justerskruv(mässing) nertill på höger sida av kåpan(innanför
ett hål i kåpan) men jag vet inte vad den är till för, har aldrig vågat röra".
Jag kollade i viket läge skruvspåret stod och skruvade ett varv motsols
och....simsalabim.... nu fanns det tomgång!

Så nu till min fråga(or):

Vad skruvade jag på?
Var det riktigt att ställa tomgång med denna?
Har jag genom detta påverkat nå't annat som jag inte borde?

MVH/HåkanH
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Inläggav Helmetrock » 2007-07-15/17:19

Grattis till fyndet!

Justeringen till tomgången på en 1150R är en ganska stor mäsingskruv i bakkant på trottelröret eller vad det kan kallas.
På min var jag tvungen att choka ända tills motorn blivit varm, efter justering med Mimmimeter behöver jag inte choka ens när jag startar!!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-07-15/21:37

HåkanH;16660 skrev:Så nu till min fråga(or):

Vad skruvade jag på?
Var det riktigt att ställa tomgång med denna?
Har jag genom detta påverkat nå't annat som jag inte borde?

MVH/HåkanH


Det som verkar vara den mest normala inställningen är att dessa två mässingsskruvar står utskruvade ca. 1,5 varv. Men för att få perfekt justering bör man använda någon typ av kalibreringsmätare (Twinmax, Mimmimeter m.fl.)
Du har bevisligen bara påverkat det positivt jämfört med innan.

Gratulerar till nyköpet!
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Om tomgång med mera.

Inläggav Mimmi » 2007-07-15/23:52

Hej!
Kul att Du hittat en så fin maskin, hoppas nu att Ni trivs med varann!:)

Jo, Du skruvade på rätt skruv, men bara på den ena! Du gjorde alltså bara halva jobbet, så att säga...:p :)
Tomgången justeras med dessa "mässingskruvar", som egentligen är "by-passkruvar". Dvs. de släpper igenom luft i en kanal förbi spjället.
Det sitter en sådan skruv på varje spjällhus, alltså summa summarum två st.
Om hur man justerar dessa samt synkroniserar spjällen är vi många som skrivit mycket om här på Forum. Titta i trådar under "R-modeller" och Du skall finna massor skrivet bara under senaste veckan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav HåkanH » 2007-07-16/10:28

Helmetrock;16662 skrev:Grattis till fyndet!!!


Hej & tack för era svar!
Ja, hojen är nog ett väldigt fint exemplar, men priset var inget fynd direkt!
Det är svårt när man hittat just den hojen som man vill ha. Perfekt skick,
rätt färg(mörk rödbrun metallic) osv.
Jag betalade flera tusen mer än var "normalpris" verkar ligga(har kollat länge).
Säljaren var en "hårding"! Vi hade en väldigt lång förhandl. då jag kan vara ganska envis också. Jag fick ge mig till slut men fick ner priset femtusen i
alla fall.
Hur som helst! Åter till tomgången som inte fanns.
Mimmi! Du skriver att det finns en skruv på var sida, vilket ju är helt logiskt
eftersom det är två förg.. förlåt spjällhus.
Nu är ju det här RT och motorn är väl inbyggd!:eek:
Det konstiga är bara att det finns endast hål på högra sidan för att kunna
justera. Ska man behöva demontera kåpan på vänster sida för
att komma åt Verkar ologiskt!:confused:
Jag har beställt en verkstadshandbok idag, behövs garranterat!
Ska också snarast tillverka en "Mimmimeter" för synkronisering och även
göra ventiljust. Har justerat ventilerna på min gamla cx 500 så jag bör väl klara det på den här, förhoppningsvis.
HåkanH
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron