Vi har varit på liten semestertripp på några dagar eftersom frun
i huset har semester.
Jag planerade resan utifrån att titta på & provköra några hojar,
då jag sålt K100lt:n för några dar sen.
Det blev affär igår i Västmanland och jag körde hem på en R1150RT-02
(frun fick köra bilen) med endast 473 mil på mätaren & en ägare.
Otroligt fin! Ser ut att vara hämtad i butiken igår!
Cykeln gick kanonbra och var jätteskön & mycket mer lättkörd än
min gamla K(har hänt en del på 14 år tydligen). Sedan är det ju
en annan gångkaraktär på motorn men jag trivs jättebra med ljudet.
Möjligen lite högt "BRÖÖÖÖÖL" när man drar på ordentligt vid omkörn.
men vid 90-110 på 6:an så hör ju motorn knappt!
När jag(vi) startade hojen vid provkörn. så användes choken
(tomgångshöjn.). Jag körde iväg och efter en stund tryckte jag in
choken helt. När jag sen stannade vid en utfart, så dog motorn men
det var bara att starta igen. Jag märkte då att jag måste hålla lite gas
för att den inte skulle stanna, ingen tomgång alltså!
Jag påpekade det och ägaren hade tydligen märkt det också.
"Det finns en justerskruv(mässing) nertill på höger sida av kåpan(innanför
ett hål i kåpan) men jag vet inte vad den är till för, har aldrig vågat röra".
Jag kollade i viket läge skruvspåret stod och skruvade ett varv motsols
och....simsalabim.... nu fanns det tomgång!
Så nu till min fråga(or):
Vad skruvade jag på?
Var det riktigt att ställa tomgång med denna?
Har jag genom detta påverkat nå't annat som jag inte borde?
MVH/HåkanH